Vouwwagenfan: van Alpen Kreuzer Super GT tot Campooz Fat Freddy

Marije Onderwaater

Een persbericht in de mailbox: uit cijfers van de KCI, de branchevereniging voor de Kampeer en Caravan Industrie, blijkt dat het aantal verkochte vouwwagens vorig jaar met 24% is gestegen. De vouwwagen – of tenttrailer – neemt dus enorm toe in populariteit. Zelf ben ik al lang vouwwagenfan: van de Alpen Kreuzer Super GT tot de tenttrailer Campooz Fat Freddy.

Vouwwagen

Volgens de KCI telt Nederland op dit moment 100.000 vouwwagens. Een daarvan is onze Campooz Fat Freddy. Deze tenttrailer kochten we twee jaar geleden. Even daarvoor hadden we onze oude Alpen Kreuzer Super GT niet meer 1500 km-veilig verklaard. Met pijn in ons hart, dat wel. Want deze vintage vouwwagen was ons dierbaar.

Het verhaal van onze Alpen Kreuzer Super GT

Mijn ouders verruilden onze oranje bungalowtent in 1984 voor een vouwwagen: een gloednieuwe Alpen Kreuzer Super GT. Een bruine tent, matrassen met een bruin/oranje ruit en bruine gordijnen met oranje bloemen. We voelden ons de koning te rijk en met zijn vijven – mijn ouders, broertje, zusje en ik – gingen we er vaak mee op vakantie. De bermkeuken bleek een eyecatcher. Zeker als mijn moeder onderweg op een parkeerplaats de keuken openklapte en macaroni met Smac voor ons maakte. De drie kindjes met hun bordje op de vouwwagen: dat trok wel bekijks.

Onze Alpen Kreuzer in Spanje.

Alpen Kreuzer

Helaas overleed mijn vader in 1991 plotseling. De Alpen Kreuzer kreeg eerst lang een plekje in onze garage en belandde daarna in de stalling. Dat veranderde toen onze oudste zoon in 2009 werd geboren. Wij wilden onze piramidetent verruilen voor iets groters. Mijn moeder opperde de vouwwagen uit de stalling te halen. Zo gezegd, zo gedaan. We gaven hem even een goede onderhoudsbeurt en onze Alpen Kreuzer Super GT was klaar voor een tweede leven. Daar hebben we volop van genoten. We namen hem mee naar Frankrijk, Spanje, Italië, Kroatië, Oostenrijk en naar verschillende campings in Nederland.

Samen met onze boys hebben we nog vaak met de Alpen Kreuzer Super GT gekampeerd.

Voor de liefhebbers: oude papieren van de Super GT

Liefhebbers vinden het misschien leuk om wat oude papieren van de Alpen Kreuzer Super GT te zien die mijn moeder heeft bewaard. Op de lijst van verkrijgbare accessoires (heel veel!) staat onder meer een binnentent, luifel, een afdekzeil, een chemisch toilet, een sierdop en een vouwstoel. Check ook even het plaatje van de blonde dame bij het vliegenkastje (dat wij ook hadden) en de set kantelbeugels. Bijgevoegd ook de prijslijst van destijds, uiteraard met de prijzen in guldens.

Op vakantie met Fat Freddy

Na onze vakantie in Kroatië in 2018 besloten we onze Alpen Kreuzer niet meer zoveel kilometers mee te nemen. Het was tijd voor een nieuw kampeermiddel. Het jaar daarna hebben we een paar keer gekampeerd met een opblaasbare tent. Uiteindelijk kwamen we weer op een vouwwagen. Het werd de Campooz Fat Freddy, een tenttrailer waar we op beurzen al vaker naar keken. Onze jongens slapen samen in het tentje Ugly Betty, die we eventueel ook aan de Fat Freddy kunnen vastmaken. Als we ergens één nacht blijven, slapen ze met hun matrasjes bij ons op de grond. We zijn heel blij met onze keuze.

Campooz Fat Freddy en Ugly Betty.

Waarom fan van de vouwwagen?

Een caravan is niet echt iets voor ons. Reizen met een camper vinden we wel erg leuk, er staat zelfs een reisje op de planning, maar om allerlei redenen zit het er nu niet in om een camper aan te schaffen. En heel belangrijk: we houden van slapen onder een tentdoek. Dat kan natuurlijk in een tent, maar dat is voor ons niet praktisch. Dan moeten we een dakkoffer meenemen of een aanhanger en ja, dan liever een tenttrailer die snel staat én waar we onze kampeerspullen er kunnen bewaren. Wij zijn dus fan van de vouwwagen!

Wil je onze Fat Freddy zien? Bekijk dan deze video die ik in de zomer van 2020 maakte.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…