Booba vouwwagen

Booba vouwwagen: klein, licht en klaar voor avontuur

Martine van der Klauw

Dat klein kamperen groots kan zijn, bewijst de Booba van het Duitse Urbanoid. De vouwwagen is speciaal ontwikkeld voor achter elektrische auto’s en compacte stadswagens. Hij is licht van gewicht, slim vormgegeven en opvallend stijlvol. Extra handig: Booba kan rechtop in de garage staan.

Met een leeggewicht vanaf slechts 240 kilo is de Booba een van de lichtste vouwwagens op de markt. Dankzij de telescopische dissel past hij moeiteloos achter vrijwel elke auto met trekhaak, ook achter een elektrische. Bovendien is hij hierdoor makkelijk te verplaatsen én te stallen.  Zo kun je hem thuis gewoon rechtop in de garage zetten, mits je die hebt natuurlijk.

Spontane kampeertrip

Booba is Kroatisch voor kevertje en dat zegt meteen alles over zijn formaat. Gesloten is hij slechts 1,70 meter breed en 2,70 meter lang, inclusief dissel. Klap je hem open, dan komt Booba’s ware aard tevoorschijn: een slaap- en zitruimte voor twee personen. Je kunt rechtop aan tafel zitten zonder extra stoelen mee te nemen. Handig, want zo ben je meteen klaar voor een spontane kampeertrip. En dankzij het waterdichte ripstop tentdoek en een goed matras slaap je er ongetwijfeld stukken beter dan in een gewone tent.

Booba vouwwagen
Booba vouwwagen

Duurzaam en modern

Booba mag dan klein zijn, hij maakt wel indruk. Het design is stoer en modern, met een knipoog naar klassieke roadsters. De ‘uitlaten’ aan de achterkant zijn in werkelijkheid een buitendouche en landstroomaansluiting. Er is keuze uit vijf stijlvolle foliekleuren, met namen als Moonstruck, Jelly Bean en Raven. Maar Booba is meer dan uiterlijk vertoon. Dankzij het lage gewicht en aerodynamische vorm verbruik je volgens de fabrikant tot wel 85 procent minder energie dan met een traditionele aanhanger.

Booba vouwwagen
Booba vouwwagen
Booba vouwwagen
Booba vouwwagen

Booba Lite, Mezzo of Pro

De Booba vouwwagen is er in drie varianten, allemaal ongeremde aanhangwagens met zitplek voor twee tot vier personen. De Lite is de basisversie: licht, praktisch en zonder overbodige toeters en bellen. De Mezzo voegt daar stroomvoorziening, ledverlichting, usb-poorten en een lithiumbatterij aan toe. De Pro is het luxe model, met buitendouche, 45-liter watertank, membraanpomp en zelfs lichtmetalen velgen. Alle modellen hebben een ripstop tentdoek met minimaal 5.000 mm waterkolom, verduisterende binnentent en een comfortabel slaapoppervlak met veerelementen.

De Lite kost 10.900 euro. Voor de Mezzo betaal je 2000 euro meer en de Pro is nog weer 2000 euro duurder. Meer info? Klik dan op onderstaande button.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van der Klauw

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!