Stoer: Bimobil EX 462, een camper voor lang reizen

Jos Mark

Geen camper voor elke dag of misschien is dit eigenlijk helemaal geen camper? De Bimobil 462 EX is eerder een overland-voertuig en geschikt voor de reis van je leven.

Iveco

Een 4×4-onderstel van Iveco, 90 centimeter doorwaadhoogte en drie sperren op het differentieel; dan weet je dat een nat veldje jou niet tegenhoudt. Sterker nog, een ondiep beekje of een zandduin doet je eigenlijk ook niets.

Bimobil EX 462 sabbatical voertuig

Jaja, ik hoor jullie al mopperen: ‘dit is toch niet normaal, ik zie mezelf al staan op de camping’. Daar heb je helemaal gelijk in. De meeste campings zien je misschien liever niet komen. De camping is ook niet de natuurlijke habitat van dit soort voertuigen. Deze wagens voelen zich meer op hun gemak in de woestijn, waar je dan natuurlijk eerst zelf naartoe bent gereden. Daar geniet je van een onvergetelijke zonsondergang, sta je bij zonsopgang onder de buitendouche en geniet je in totale rust van het overweldigende uitzicht. Dat doe je niet in een vakantie van drie weken, nee zelfs met een maand red je het niet. Een sabbatical komt dichter in de buurt voor de reis van je leven. Dat Bimobil ook bijzondere campers maakt waarmee je wel op de camping terechtkunt lees je in dit artikel.

Wegdromen bij de zonsondergang in de woestijn.

Terreinvoertuig bij uitstek

De Bimobil 462 EX is een terreinvoertuig bij uitstek. De wielbasis is kort zodat je makkelijk kunt draaien. De achterbumper of ‘onderrijbeveiliging’ kun je opklappen zodat de hellinghoek achter het achterwiel wordt vergroot. De opbouw is zelfdragend gebouwd en flexibel op het chassis gemonteerd. Dit is nodig om het ’torderen’, het wringen van het chassis, te verwerken.
De als basis gebruikte Iveco is een goede bekende in de ‘zandbak’. Het chassis wordt onder meer ingezet als basis voor grondverzet en militaire vrachtwagens en is dus geschikt voor een modderige en zanderige omgeving.

Reizen met 4 personen

De ‘bak’ (opbouw) van de Bimobil 462 EX is geschikt voor reizen met vier personen. Achterin boven de grote berging bevindt zich een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed, ervoor aan de rechterkant een keuken. Links de badkamer met douche en toilet en een wegschuifbare wasbak. Linksvoor bevindt zich de treinzit waar je met vier personen kunt zitten en na ombouw met twee personen kunt slapen. Midden in de voorwand zit de doorgang naar de cabine en rechts is de kledingkast te vinden. De hele cabine is hoog op het chassis geplaatst, wat voor bodemvrijheid zorgt. Rondom de randen is een rail aangebracht die ervoor moet zorgen dat dikke overhangende takken over de bak worden geleid zonder teveel schade aan te brengen.

SpecificatiesSpecificaties Iveco Eurocargo

Basisvoertuig:: Iveco Eurocargo
Afmetingen opbouw (lbh):: 4,60 / n.n.b. / n.n.b. meter
Leeggewicht:: n.n.b.
Laadvermogen:: 5.500 kilo
Maximaal gewicht:: 15.000 kilo
Zit-/slaapplaatsen:: 4 / 4
Prijs:: vanaf ca. 314.600 euro ex. bpm
Website:: Bimobil

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

jos-mark

Jos Mark

Eigenaar Campingtrend

Jos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper - Carthago C-Tourer 49LE - en een caravan, de Dethleffs Aero 90 500 QSK.