Redtail RTC daktent is van carbon en zonder tentdoek

Luc Schaepkens

De Amerikaanse daktent Redtail RTC heeft geen tentdoek. Na het omhoogklappen zet je in de zijkanten vaste buitenwanden. De tent is voorzien van ingebouwde verwarming en verlichting. Voor zover wij weten is de daktent van het Amerikaanse Redtail Overland uit Colorado de eerste in zijn soort. Een daktent met harde boven- en onderkant met vaste wanden ertussen. Je hebt als het ware de flexibiliteit van een daktent, maar de stevigheid van een caravan. Flexibel is de Redtail RTC zeker. Je hebt de tent binnnen de 20 seconden gebruiksklaar staan.

Redtail RTC snel op te zetten

Het snelle opzetten heeft ook met de vaste zijwanden te maken. Die klappen namelijk in één beweging mee naar buiten. Bij het afbreken klap je de wanden naar binnen. Vervolgens is het een kwestie van de tent dichtklappen en klaar. Daar kan menig daktent met tentdoek niet tegenop. Je loopt ook niet het risico dat je tentdoek klem komt te zitten tussen de boven- en onderkant van de tent.

De Redtail RTC daktent bestaat voor het grootste deel uit lichtgewicht carbon. Dat maakt dat deze daktent – afhankelijk van het gekozen model – tussen de 86 en 114 kilo weegt. De Redtail heeft geïsoleerde wanden, deuren, ramen, dak en bodem. De ramen zijn zoals de ramen in een caravan van kunststof.

Bijzonder complete daktent

Wat deze daktent verder bijzonder maakt is de ingebouwde dieselverwarming. Daardoor kun je ook bij lagere temperaturen de daktent gebruiken. Ook het kamperen in de bergen is met de Redtail RTC geen probleem. De standaardverwarming is namelijk voorzien van een hoogteset. Daardoor doet de verwarming zijn werk tot op een hoogte van 3350 meter. Samen met de aangebrachte isolatie is de Redtail onder alle omstandigheden een comfortabele daktent. De harde wanden isoleren daarboven ook nog eens het geluid van de omgeving.

Daarbij komt de eigen stroomvoorziening van de Redtail RTC. De daktent heeft namelijk een 330 Watt sterk zonnepaneel op het dak. Het paneel slaat de energie op in een lithiumaccu van 60 amp. Om hier je elektrische apparaten op aan te kunnen sluiten is ook een omvormer standaard. Er zijn usb-poorten aanwezig en de typische Amerikaanse 110 volt stopcontacten. De led-verlichting is dimbaar. In het dak zit een dakventilator. Dit werkt allemaal los van de auto waarop de redtail RTC staat. Er zijn dus geen kabels naar de auto nodig.

Twee modellen

Door de harde schalen en wanden is de daktent ook nog eens goed af te sluiten. Waardevolle spullen kunnen eventueel in de tent achterblijven. Handig: heb je een auto met een schuifdak? Dan kun je ook via het open dak de tent in of uit. Speciaal daarvoor zit er een luik in de bodem van de Redtail RTC. De letters RTC staan overigens voor Rooftop Camper. De daktent is verkrijgbaar in twee verschillende maten. De RTC 90 en RTC 110. De getallen staan voor de lengte inches. De eerste is 2,29 meter lang, de tweede 2,80 meter.

En ja, natuurlijk heeft de Redtail RTC ook een nadeel. Door de uitvoering en complete uitrusting is namelijk ook de prijs navenant. Het model 90 is er vanaf 20.000 dollar. De 110 is er vanaf 25.000 euro. Oftewel 16.500 en 20.600 euro. Voor dat geld – je koopt er ook een caravan voor – heb je dan wel een heel robuuste en zeer compleet uitgevoerde daktent. Die daarbij het hele jaar door gebruikt kan worden.

Specs van de Redtail RTC

Lengte/Breedte/Hoogte gesloten: RTC 90: 2,29/1,42/0,25 meter; RTC 110: 2,80/1,52/0,25 meter.
Lengte/Breedte/Hoogte geopend: RTC 90: 2,29/1,42/1,52 meter; RTC 110: 2,80/1,52/1,65 meter.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur