caravanband

Caravan of camper uit de stalling: de banden

Martine van Kuler

De dagen lengen en dat betekent dat het kampeerseizoen niet lang meer op zich laat wachten. Nog even en de kampeermiddelen komen weer uit de stalling. Een goed moment om ze eens goed te controleren. Maar waar moet je zoal op letten als je de caravan of camper uit de stalling haalt? Je leest het de komende weken op Campingtrend. Vandaag deel 1: bandencheck!

Waarom is de juiste bandenspanning zo belangrijk, hoe lang gaan caravanbanden mee en wat betekenen die cijfers op de banden toch? Het zijn vragen waar menig kampeerder het antwoord niet op weet. En dat is jammer, want goede banden zijn belangrijk voor een veilige reis. Daarom staat het eerste artikel in de reeks ‘Uit de stalling’ in het teken van banden.

Controleer de buitenkant van de banden

Werp een blik op de banden als je je camper, caravan of vouwwagen uit de stalling haalt. Het klinkt zo logisch, maar slechts weinigen doen het. Toch kun je met het blote oog al heel veel aflezen aan de kwaliteit van de banden. Zijn ze nog mooi rond? Zit er genoeg profiel op? Zie je deuken of scheurtjes? Vergeet bij je check ook het reservewiel niet.

Meet de bandenspanning

Minder zichtbaar, maar heel belangrijk is de bandenspanning, oftewel de atmosferische druk in de band. In Nederland wordt deze aangegeven in de luchtdrukeenheid bar. Wat de juiste druk voor jouw camper, caravan of vouwwagen is, staat in het instructieboekje. Voor de meeste campers geldt 5 of 5,5 bar. De meeste caravans zitten tussen de 4 en 4,5 bar.

Als je caravan of camper uit de stalling komt, moet je altijd de bandenspanning controleren. Waarom? Simpelweg omdat dit erg belangrijk is voor de veiligheid. Een te lage bandenspanning zorgt er niet alleen voor dat je meer brandstof verbruikt, maar ook dat het draagvermogen van het kampeermiddel afneemt. Bovendien is de draaiweerstand groter, warmt de band te veel op, neemt de slijtage aan de zijkanten toe en kan een klapband het gevolg zijn.

Ook een te hoge bandenspanning kan gevaarlijk zijn. Je hebt minder grip, oneffenheden op het wegdek komen harder aan, de remweg wordt langer en de band kan gaan scheuren.

band
Aan de viercijferige DOT-code kun je de leeftijd van de band zien.
band
Aan de viercijferige DOT-code kun je de leeftijd van de band zien.

Let op de leeftijd van de band

Veel verzekeraars hebben in hun voorwaarden opgenomen dat de banden van camper of caravan niet ouder mogen zijn dan zes jaar. Het profiel is dan vaak nog niet versleten, maar de band kan ‘lui’ worden, waardoor de kans op een klapband toeneemt. Het verouderingsproces van de banden neemt ook toe als het kampeermiddel in de stalling staat. Als een camper of caravan lange tijd niet is gebruikt, heeft het volle gewicht op één plek gerust. Dit kan zwakke plekken en droogtescheurtjes veroorzaken.

Dus komt je caravan of camper uit de stalling, controleer dan de leeftijd van de banden. Hoe oud ze zijn kun je zien aan de DOT-code op de zijkant van de banden. Deze viercijferige code toont met de eerste cijfers de productieweek, de laatste twee zijn het productiejaar. Dus 4818, betekent dat de banden in week 48 van 2018 zijn geproduceerd.

Vergeet de reserveband niet

Goede banden onder je camper, caravan of vouwwagen zijn geen garantie dat je niet lek rijdt. Vergeet daarom vooral niet de reserveband op alle bovenstaande punten te controleren. Wil je meer weten over het controleren van je banden als je de caravan of camper uit de stalling haalt? In bovenstaande video legt Jos het allemaal nog eens uit én tipt hij een handig hulpmiddel.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van Kuler

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!