ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Pössl, Globecar, Clever en…..
Pössl, Globecar, Clever en…..
Campers

Pössl, Globecar, Clever en…..

  1. 12 juli 2015, 0:00
  2. 0 Reacties

Het nieuws van Pössl kwam dit jaar van ver. Om precies te zijn 888 kilometer ver. Want zover was het tot aan Teisendorf in het mooie Beieren. Daar waren we op bezoek in hotel Edermann waar we alle nieuws van de buscamperbouwer kregen. Over Pössl zelf natuurlijk, waar men ervoor koos om weinig te veranderen, over Globecar, het wat duurdere merk en over Clever, het wat goedkopere merk. Samen dus een flink bereik. Maar er was nog plek, zo vond men. En dus staat er straks op de Caravan Salon in Düsseldorf nog een vierde merk. Road Car is de naam. Het is een eigen GmbH en daarmee zelfstandig. De prijs? Die gaat uitkomen op zo’n 5000 euro onder die van Pössl. En daarmee kun je met bijna elke portemonnee terecht. Van Capron, Clever en de Pössl D- en H-line tot aan de Globecar D- en H-Line. Beginnend vanaf zo’n 35.000 euro en doorlopend tot boven de 65.000 euro.

Possl-1

Pössl

Te zien was hij nog niet, het nieuwe familielid. Hij stond er niet bij, buiten op de parkeerplaats en er waren ook geen foto’s. We moesten geduld hebben tot aan de Caravan Salon. Daar zal de nieuweling voor het eerst te zien zijn. Lekker spannend. Enige wat we weten is dat hij zo’n 5000 euro goedkoper zal zijn dan de Pössl en dat hij de Ducato als basis heeft. Daar moesten we het maar mee doen. Dan maar eens goed gaan zitten voor het nieuws van Pössl zelf. En dat mag er zijn: het lopende jaar is het succesvolste tot nu toe. Er gaan naar verwachting zo’n 4200 buscampers de deur uit, de omzet schommelt rond de 150 miljoen waarmee het bedrijf op de derde of vierde plek staat in de campermarkt (de marges zijn klein, dus het wisselt). Er is een tweede generatie schuifdeursluitingen. Deze zorgen ervoor dat de deur bijna twee keer zo snel dicht schuift en vervolgens langzaam en vooral geluidloos sluit. Bij de eerste generatie waren er op 4000 verkochte exemplaren bij een kleine 20 wat technische probleempjes geweest. Die werden weliswaar snel en netjes opgelost, maar toch reden genoeg om het hele ding onder handen te nemen. Ook nieuws is dat het goed verkopende actiemodel 25 Jahre Pössl, een model dat uitkwam ter gelegenheid van de 25e verjaardag, een vaste plek krijgt in het aanbod.  En verder? Verder is men bij Pössl van mening dat het niet nodig is om kleine dingen aan te passen, alleen maar om te laten zien dat het om een uitvoering gaat van dit seizoen. De buscamperbouwer zegt vertrouwen te hebben in wat hij heeft staan.

We maakten een ronde langs de modellen. Van de compacte Roadcamp op 5.41 meter, de 2win voor vier personen, ook als R en Limited,  op Ducato of Citroën Jumper, de P2 Relax die 6 meter lang is en voor twee personen gemaakt is. De Roadstar 600 W, het 25 Jahre model dat nu een vaste plek krijgt in het programma, de 600 L en 600 L Revolution. De Roadcruiser, de Concorde Compact, de H-line (hoog dak) Vario tot aan de hoge Summit met extra veel ruimte. Er zit altijd bij wat je zoekt.

Possl 7

Clever

We schreven al eerder dat de de buscampers van het merk Clever in staat waren je te verrassen. Je kijkt eerst naar het prijskaartje, dan naar de bus en denkt “dat kan niet”. Natuurlijk kun je buscampers goedkoop bouwen, of extra luxe en duur maken met daar heel veel tussenin. Maar wat wij zagen aan kwaliteit klopte niet bij de prijs die we zagen. Is hij dan te goedkoop of te goed gemaakt? Dat mag je helemaal zelf bepalen, maar de verkoopcijfers tonen aan dat veel mensen, na van de verrassing bekomen te zijn, er een kopen. Voor 2015 zijn de 300 geplande buscampers uitverkocht. Voor 2016 staan er 400 in de planning. Misschien toch maar niet te lang wachten bij interesse?

Possl-23

Globecar

Het belangrijkste nieuws voor de Globecar is eigenlijk dat hij weer de plek gaat innemen die hij had. En die was duidelijk boven de Pössl. Luxer en duurder. Het verschil was klein geworden en kopers begonnen zich terecht af te vragen waarom je nog een duurdere Globecar zou kopen, als een Pössl hetzelfde kon bieden. Dat gaat veranderen. Globecar gaat meer afstand nemen, zich opnieuw positioneren zoals dat heet. Zo kun je bijvoorbeeld ingelegde Seitz S 7 ramen als standaard verwachten bij de Elegance van Globecar. Die heeft Pössl niet.

Bij Globecar zagen we de Roadscout, slechts 5.41 meter lang met korte wielbasis en daardoor heel erg wendbaar en toch een laadvermogen van 620 kilogram, de Globescout, verkrijgbaar met motoren van 2.0 tot 3.0 liter oftewel van 110 pk tot aan 177 pk, de Globestar 600 L met Raumbad en éénpersoonsbedden, een populaire indeling. De Campscout, de uitvoering met de meeste ruimte. En natuurlijk de H-line met overstekend hoog dak en, bij de 499 H, een bad achterin over de gehele breedte van de camper.  Ook de grote Summit 640 met als nieuwtje een zogenaamd Schwenkbad dat we al kennen uit gewone campers, mar nu voor het eerst in een buscamper zijn intrede doet.

Possl 16

Road Car

Possl-34Road Car is de naam van de nieuweling. Hij komt zo’n 5000 euro onder de prijs van een Pössl, heeft de Ducato als basis en er komen in eerste instantie drie verschillende uitvoeringen op de markt. Men verwacht er veel van, want voor 2016 zijn er ongeveer 700 stuks gepland. De eerste zal een 6 meter lange 600 worden met éénpersoonsbedden, elektrisch verstelbaar zodat je gemakkelijk de fietsen mee kunt nemen.
Waar we ook van opkeken? Het aandeel Fiat en Citroën in de verkoopaantallen. Voor Pössl zelf maakt het niet uit, de klant mag kiezen. Maar dat de verhouding 60-40 % is in het voordeel van de Citroën hadden we niet verwacht.

www.buscamper.nl

www.poessl-mobile.de

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEER Campers NIEUWS