NKC Kampeerauto van het Jaar 2023

Kijk snel: deze campers zijn NKC Kampeerauto van het Jaar 2023

Marije Onderwaater

Vier campers mogen zich NKC Kampeerauto van het Jaar 2023 noemen. De NKC maakte de winnaars bekend tijdens de eerste dag van kampeerbeurs Caravana in Leeuwarden.

De verkiezing NKC Kampeerauto van het Jaar 2023 beslaat vier categorieën: camperbusjes, buscampers, halfintegraalcampers en integraalcampers. Allereerst selecteert een vakjury per categorie een aantal modellen. Deze vakjury bestaat uit NKC Kampeerauto-hoofdredacteur Mieke Scharloo, Steven Durnez van het Belgische magazine Campertijd en onze eigen Jos Mark. Vervolgens konden mensen tot 1 november 2022 hun stem op een van de genomineerde campers uitbrengen. En de uitslag is nu dus bekend. Per categorie lichten we de winnaars uit.

Winnaar camperbusjes 2023: Tonke EQV Touring

Bijzonder: de winst in de categorie camperbusjes gaat naar een elektrische bus. De Tonke EQV Touring is gebouwd op de Mercedes EQV. Dankzij het accupakket van 100 kWH heeft de bus een actieradius van ca. 360 kilometer. De Tonke EQV is er in twee uitvoeringen: de Touring – die nu heeft gewonnen – en de Adventure. De Touring is de meest complete camper met een buitenkeuken, een bank die kan transformeren tot tweepersoonsbed en een interieur met veel opbergruimte. De Touring is helemaal vrij van gas en voorzien van een inductiekookplaat, een omvormer van 3000 Watt en een extra lithium-accu. De vakjury viel voor de elektrische aandrijving, de grote actieradius en het feit dat de Touring volledig gasloos is.
Ook het publiek koos voor de Tonke EQV Touring. De Karmann-Mobil Duncan 545 en de Pössl E-Vanster grepen in deze categorie naast de winst.

Tonke EQV Touring
De Tonke EQV Touring
Tonke EQV Touring
De Tonke EQV Touring

Winnaar buscampers 2023: Affinity Duo

De naam van de Affinity Duo toont al aan dat deze buscamper helemaal is gericht op reizen met z’n tweeën. Opvallend is het ontbreken van een zitbank. Alleen de draaibare cabinestoelen doen dienst als zitje. Vanzelfsprekend blijft er hierdoor veel bewegingsruimte in de camper over. Achterin is over de hele breedte een badkamer te vinden. Het bed van 1,38 meter is uitschuifbaar voor nog meer ligoppervlak. Daaronder is ruimte voor bagage. De meubels zijn van hoogwaardige kwaliteit. Affinity komt uit Polen en komt voort uit de Poolse buscamperbouwer Globe-Traveller. De vakjury was vooral gecharmeerd van de de ruimte en het licht in deze camper, de praktische indeling voor twee personen en de grote keuken.
Het publiek verkoos de Affinity Duo boven de Laika Ecovip en de LMC Innovan.

Affinity Duo
Een buscamper met bijzondere vormen: de Affinity Duo
Affinity Duo
Een buscamper met bijzondere vormen: de Affinity Duo

Winnaar halfintegraalcampers 2023: Knaus Tourer Van 500 MQ

Knaus Tabbert kondigde vorig jaar een langdurige samenwerking met Volkswagen aan. De Knaus Tourer Van 500 MQ is de eerste camper die uit deze overeenkomst is voortgekomen. De compacte halfintegraal valt meteen in de prijzen bij de verkiezing NKC Kampeerauto van het Jaar 2023. Als basisvoertuig dient de Volkswagen T6. Vooral de vouwwand tussen de badkamer en het tweepersoonsbed achterin de camper springt in het oog. Deze wand is helemaal omhoog te vouwen, waardoor een volwaardige douchecabine met een stahoogte van 1,90 meter ontstaat. De wand kan ook weer invouwen, zodat er meer ruimte bij het bed vrijkomt. En of de wand nu in- of uitgeschoven is; het toilet blijft altijd bereikbaar. Deze flexibele badkamer is een van de redenen waarom de vakjury de Knaus Tourer Van 500 MQ nomineerde. Ook de compacte afmeting en de royale binnenruimte speelden mee bij de nominatie. Het publiek koos voor deze Knaus, die daarbij de Bürstner Lyseo Gallery TD 689 G en de Hymer Venture S achter zich liet.

Knaus Tourer VAN
Knaus Tourer VAN

Winnaar integraalcampers: Frankia MI 7 GDK Neo

De Frankia NEO-i is een luxe integraalcamper op de Mercedes Sprinter. Het maximaal totaalgewicht van deze integraal blijft onder de 3500 kilo en dat betekent dat een B-rijbewijs volstaat. Om gewicht te besparen heeft de camper standaard geen cabinedeur. Uiteraard is deze tegen meerprijs verkrijgbaar, maar in dat geval komt de 3500 kilo-grens wel dichtbij. Het totaalgewicht is niet alleen opvallend laag voor een integraalcamper; hij is ook nog eens beduidend smaller. De Frankia Neo-i heeft namelijk een breedte van 2,24 meter en dat scheelt 11 centimeter met de andere integralen van het merk. In de camper veel bewegingsruimte, enkele bedden en een combi-badkamer. De vakjury prees het relatief lage basisgewicht, de slim ingerichte badkamer en de ruime stahoogte van 2 meter. Ook bij het publiek viel de Frankia NEO-i in de smaak. In deze categorie was ook de Adria Supersonic 780 SL genomineerd.

Frankia-NEO-integraal
De Frankia NEO-i tijdens de perspresentatie.
Frankia-NEO-integraal
De Frankia NEO-i tijdens de perspresentatie.

Winnaars NKC Kampeerauto van het Jaar 2023

Wil je weten wie vorig jaar bij de NKC-verkiezing in de prijzen vielen? Lees dan dit artikel uit 2022. En heb je zin om de komende dagen naar de Caravana in Leeuwarden te gaan? Dat kan! Hier lees je alles over deze kampeerbeurs.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…