ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Oplossing voor diefstalgevoelige Ducato & co
Accessoires

Oplossing voor diefstalgevoelige Ducato & co

  1. 3 april 2018, 17:00
  2. 2 Reacties

Het aantal inbraken in campers neemt toe en steeds vaker worden er geen braaksporen gevonden. Het meest gebruikte basisvoertuig, de Fiat Ducato, blijkt een veiligheidsrisico te hebben dat nog amper bekend is. De Duitse firma Thitronik heeft nu een oplossing.

Geen braaksporen

De meest gebruikte basis voor een camper is de Fiat Ducato. Die blijkt, samen met zijn broertjes van Peugeot, Citroën en RAM, én de Iveco Daily voor kwaadwillenden nogal eenvoudig te kraken. Sluit je een camper van dit merk met een bouwjaar vanaf 2006 namelijk af met de afstandsbediening, dan is de kans groot dat ongewenste bezoekers al staan te wachten. Zonder braaksporen komen ze binnen, doorzoeken de camper en vertrekken weer. Politie en verzekeringsmaatschappijen hebben vervolgens geen enkel bewijs dat er daadwerkelijk is ingebroken. Daar kan de eigenaar problemen mee krijgen. Verzekeringen kunnen moeilijk doen over het vergoeden van geleden schade. Toch is er in kleine kring al langer bekend hoe dit werkt. Er komt geen breekijzer meer aan te pas, maar wel een laptop.

diefstal

Stoorzenders zijn ouderwets

Vroeger werden stoorzenders gebruikt. Een jammer heet zo’n ding. Ze zorgden ervoor dat er geen verbinding tot stand kon komen tussen de sleutel en de auto. De centrale vergrendeling kon daardoor de auto niet op slot doen. Je drukte op het knopje, de auto of camper zit op slot. Je gaat dat niet nog eens controleren, waarom zou je? En precies daarop rekenden de dieven ook. Zo gauw jij uit het zicht bent zijn ze binnen.Ook deze werkwijze liet geen sporen achter. En omdat de deuren gewoon geopend konden worden werd ook geen aandacht getrokken.

Geen breekijzer maar een laptop

De werkwijze is echter met zijn tijd meegegaan. Het begon op te vallen dat er steeds vaker geen braaksporen te vinden waren na een inbraak in campers. En dat terwijl bezitters aangaven gecontroleerd te hebben of hij ook daadwerkelijk op slot zat. De Duitse elektronicaspecialist Thitronik pikte dit signaal op. Ze hadden al een vermoeden en konden de oorzaak daardoor snel opsporen. Het probleem bleek in de afstandsbediening van de sleutel te zitten. Deze zendt signalen uit die niet gecodeerd zijn. Daarmee loopt de autofabrikant nogal achter, want het is een inmiddels een verouderde techniek. Met een laptop, een transceiver en gratis software vang je de signalen namelijk probleemloos op. Je kunt ze daarna ook weer zelf zenden. En dan kan, via de zogenaamde replay attack, vanaf grote afstand de auto of camper geopend en weer afgesloten worden zonder een spoortje achter te laten.

Thitronik

Oplossing uit Kiel: Safe Lock

Het probleem was dus bekend. Aanstalten tot het komen met een oplossing waren er echter niet. Dat deed Thitronik daarom maar zelf. Safe Lock heet hun systeem. Daarmee is elke Ducato & co veilig te beschermen tegen het aflezen van sleutelcodes. Daartoe vervangt het bedrijf de elektronica in de sleutel. Geen ongecodeerde signalen meer. Maar wisselende codes, tot vier miljard, en daardoor dus niet te kraken. De camper kan weer veilig met de afstandsbediening op slot gezet worden. Een zogenaamde replay attack is niet langer mogelijk. Eigenaren kunnen het voor hun camper bij de dealer laten aanpassen. Ook is er de mogelijkheid dat camperbouwers het nieuwe systeem al in de fabriek inbouwen.

diefstal thitronik

Gevolg van de aanpassing is dat het originele alarm niet meer werkt. Daarvoor in de plaats kan gekozen worden voor de WiPro III. Eventueel uit te breiden met een gasalarm en magneetcontact. Het werkt allemaal via radiosignalen, dus amper inbouwwerk. Ramen, dakluiken, bagagekleppen, alles kan meegenomen worden in dit systeem. Er kunnen tot aan honderd zenders gebruikt worden, gegarandeerd tegen stoorzenders. Hierdoor ontstaat een ondoordringbare schil rond de camper. Detail: na het starten van de motor kun je met de vent check-functie van het systeem heel eenvoudig controleren of alle ramen en luiken ook gesloten zijn. Tenslotte is er nog een Profinder-module. Deze kan de positie van het voertuig bepalen bij een noodgeval. Het hele systeem heeft de sticker ‘Made in Germany’.

Heb je een integraal, dus met andere deuren en zonder centrale vergrendeling, heb je er geen last van. Ook de startonderbreking is er niet gevoelig voor. Ze kunnen wel binnenkomen maar niet je camper starten en meenemen. Het systeem is beschikbaar voor de Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper en Iveco Daily vanaf bouwjaar 2006. Prijs voor de basismodule (art. nr.: 101051) € 139,95.

www.thitronik.de

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

REACTIES

    C.J.M. de Graaf - dinsdag 10 april 2018 

    Waar is dit systeem te koop, en/of te laten installeren.
    Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    Beantwoorden

      Luc Schaepkens - dinsdag 10 april 2018 

      Klik op de link onderaan het artikel. Klik op de site van Thitronik bovenaan op Händlersuche. Scroll naar beneden naar Niederlande.
      Je ziet dan dat er vier dealers in ons land zitten. Booij in Almere, Campers&Cars in Nieuwendijk, Camperservice Nederland in Venlo en Ridderbeks in Echt.

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEER Accessoires, Uitrusting NIEUWS