Panama op de Transit Custom is nieuw buscampermerk van Trigano

Luc Schaepkens

Het Franse Trigano presenteert een nieuw buscampermerk. Basisvoertuig is de compacte Ford Transit Custom. Ook prima geschikt voor dagelijks gebruik. De Panama buscamper heeft een slaaphefdak en komt in verschillende uitvoeringen beschikbaar.

De Trigano Panama

Met de Panama buscamper wil Trigano een brug slaan tussen de buscamper en de dagelijkse auto. De compacte Ford Transit Custom leent zich daar ook prima voor. Hij is – zeg maar – maatje Volkswagenbus, maar dan iets breder. Dat komt het interieur ten goede. De Trigano Panama is er in twee lengtes. De P/10 heeft een lengte van 4,97 meter en de P/54 een lengte van 5,34 meter.

Panama buscamper heeft een lekker flexibel interieur

Achterin de korte versie van de Panama buscamper – de P/10 – zien we een driezitsbank staan. Die staat op een rail en is verschuifbaar en uitneembaar. De bank is voorzien van Isofix-sluitingen. Een kinderstoeltje zit dus veilig vast. Je kunt er een bed met een afmeting van 114 bij 184 centimeter van maken. Wie iets ruimer wil slapen, moet naar de zolder. In het SCA-slaaphefdak heb je een bed met een afmeting van 120 bij 200 centimeter. Optioneel kun je ervoor kiezen het tentdoek met een rits helemaal open te gooien.

In plaats van een bank kun je in dezelfde rails ook kiezen voor losse stoelen. Achter de bestuurder staat het vaste keukenblok. Twee pitten, wasbakje en een compressorkoelkast met een inhoud van 42 liter. Daaronder een la en een kast met schuifdeur. Achter de bank nog meer kasten en vakken. Hier kan de rest van de bagage een plekje vinden. De Panama buscamper heeft verder standaard een buitendouche. De verswatertank is 50 liter groot. De afvalwatertank kan 30 liter hebben.

Lange Panama buscamper heeft andere indeling

Bij de lange Panama buscamper zien we een heel andere indeling. Zo staat de keuken links achterin. Tegenover de opbergvakken voor bagage. Om te zorgen voor stahoogte in de keuken, opent bij de Panama P/54 het slaaphefdak aan de achterkant. Maar er valt nog meer te kiezen. Van de P/10 komen drie verschillende uitrustingsniveaus beschikbaar. Dat zijn de P/10, de P/10 E en P/10+. Van de P/54 zijn er twee. Naast de P/54 is dat de P/54+.

De meest eenvoudige versie is de P/10E. Je hebt dan 105 pk onder de kap, ESP en ABS. Ook een DAB radio, verwarmde stoelen voor, een airbag en een start-stop-systeem zijn standaard. Alle andere versies hebben de 130 pk sterke motor in het vooronder. Verder hebben de overige versies halogeen koplampen en led-dagrijverlichting. Ook mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, cruise control en park-assist zitten erop.

De + is de meest luxe uitvoering

De +-versie heeft dit allemaal en nog iets meer. Zo schakelt het licht automatisch aan en uit. De voorruit is verwarmd, hij heeft een regensensor voor de ruitenwissers en zestien inch lichtmetalen velgen. De buitenspiegels klappen automatisch naar binnen. Voor wie dit niet genoeg is, zijn er nog twee optiepakketten om uit te kiezen.

Het pakket Living kost 1600 euro extra. Je krijgt er een 2000 watt sterke dieselverwarming voor. Een omvormer, een elektrische opstap en een mobiel toilet. Dan is er voor 1200 euro nog het Outdoor-pakket. Daarvoor krijg je een fietsendrager voor twee fietsen, de 170 pk sterke motor met handgeschakelde zesversnellingsbak en vierseizoensbanden.

Zusje van de Karmann Duncan

Mocht je nou denken, hé die buscamper heb ik toch al eens gezien? Dat kan kloppen. De Trigano Panama buscamper is namelijk identiek aan de Duncan van het Duitse Karmann Mobil. En die staat hier ook op de foto’s. Karmann is een dochterbedrijf van Eura Mobil en dat is ook onderdeel van de Trigano groep. Ook deze Duncan is een mix van camper en auto voor dagelijks gebruik. Van de Duncan zijn er twee uitvoeringen: de 495 en de 535.

Eura Mobil – ook Trigano – kwam eerder dit jaar met een eigen buscamper op basis van de Ducato. Lees hier over de Eura Mobil Van.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur