roetfilter

Vanaf dit jaar werkend roetfilter als apk-eis?

Nieuws

Het roetfilter gaat onderdeel uitmaken van de apk-eisen. Diesels krijgen te maken met de zogenaamde roetdeeltjesteller. Teveel fijnstof? Dan volgt afkeur. Gelukkig is er een oplossing.

Roetfilter vaak vuil of verwijderd

Veel oudere diesels hebben geen roetfilter. Achteraf monteren is duur. En ook met zo’n filter mag je de milieuzones niet in omdat alleen het bouwjaar telt. En dus betaal je een toeslag op de mrb. Hier geen veranderingen. Modernere diesels hebben een roetfilter, maar deze zijn vaak vuil of zelfs verwijderd. Dat laatste levert namelijk meer vermogen op. De regel is dat een filter verplicht is bij personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en bedrijfswagens vanaf bouwjaar 2012.

roetfilter

Er is een oplossing: filter reinigen of kopen

De verwachting is dat 125.000 diesels niet door de nieuwe apk gaan komen. Maar daar is een oplossing voor. Montage óf het schoonmaken van het filter. Voor dat laatste zijn verschillende producten op de markt. Zoals die van Bahrdahl. Een complete set kost net geen 160 euro. Je kunt je roetfilter ook professioneel laten reinigen. Dat kan o.a. hier. Dat kost tussen de 200 en 400 euro. Voor een nieuw filter moet je rekenen op 1000 tot 1500 euro. Volgens de minister van milieu vallen deze kosten onder het normale onderhoud van je auto. Oftewel: er is geen compensatie te verwachten.

Ingangsdatum onbekend

Per wanneer deze nieuwe eis bij de apk ingaat is nog niet bekend. Al is het streven dat het dit jaar nog ingaat. De ingangsdatum hangt af van de beschikbaarheid van meetapparatuur. De RDW kijkt daarbij naar de gegevens in het kentekenregister. Staat daarin dat de diesel is voorzien van een filter dan volgt controle. Overigens zijn we niet het braafste jongetje van de klas. Dat is Zwitserland, waar deze regel al is ingevoerd. Ook Duitsland, België en Groot-Brittannië voeren deze Europese regel in.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant