tanken

Zuiniger rijden: zo bespaar je brandstofkosten

Martine van Kuler

Benzine is al niet goedkoop, maar vanaf 1 juli ga je waarschijnlijk nóg meer betalen aan de pomp. Uitgerekend in de periode dat veel mensen op vakantie gaan. Zuiniger rijden verzacht de pijn enigszins. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Een volle tank Euro 95 kostte me eerder deze week ruim tachtig euro. Daarvan had ik voor een week eten kunnen halen bij de plaatselijke super of toch die coole sneakers kunnen kopen, schiet het door mijn hoofd. Maar het is mijn beurt om mijn zoons team te vervoeren naar een voetbalwedstrijd en ik heb een zakelijke afspraak in the middle of nowhere. Dus toch maar tanken.

Het bericht dat de brandstofprijzen over een dikke maand waarschijnlijk weer gaan stijgen – het kabinet gaat de tijdelijke korting op de brandstofaccijnzen niet verlengen – en een liter benzine op 1 juli 13,8 cent duurder wordt, stemt me echter niet vrolijk. Zeker niet met een reis naar Italië voor de boeg. Daarom besluit ik me eens te verdiepen in zuiniger rijden.

Voor vertrek al besparen

Dat je met een grote caravan achter de auto meer benzine verbruikt dan met een tent in de achterbak moge duidelijk zijn. Maar ook met een zware combinatie kun je zuiniger rijden. Het brandstofverbruik kun je zelfs al verminderen voordat je goed en wel in de auto zit. Bijvoorbeeld door te zorgen voor de juiste bandenspanning. Als de banden te zacht zijn verbruik je meer brandstof. Dit geldt ook voor de banden van je caravan of camper. Hoe het precies zit met de bandenspanning kun je lezen in dit artikel. Ook een correcte stand van de banden is een wereld van verschil. Laat je banden dus met enige regelmaat uitlijnen.

Belading
Hoe lichter het voertuig, des te lager het brandstofverbruik. Dus heb je die schoenen, boeken, extra tafel en zak piepers écht nodig of kun je wel even zonder?

Verdeel het gewicht
Vind je het inpakken van de auto, caravan of camper ook zo’n klus? En prop je alles erin zonder goed doordacht plan? Dan valt ook op dat vlak nog wat winst te halen. Een slecht beladen caravan kan slingeren en hierdoor rijd je minder zuinig.

Dakkoffer
Hoe gestroomlijnd hij ook is, een dakkoffer op het dak is slecht voor je brandstofgebruik. Dus liever een volle kofferbak dan een dakkoffer. Helemaal funest voor je portemonnee zijn fietsen op het dak. Deze verstoren de luchtstroom, waardoor de auto meer benzine verbruikt. Beter is het om fietsen in of achterop de auto te vervoeren. Heb je een caravan? Plaats ze dan op de dissel of in de caravan en nooit achterop. Hetzelfde geldt overigens voor surfplanken, kano’s en andere windvangers.

Pro-User Diamant TG
Achterop is beter dan bovenop!
Pro-User Diamant TG
Achterop is beter dan bovenop!

Cruisecontrol en stiekeme verbruikers

Eenmaal onderweg is het verleidelijk om plankgas naar je vakantiebestemming te scheuren. Cruise control erop en gáán. Rijden op een constante snelheid verbruikt het minste brandstof. De cruise control helpt daarbij. Toch zijn er situaties waarin je de cruise control beter kunt uitschakelen. Bijvoorbeeld als het druk is op de weg en je veel moeten remmen en optrekken. Zonder het hulpmiddel kun je sneller anticiperen. Dus zie je auto’s voor je remmen, dan is het – in veel gevallen – beter je voet van het gas te halen en de auto te laten uitrollen. Remmen met de cruise control gebeurt vaak later, waardoor er een onrustiger rijgedrag ontstaat. En dat merk je dan weer aan de pomp.

Airconditioning
Zeker als je naar warme oorden reist, is een airconditioning in de auto heel fijn. Ga je voor comfortabel, gebruik hem dan vooral. Maar realiseer je je dat je airco een stiekeme verbruiker is. Ditzelfde geldt voor de ventilator. Dus valt het wel mee met de hitte? Zet hem dan gewoon uit en laat je auto even lekker doortochten als je pauzeert. Rijden met raam open is niet aan te raden, want daardoor wordt de auto minder aerodynamisch en dat kost dan juist weer brandstof.

versnellingspook
Schakel sneller op, want een hoog toerental kost brandstof.
versnellingspook
Schakel sneller op, want een hoog toerental kost brandstof.

Zuiniger rijden is langzamer en slimmer rijden

Het uitzicht vanaf bergpassen is vaak fenomenaal. Het brandstofverbruik stijgt echter enorm van het klimmen en dalen. Dus wil je zuiniger rijden dan loont een route met minder hoogtemeters.

Schakelen
Houd tijdens het rijden ook de toerenteller in de gaten. Een hoog toerental verhoogt het brandstofverbruik, dus schakel liever eerder op. Ook is het slim je rijsnelheid aan te passen aan het verkeer. Steeds inhalen vergt veel van jezelf én van de inhoud van je tank. En sta je in de file en denk je de verkeerde baan te hebben gekozen? Doe jezelf én je medeweggebruikers een plezier en blijf gewoon staan. Steeds van rijbaan wisselen is duurder en bovendien irritant.

Tanken
Dit doe je bij voorkeur niet langs de snelweg. Kies in Duitsland bijvoorbeeld voor een Autohof. Deze liggen maximaal een kilometer van de snelweg en daar is brandstof gunstiger geprijsd. In Frankrijk kun je bij supermarkten goedkoper tanken en in Luxemburg is het sowieso voordeliger.

Snelheid
Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: ga langzamer rijden. Bij 100 km per uur verbruik je zo’n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130, zo berekende Milieu Centraal. En dat merk bij een lange vakantierit in je portemonnee. Kun je mooi een keertje extra uit eten.

En wil je écht goedkoop op vakantie? Lees dan dit artikel eens.

 

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van Kuler

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!