Martine van der Klauw
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!

Wie weleens met de camper of auto naar Zuid-Frankrijk is gereden, kent hem vast: de Boulevard Périphérique, oftewel de ringweg rond Parijs. Het is er altijd druk en als je niet goed oplet, neem je zo de verkeerde afslag of beland je in een eindeloze file. Bovendien zijn er sinds kort nieuwe regels van kracht. Reis je deze zomer via Parijs? Dan is het slim om je even in te lezen.
De Boulevard Périphérique is de 35 kilometer lange ringweg rondom de Franse hoofdstad. Dagelijks rijden hier zo’n 1,5 miljoen voertuigen. De Périphérique vormt een soort grens tussen het centrum van Parijs en de buitenwijken. Als je vanaf de snelweg Parijs nadert, is het vaak de eenvoudigste manier om het juiste vervolg van je route te vinden. Maar eenvoudig is relatief: de ring is druk, verwarrend en overvol, vooral in de spits of tijdens de zomervakantie. En er zijn weer nieuwe regels bij gekomen.
Eerder dit jaar is er een carpoolstrook ingevoerd op de ring. Op bepaalde tijden – doordeweeks tussen 7.00 en 10.30 uur en tussen 16.00 en 20.00 uur – is deze rijstrook alleen toegankelijk voor auto’s met meerdere inzittenden, taxi’s, bussen en voertuigen met een gehandicaptenkaart. Ook motorfietsen mogen er gebruik van maken. De carpoolstrook is te herkennen aan een ruit-symbool op matrixborden of verkeersborden. Als het ruitje is doorgestreept, is de strook tijdelijk weer voor iedereen toegankelijk.
Een andere verandering die van invloed is op vakantiegangers is de maximumsnelheid op de Boulevard Périphérique. Deze is eind 2024 verlaagd van 70 naar 50 km/u. De gemeente Parijs hoopt hiermee geluidsoverlast en luchtvervuiling te beperken.
Parijs heeft stevige milieuregels. Sinds 2025 is het verboden om met dieselauto’s van vóór 2011 of benzineauto’s van vóór 2006 de ringweg op te gaan. Daarnaast is een zogenoemde Crit’Air-sticker verplicht: zonder dit milieuvignet mag je de zone überhaupt niet in. Ook zijn er plannen om dieselverkoop aan de pomp in Parijs helemaal af te schaffen. Vanaf 2026 zal het op tankstations binnen de ring niet meer mogelijk zijn om diesel te tanken.
Niet alleen de veranderde regels maken van de ringweg van Parijs een obstakel; ook het navigeren vraagt extra aandacht. Zo zie je op de borden vaak de termen ‘périphérique intérieur’ en ‘périphérique extérieur’. Dit geeft aan of je via de binnen- of buitenring rijdt. Kom je vanuit het noorden van Parijs, dan ga je via ‘intérieur’ (binnenring, linksom) en via ‘extérieur’ (buitenring, rechtsom).
En dan zijn er nog de afslagen, die in Parijs ‘Portes’ worden genoemd. Bekende snelwegen hebben elk hun eigen ‘Porte’. Zo rijd je via Porte de la Chapelle naar de A1 richting Lille, en via Porte d’Italie naar de A10 richting Bordeaux. Zeker als het druk is, helpt het enorm als je vooraf weet welke ‘Porte’ je moet hebben. Navigatie is handig, maar borden lezen in combinatie met wat basiskennis voorkomt stress.
Tot slot nog een regel die nogal eens voor verwarring zorgt: op de ringweg van Parijs hebben invoegende auto’s voorrang. Dat is uniek, want elders in Frankrijk geldt dit juist niet. Rij je op de rechterbaan, dan moet je dus rekening houden met verkeer dat invoegt. Het is daarom vaak verstandig om een baan op te schuiven als het verkeer dat toelaat.
Rijd je deze zomer via Parijs, dan is de kans groot dat je gebruikmaakt van de Boulevard Périphérique. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels, rijd rustig, en probeer spitsuren te vermijden. Zo verloopt je rit richting zon, zee en camping hopelijk net zo ontspannen als de vakantie zelf.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!