Te oude banden onder caravans en vouwwagens

Nieuws

Uit een steekproef van de Bovag blijkt dat het vaak niet goed zit met de banden onder onze caravan of vouwwagen. Van de caravans staat 30% op te oude banden. Bij de vouwwagens is dat zelfs 50%. Ook de gasslangen zijn niet altijd fris meer. 

In Duitsland verplicht

In Duitsland ligt de grens van maximaal zes jaar oude banden wettelijk vast. Wil je in aanmerking komen voor een tempo 100-sticker, dan mogen de banden niet ouder zijn. Zijn ze dat wel, dan mag je op de Duitse snelweg niet harder dan 80 kilometer per uur met je caravan of vouwwagen. Aangezien de vakantie en de jaarlijkse uittocht weer voor de deur staat, is dit een goed moment om hier aandacht voor te vragen.
Caravan band dot-code

Check de DOT-code

Daarom staan de mensen van de Bovag op deze vrijdagmiddag langs de A2 in Zuid-Limburg. Op rustplaats Knuvelkes krijg je – als je dat wilt – een kosteloze technische controle inclusief bandencheck. Maar ook de leeftijd en de staat van de gasslangen wordt bekeken. Bij eerdere controles bleek dat de banden vaak ouder zijn dan januari 2013. Dat is simpel af te lezen door naar de zogenaamde DOT-code op de band te kijken. Achter deze letters staan vier cijfers. De eerste twee staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar.

Slijtage ook bij stilstand

Te oude banden zien er vaak nog prima uit. En ook het profiel is nog dik in orde. Niet gek, want een caravan of vouwwagen staat meestal meer stil dan dat hij onderweg is. En dan slijten de banden toch niet? Nou, wel dus. Rubber slijt namelijk ook bij stilstand. En haarscheurtjes zijn vaak moeilijk te zien. Na maanden van stilstand is het volladen en húp de snelweg op. En we willen ook nog graag een beetje opschieten. Met als gevolg een snelheid waardoor de temperatuur van de band flink kan oplopen. Dat kan slecht uitpakken; een platte band is dan nog het minste. Hoe lang een caravanband meegaat lees je hier.

gasslangVervang ook je gasslang op tijd

Hetzelfde rubber dat in de banden zit, zien we terug in de bekende oranje gasslang. En ook die gaat er stiekem in kwaliteit op achteruit. Dat kan eveneens heel vervelende gevolgen hebben. Op de slang staat een uiterste houdbaarheidsdatum. Dat doet de fabrikant dus echt niet omdat hij er zoveel mogelijk van wil verkopen. Veel mensen kijken er niet naar, of weten dit simpelweg niet. Wanneer je je gasslang moet vervangen lees je hier. In veel andere landen is een periodieke keuring van de gasinstallatie in een kampeermiddel verplicht. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk bijvoorbeeld. Sommige campings weigeren kampeerders die geen zogenaamde G607-keuring hebben laten uitvoeren. Die kun je ook in ons land laten doen. Een groot aantal caravanbedrijven beschikt over de juiste certificeringen om dit te mogen doen.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant