VW Transporter 70 jaar

VW Transporter langst geproduceerde bestelwagen ooit

Nieuws

Op 8 maart 1950 werd de eerste Volkswagenbus gebouwd. Met een 70 jaar durende productie is de Transporter officieel de langst gebouwde besteller ooit.

Transporter als Type 2

De Volkswagenbus heette destijds type 2. Type 1 was uiteraard de Kever. Twee succesnummers van wereldformaat. Inmiddels hebben 13 miljoen VW Transporters de fabriek verlaten. Zes generaties cult. De Volkswagenbus kwam in een tijd dat er behoefte was aan een bestelbus. De ontwikkeling – met lessen uit de praktijk – ging van de T2 tot de huidige T6.

Transporter 70 jaar

De verschillende series

De T1 – 1950 tot 1967. De T1 werd op 11 november 1949 voorgesteld aan de pers. Nog naamloos en als prototype. De naam Bully was al door een ander bedrijf gepatenteerd. Toch werd de naam – al snel geschreven als Bulli – de koosnaam voor de Transporter. In 2007 lukte het VW om de naam te claimen. Vanaf toen mocht de bus ook officieel zo worden genoemd.

VW

De T2 – 1967 tot 1979. Wilde jaren. Jimi Hendrix en Bob Dylan. Hippies en flower power. De Transporter deed er volop aan mee. De voorpartij zag er anders uit. De kenmerkende V van de T1 verdween. De schuifdeur werd de standaard. De Westfalia met hefdak verscheen. Tot 1979 werd de T2 gemaakt. In verre Afrikaanse landen ging de productie daarna nog een hele tijd door. De laatste werd gebouwd in Brazilië. De Last Edition liep daar in 2013 van de band.

VW T2

Van bol naar vierkant

De T3 – 1979 tot 1992. De tijd van de Dire Straits en The Police. En de vierkante vorm van de T3. De bus werd breder. In 1988 verscheen de California. Van dit type liepen 1,3 miljoen exemplaren van de band. Nieuwe uitvoeringen als Caravelle en Multivan werden populair. Met het stuur aan de verkeerde kant werd de T3 in Zuid-Afrika nog tot 2005 gemaakt.

T3

De T4 – 1990 tot 2003. Dertig jaar geleden zong Roxette ‘It Must Have Been Love’ en UB40 ‘Kingston Town’. De motor van de Transporter verhuisde naar de voorkant en zo ook de aandrijving. Vanaf nu had de bus voorwielaandrijving. Dat scheelde achterin heel wat ruimte. Het rijcomfort kwam dichter bij dat van een personenauto. Er kwam voor het eerst een bus met langere wielbasis. Een flinke facelift volgde in 1996. De eerste vijf cilinder, een turbodiesel. En de VR 6 benzine. Er werden 1,9 miljoen T4’s gebouwd.

T4

De T5 – 2003 tot 2015. Robbie Williams zingt ‘Feel’. 50 Cents staat in de charts met ‘In da Club’. De bus werd weer wat breder. De versnellingspook verhuist naar het dashboard. Het stuur is in hoogte te verstellen. Ook nieuw: aan elke kant een schuifdeur. Volkswagen gaat voortaan zelf de California bouwen. In 2015 viert de Transporter zijn 25-jarig jubileum. Van de T5 worden er 1,65 miljoen gebouwd.

T5

De T6 en T6.1 – 2015 tot 2019 / sinds 2019. De T6 krijgt nieuwe motoren, meer assist-systemen en infotainment. En weer een nieuwe voorkant. Tweekleurige uitvoeringen verhogen de aaibaarheidsfactor. In 2019 volgt een update. De 6.1 gaat digitaal en is verbonden via een SIM-card. Het einde is nog lang niet in zicht. De volgende stap is de elektrisch aangedreven e-Transporter.

T6.1

Naar de site van Volkswagen bedrijfswagens.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant