ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Schone euro-4 en euro-5-diesels in Duitsland
Schone euro-4 en euro-5-diesels in Duitsland
Nieuws

Schone euro-4 en euro-5-diesels in Duitsland

  1. 5 januari 2019, 17:00
  2. 0 Reacties

Het Duitse ministerie voor verkeer, het Kraftfahrt-Bundesambt (KBA), komt met voorschriften voor de ombouw van euro-4 en euro-5-diesels. Als hieraan aantoonbaar is voldaan valt het voertuig officieel in een schonere klasse. Campers worden in deze regeling (nog) niet genoemd.

Goed begin?

In een 30 pagina’s dikke handleiding staat waaraan een voertuig moet voldoen na ombouw. Bij een aantoonbare uitstoot onder de 270 milligram stikstof per gereden kilometer, komt er een officiële goedkeuring. De oudere diesel is dan niet langer een ‘vuile’ diesel. Of deze regelgeving ook gaat gelden voor campers, met in Duitsland op kenteken de aantekening M1, is nog niet bekend. Wel is het een goede eerste stap, zo lijkt het. Want een officiële erkenning van een ombouw naar een schonere klasse was er niet in Duitsland. Ook in ons land is die er (nog) niet.

Euro-4 en 5 ook schoon

Nu het Duitse ministerie precies heeft omschreven waaraan een diesel moet voldoen na de ombouw zijn de ombouwbedrijven aan zet. Komen zij met systemen die ervoor zorgen dat een voertuig binnen de marges blijft, dan zal er zo snel mogelijk een officiële goedkeuring worden verleend. Zo wil de Duitse verkeersminister niet alleen rekening houden met het milieu, maar wil hij er ook voor zorgen dat de Duitsers mobiel blijven in de steden. Concreet komt het erop neer dat euro-4 en euro-5-diesels schoon genoeg kunnen worden om niet langer last te hebben van dieselverboden en milieuzones.

Diesel

Voor de hardware aanpassing zijn nu duidelijke regels omschreven en een manier om een en ander te controleren. Zo snel als mogelijk zal dit in 2019 opgenomen worden in de Duitse wetgeving omtrent toelatingseisen voor auto’s. De technische voorwaarden waaraan de ombouw moet voldoen worden deze maand gepubliceerd in de Bundesanzeiger en daarmee zijn ze officieel.

Auto-industrie is tegen

Je zou denken dat iedereen blij is met de nieuwe maatregel. Maar de inkt was nog niet droog of de auto-industrie kwam met een reactie. Volkswagen liep daarbij voorop. En de boodschap was dat wie zijn auto zou laten ombouwen ervan uit kon gaan dat alle eventueel nog aanwezige garantie zou komen te vervallen. De auto-industrie wil blijkbaar niet dat systemen ontwikkeld door derden aan hun auto’s worden gehangen. Volkswagen kreeg hierin al snel bijval van BMW en diverse buitenlandse autobouwers. Dit zal ongetwijfeld worden vervolgd. Nu hopen dat we straks ook in Nederland onze oudere diesels mogen ombouwen met een officiële erkenning.

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEER Nieuws NIEUWS