Martine van der Klauw
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!

Van de Noordkaap tot Andorra en van IJsland tot Cyprus. Nederlandse vakantiegangers trokken afgelopen massaal de grens over met een elektrische auto. Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB naar het gebruik van de laadpas van de toeristenbond.
De ANWB telde deze zomer meer dan één miljoen laadsessies met de ANWB Laadpas. En dat niet alleen in Frankrijk of Duitsland. Nederlanders laadden hun elektrische auto op in Griekenland, Spanje en zelfs op het Britse eiland Jersey, waar vorig jaar nog geen enkele laadbeurt werd geregistreerd. De verste laadsessie was op Cyprus, bijna 3000 kilometer van Nederland. En de noordelijkste? Die was in het Noorse Honningsvåg, vlak bij de Noordkaap.
Vooral in Groot-Brittannië nam het aantal laadsessies flink toe, met maar liefst 239 procent meer dan vorig jaar. Ook Spanje liet een sterke stijging zien van 172 procent, al liepen reizigers daar wel vaker tegen problemen aan. Vooral laden op bestemming bleek soms lastig of zelfs onmogelijk. Van de landen met meer dan vijfhonderd laadsessies, is Zwitserland nog steeds het duurst. Hier betaal je bijna 1 euro per kWh. In Nederland duurt het opladen van een elektrische auto gemiddeld 6,5 uur, maar onderweg naar de zon werd vooral een snellader gebruikt. Even koffie, plassen en wat eten en na 1-2 uur weer door.
De ANWB meldt dat vakantiegangers beter op tarieven lijken te letten. In Oostenrijk lag de gemiddelde prijs per kWh deze zomer flink lager dan tijdens de wintersport, vooral omdat elektrische rijders het dure ‘kleeftarief’wisten te vermijden. Slim laden loont dus.
De cijfers van de ANWB laten zien dat elektrisch rijden steeds eenvoudiger is. Zolang je weet waar je laadt én je niet van plan bent naar Portugal te gaan. Qua afstand zou dit geen probleem moeten zijn, maar door bepaalde wet- en regelgeving kun je daar over het algemeen geen buitenlandse laadpas gebruiken. Daarom is Portugal op het kaartje hierboven ook blanco. Dit betekent overigens niet dat je niet met je elektrische auto naar Portugal kunt. Het vergt alleen wat extra voorbereiding. De ANWB adviseert de app Miio te downloaden. Deze aanbieder accepteert behalve een Portugese betaalrekening namelijk ook creditcards. Ook het aanvragen van een laadpas van Electromaps of Electroverse is een optie.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!