Winterbanden

Veranderde regels voor winterbanden in Duitsland

Luc Schaepkens

De eerste nachtvorst hebben we inmiddels achter de rug. Tijd om aan de winterbanden te denken. In Duitsland hebben ze daar de ‘van o tot o-regel’ voor. Van oktober tot Ostern (Pasen). Ga je naar of door Duitsland, let dan op de daar veranderde regelgeving aangaande winterbanden.

Overgangsregeling voor M+S banden

Sinds 1 januari van dit jaar zijn de regels in Duitsland veranderd. Er is geen vastgestelde periode waarbinnen winterbanden verplicht zijn. Maar bij winterse weersomstandigheden moeten ze eronder zitten. Nieuw is dat zogenaamde M+S banden niet meer worden erkend als winterbanden. De banden moeten zijn voorzien van het zogenaamde Alpine-symbool (bergtop met sneeuwvlok). Dan zijn het volgens de Duitse wet winterbanden. Om te voorkomen dat iedereen tegelijk nieuwe winterbanden moet kopen, is er voor de M+S banden een soort overgangsperiode bedacht. Banden met een productiedatum (staat op de band) van na 1 januari 2018 mogen niet meer als winterband worden gebruikt. M+S Banden met een productiedatum van vóór 1 januari 2018 mogen nog tot uiterlijk 30 september 2024 worden gebruikt.

Kouder dan 7 graden: winterbanden

Zijn de weersomstandigheden winters – gladde wegen of ligt er (deels gesmolten) sneeuw – dan moet je auto dus zijn voorzien van winterbanden. Zitten ze er niet onder dan loop je kans op een boete. Prijzen zijn afhankelijk van de omstandigheden en beginnen vanaf 60 euro. Duitse automobilisten krijgen ook meteen een punt in hun dossier. Bij hinder voor het overige verkeer of betrokkenheid bij een ongeluk kan de boete oplopen tot 120 euro. Wacht daarom niet te lang met het overstappen naar winterbanden. Bij temperaturen onder de 7 graden zijn winterbanden al beter dan zomerbanden. De banden met een Alpine-symbool hebben dat bij remtesten op ijs en sneeuw bewezen.

Niet voor de caravan

Ga je met de caravan op pad dan hoef je voor de caravan in Duitsland geen winterbanden te hebben.

Meer weten over winterbanden? Kijk ook eens op de site van de ANWB.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur