Winterkamperen: wintergeschikt, wintervast en wat kun je zelf doen?

Luc Schaepkens

Met elke moderne camper of caravan kun je gaan winterkamperen. Toch is de ene beter geschikt dan de andere. Dat is het verschil tussen de aanduiding wintergeschikt of wintervast (ook winterhard). Wat is het verschil? En wat kun je zelf doen om het bij lage temperaturen behaaglijk te hebben?

Winterkamperen

Steeds meer mensen willen hun caravan of camper het hele jaar door gebruiken. Ze doen heel hip aan winterkamperen. In de zomer genieten van de zon, in de winter een frisse neus halen in de sneeuw. Met een moderne camper of caravan is dat ook geen enkel probleem. Toch is er verschil in hoe geschikt een camper of caravan hiervoor is. De begrippen die hiervoor worden gebruikt zijn wintergeschikt, en wintervast of winterhard. Wintergeschikt is precies wat het woord zegt: je kunt er in de winter mee op pad gaan. Wintervast of winterhard gaat een stapje verder. Je kampeermiddel is beter toegerust op lage temperaturen. Het heeft vooraf een strengere test doorstaan om zich wintervast of winterhard te mogen noemen.

De termen wintergeschikt en wintervast

In Duitsland gebruiken ze de termen Wintertauglich en Winterfest. Oftewel wintergeschikt en wintervast. Bij niet-Duitse fabrikanten zien we de term winterhard. Wintervast en winterhard betekenen hetzelfde. Fabrikanten mogen deze termen niet zo maar op hun kampeermiddel plakken. Er is een test die bestaat uit verschillende onderdelen. De onderdelen worden steeds strenger. Voldoet een caravan of camper aan de eerste twee onderdelen, dan is hij wintergeschikt. Voldoet hij aan alle vier de testonderdelen, dan mag hij wintervast of winterhard worden genoemd. Met zowel een wintergeschikte als een wintervaste caravan of camper kun je prima op de wintersport. Wel is de laatste net iets behaaglijker en comfortabeler bij lage temperaturen tijdens het winterkamperen.

De verschillende testonderdelen

We beschreven de test al eens eerder uitgebreid in ons artikel ‘Wat is winterhard bij een caravan of camper?‘ De test voor wintergeschikt gaat zo: de camper of caravan gaat een koelcel in. In die koelcel zakt de temperatuur binnen tien uur naar 0 graden. Dan gaat de verwarming in de camper of caravan aan. Eis is dat de temperatuur in het interieur binnen twee uur tot boven de 20 graden is opgelopen. Om dit te meten, hangen zeven sensoren in het interieur. Een camper of caravan die aan de eis voldoet is wintergeschikt.

Bij de test voor winterhard daalt de temperatuur naar min 15 graden. Ook hier gaat na tien uur de verwarming aan. Deze moet het interieur binnen vier uur op 20 graden of meer krijgen. Nadat deze temperatuur is bereikt worden – na een uur wachten – de watertanks gevuld. Weer een uur later volgt een controle van kranen en leidingen. Als het water stroomt en dus niet is bevroren, is de test geslaagd. De camper of caravan mag zich winterhard noemen.

Winterkamperen: waarop letten bij aankoop?

Ben je van plan om vaak de sneeuw op te zoeken met je caravan of camper? Dan kun je daar beter voor aankoop al rekening mee houden. Kies dus voor wintervast of winterhard. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te kiezen voor een camper of caravan uit het hoge noorden. Een Kabe uit Zweden is extreem winterhard. Wat ze daar allemaal voor doen, lees je in dit artikel. Maar er zijn natuurlijk meer fabrikanten die rekening houden met een gebruik het jaar rond. Zo kun je bij Dethleffs speciale wintercomfortpakketten kiezen. Daarmee is je caravan ook meteen wintervast.

Bij een camper is een dubbele bodem aan te raden. Daarin liggen leidingen en watertanks in een verwarmde ruimte. Deze warmte werkt meteen als een soort vloerverwarming. Echte vloerverwarming maakt het in je caravan of camper een stuk behaaglijker. Je mist het misschien niet als je het niet hebt. Maar weet je eenmaal wat het is, dan wil je nooit meer zonder. Ventileren is net zo belangrijk als verwarmen. Een goed ventilatiesysteem is onmisbaar. Kijk bij het kopen zeker naar mogelijke opties die speciaal voor het winterkamperen zijn bedacht.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt natuurlijk ook zelf het nodige doen om je camper of caravan winterproof te maken. Zo wil je in de kou echt niet zonder gas komen te zitten. Handig is dan om de Truma Duocontrol te monteren. Die schakelt automatisch van de lege gasfles over naar de volle. Ook ’s nachts als het sneeuwt. Kies voor verwarming die ook elektrisch werkt. Dan krijg je het ook als het gas helemaal op is niet koud. Let hiervoor op de toevoeging E, zoals bij de Heat Hybrid-verwarming.

Denk aan de winterkappen voor de roosters van de koelkast. Ook de zogenoemde EisEx is een hulpmiddel. Het is een klein verwarmingselement voor op de gasdrukregelaar. Als het sneeuwt monteer dan een schoorsteenverlenging. Hiernaast te zien op de foto. Zo raakt deze afvoer niet verstopt. Ramen kun je extra isoleren met thermische matten. Heb je geen vloerverwarming? Er zijn verwarmingsmatten te koop die je onder de bestaande vloerbedekking kunt leggen. Ze zijn te bedienen via een thermostaat of een timer. Zijn je voeten koud, dan krijg je het snel helemaal koud. Vloerverwarming verhoogt de behaaglijkheid in je caravan of camper aanzienlijk.

Een paar handige weetjes bij het winterkamperen

  • Winterbanden zijn niet alleen heel verstandig, maar in de nodige landen ook verplicht. Ook sneeuwkettingen zijn geen overbodige luxe. We raden je aan hier thuis alvast mee te oefenen. Dat scheelt tijd en ergernis als ze er onderweg echt op moeten.
  • Verwijder voor vertrek altijd sneeuw en ijs van het dak van de caravan of camper.
  • Zorg voor wat extra plankjes voor onder de uitdraaisteunen. Deze kunnen dan niet vast vriezen.
  • Parkeer niet onder een boom met een pak sneeuw. Dit kan naar beneden komen en onder meer de dakventilatoren beschadigen.
  • Veeg ook de sneeuw onder het voertuig weg in verband met de mechanische ventilatie.
  • Stroomkabels worden een beetje warm. Daardoor graven ze zichzelf als het ware in op ijs. Ze liggen binnen de kortste keren muurvast. Elke dag even losmaken of hooghangen is het devies.
  • Zet de camper of de caravan niet op de handrem. De boel vriest dan vast.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur