E.Power Drive is de elektrische camper volgens Knaus

Luc Schaepkens

Knaus zet met de E.Power Drive een flinke stap richting de elektrische camper, ondanks de beren op de weg die velen nog zien. Geen uitstoot onderweg en geen last van milieuzones. Volgt na de elektrische auto, de elektrische fiets, de elektrische step en de elektrische scooter ook de elektrische camper?

Knaus

Knaus is daarover heel duidelijk. “De vraag is niet óf, maar wanneer de camper elektrisch wordt”. Waar de auto-industrie vooral inzet op bestelbussen met een korte actieradius, gaat Knaus een eigen weg. Knaus doet dat samen met het Duitse tuningbedrijf HWA. Het resultaat was te zien in Düsseldorf: een ‘omgebouwde’ Knaus Van TI 650 MEG Vansation. Een halfintegraal die er aan de buitenkant ‘heel gewoon’ uitziet.

Het afwijkende dashboard van de E.Power Drive.
Het afwijkende dashboard van de E.Power Drive.

E.Power Drive is aan de buitenkant een gewone camper

De E.Power Drive is geen omgebouwde Ducato, het basisvoertuig van deze camper. Maar Knaus laat weten dat de techniek uitwisselbaar is. De techniek kan dus net zo goed onder een ander merk basisvoertuig worden geschroefd. Die techniek is in dit geval een 180 kW sterke elektromotor. Voeding is een lithium-accu van 35 kWh. Die is binnen de drie uur weer helemaal opgeladen.

Als we de E.Power Drive op de beurs zien staan, zijn we bijna een beetje teleurgesteld. Je ziet aan de buitenkant namelijk helemaal niets bijzonders. Pas als je achter het stuur gaat zitten, zie je dat deze Knaus anders is. Want bij deze elektrische camper ontbreekt niet alleen de diesel onder de kap. Ook de automaat om te schakelen is verdwenen. Op de plek van de schakelpook zien we knoppen. Die hebben wel nog de vertrouwde letters P, N, R en D.

Een blik onder de ‘motorkap’.
Een blik onder de ‘motorkap’.

Elektrische camper komt ’90 minuten’ ver

De topsnelheid van de E.Power Drive bedraagt volgens opgave van Knaus 110 kilometer per uur. Over de actieradius doet de Duitse camperbouwer nog een beetje geheimzinnig. Ze melden niet hoeveel kilometer, maar hoeveel minuten je op een accu kunt rijden. Dat zijn 90 minuten elektrisch rijden. Maar hoeveel kilometer dat is?

Om halverwege de bestemming niet stil te komen staan, heeft de E.Power Drive van Knaus ook nog een REX aan boord. Een Range Extender als generator. Dat blijkt een wankelmotor op benzine te zijn. Daarmee kom je nog eens 600 kilometer ver. Deze motor zorgt ook meteen voor het opladen van de start- en huishoudaccu. En zo kun je – wederom aldus Knaus – tot aan vijf dagen off-grid onderweg zijn zonder te laden of te tanken. Compleet met stroomgebruik zoals je thuis bent gewend.

De Lihium accu is na 3 uur weer helemaal geladen.
De Lihium accu is na 3 uur weer helemaal geladen.

Het is geen hybride camper

Volgens Knaus mogen we niet spreken van een hybride camper. De motor die als generator dient zorgt namelijk niet direct voor de aandrijving. Hij levert alleen stroom. Daarin is dit nieuwe systeem uniek. De Range Extender kan in de toekomst ook door een brandstofcel van energie worden voorzien. Dan verbruikt de E.Power Drive alleen nog water. Maar het kan dus ook met een benzine- of dieselmotor. De REX neemt het automatisch over als de accu’s onder een bepaald niveau komen.

Knaus wil het getoonde prototype nog verder ontwikkelen. Het is de bedoeling dat hij ook gasvrij op de markt komt en dat het gewicht nog verder omlaag gaat. Want het wordt een elektrische camper voor vier personen. Hij moet – inclusief voldoende laadvermogen – niet zwaarder worden dan 3500 kilo. Hoewel Knaus aangeeft dat het prototype bijna rijp is voor productie, zijn er nog wat hobbels te nemen. Maar de E.Power Drive is zeker geen beursstunt of alleen voor de publiciteit. Knaus gaat serieus werk maken van de elektrische camper.

Wist je dat er ook een elektrisch aangedreven caravan is? Je leest het hier.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur