AL-KO Vario X

Vario X lichtgewicht caravanchassis van AL-KO

Caravans

Met het nieuwe Vario X caravanchassis heeft AL-KO een tot aan 30 kilo lichtere versie gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Want ook bij de caravan zijn het gewicht en het laadvermogen een punt van constante aandacht.

Vario X

Het blijft een uitdaging, zowel bij campers als bij caravans. Hoe stop ik er alle luxe in en hou ik toch voldoende laadvermogen over? Fabrikanten proberen bij het bouwen zoveel mogelijk gewicht te besparen. Zo heeft Hymer zijn zelf ontwikkelde lichtgewicht SLC-chassis voor campers. AL-KO komt nu met een nieuwe generatie caravanchassis. Door 30 procent minder materiaal te gebruiken, weegt het nieuwe chassis tot 30 kilo minder dan de huidige generatie. We gaan het nieuwe chassis zeker onder de nodige caravans tegenkomen in het nieuwe seizoen.
Vario X chassis
 
Het streven was een gewichtsbesparing van 20 procent zonder in te boeten op stijfheid van het chassis. De gummi-geveerde as bleef vooralsnog hetzelfde. Wat bleef, was de mogelijkheid om zowel voor als achter de as een rangeerhulp van Mammut te plaatsen. Ook blijft het chassis zich flexibel aanpassen aan verschillende lengtes en indelingen. Bij een caravan met een totaalgewicht van 1700 kilo is de besparing 25 kilo. Zeg, 30 procent. Hoe langer het chassis hoe groter de gewichtsbesparing. Zo is het mogelijk tot aan 30 kilo te besparen.

Moeder natuur

Het nieuwe chassis ziet er uit als een gatenkaas. Het is duidelijk zichtbaar dat er minder materiaal is gebruikt. Bij de delen die steviger moeten zijn – de dissel en de as – herkennen we een honingraat-structuur. Een stukje moeder natuur in plaats van design. Ook is het chassis achter de as simpelweg 1,5 meter korter geworden. Om dit op te vangen is o.a. de bodemplaat achter de wielen voortaan uit één stuk gemaakt.
Vario X AL-KO
Het chassis is nog steeds gemaakt van staal. Er zijn proeven gedaan met andere materialen, zoals aluminium, gfk en koolstofvezels. Kijkend naar de kosten en de duurzaamheid kwam staal echter toch als eerste keus uit de bus. Een oud chassis kan namelijk door recycling weer nieuw staal worden. Hiervan is dan weer een nieuw chassis te maken. Het nieuwe chassis onderging inmiddels alle testen. Daardoor was ook precies duidelijk waar de grootste krachten inwerkten en het materiaal dikker moest zijn. Natuurlijk worden er reserves ingebouwd. Het nieuwe chassis doet in draagkracht en stevigheid niet onder voor het vorige.
www.alko-tech.nl
 

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant