Hoe is hij als trekauto? De Subaru Foreste

Luc Schaepkens

De Subaru Forester is ruim en heeft een grote achterklep, een hoge instap en permanente vierwielaandrijving. De Forester – bijna altijd voorzien van een trekhaak – mag tot aan 2000 kilo trekken.

Subaru Forester sinds 1997

De Subaru Forester gaat al heel wat jaartjes mee. Hij was er lang alleen met een boxermotor op benzine. Dat is meestal een 2 liter-blok, met of zonder turbo. Er is ook een 2.5 liter-versie. De laatste twee zijn verrassend snel. Voor wie er de eerste keer in wegrijdt, is dat soms zelfs even schrikken. We hebben het tenslotte over een gezins-suv met hoge instap en grote bagageruimte. Al kun je aan de luchthapper op de motorkap van de turbo zien dat hij stiekem ook andere potenties heeft. De Subaru kwam in 1997 op de markt. Drie jaar later kreeg hij een kleine facelift. In 2002 volgde de grote facelift met een ander front en een andere achterklep. In 2004 verscheen de 2.5 XT. Na nog een bescheiden make-over in 2005 verschenen in 2008 en 2012 nieuwe modellen. In 2008 kwam er ook een dieselversie.

De oerversie van de Subaru Forester. Hier een S-turbo met luchthapper op de motorkap.
De oerversie van de Subaru Forester. Hier een S-turbo met luchthapper op de motorkap.

Wat kan hij trekken?

Motor Aantal pk/kw Eigen gewicht Toelaatbaar trekgewicht geremd / koppel*
2.0 (’97) 125 / 92 1360 kilo 1500 kilo / 184 Nm
2.0 turbo 170 / 125 1330 kilo 1800 kilo / 240 Nm
2.5 (’04) 210 / 155 1420 kilo 2000 kilo / 320 Nm
2.0 (’08) 150 / 110 1515 kilo 2000 kilo / 196 Nm
2.0 d 147 / 108 1615 kilo 2000 kilo / 350 Nm

Dit is een greep uit de beschikbare uitvoeringen.

De Forester heeft de naam een goede caravantrekker te zijn. De permanente vierwielaandrijving draagt daar een behoorlijke steen aan bij. Zoek je op internet naar ervaringen met het trekken van een caravan, dan lees je geen negatieve verhalen. Vaak is er sprake van zomer en winter met de caravan op pad. Er is ook bewust gekozen voor de vierwielaandrijving van de Subaru. Je vastrijden op het eerste het beste natte grasveld zal je niet lukken. De auto heeft voldoende vermogen om ook in de bergen prima uit de voeten te kunnen. De topsnelheid zonder caravan ligt tussen de 197 en 214 kilometer per uur.

*Het koppel of draaimoment van een auto geeft aan hoeveel kracht de motor, bij een bepaald toerental ontwikkelt. Dat is belangrijk bij het trekken van een caravan. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeters, Nm. Lees hier de uitgebreide uitleg over koppel en vermogen.

Veel bagageruimte.
Veel bagageruimte.

Subaru is trots op zijn goede naam

Subaru komt ook dit jaar goed uit de jaarlijkse test van de Consumentenbond wat betreft betrouwbaarheid. Op de site van Subaru meldt het merk trots een tweede plaats. De nieuwste generatie Forester lijkt wat groter en hoger te zijn gegroeid. Ook is hij wat hoekiger geworden. En natuurlijk is hij er ook als hybride. Deze heeft dezelfde vierwielaandrijving en een automaat. Althans, als je kiest voor de speciale X-plore-uitvoering. Ook de lederen bekleding en het schuifdak ontbreken dan niet. Subaru heeft zichzelf ten doel gesteld vanaf dit jaar het veiligste automerk ter wereld te zijn. Om dit te bereiken, hebben de Japanners fors geïnvesteerd.

Wat kost dat nou?

De prijzen voor een nieuwe Forester beginnen bij 48.195 euro. Marktplaats toont voor dit model 155 resultaten. Dat begint met een turbo-exemplaar uit 1999 – uiteraard groen van kleur – en 245.000 kilometer op de klok voor 3250 euro. De volgende is van 2005, turboloos en moet 5950 euro kosten. De duurste op de eerste pagina occasions stamt uit 2019 en heeft een vraagprijs van 40.950 euro. Wil je weten hoe eigenaren hun Forester beoordelen? Dat kun je lezen in de reviews van Autoweek. De ANWB noemde het eerste model eigenwijs, maar oerdegelijk.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur