ABT XNH Camper

ABT XNH campingbus: adembenemend mooi met dito prijskaartje

Marije Onderwaater

Wie de ABT XNH op de Volkswagen T6.1 voor het eerst ziet, zou verwachten dat het afkomstig is van een bedrijf dat al jarenlang campers bouwt. Het tegendeel is waar: met de XNH campingbus zet het Duitse bedrijf ABT pas een eerste stap in de wereld van campers.

Campers zijn nieuw voor ABT, maar het bedrijf zelf kent een lange historie. Het bestaat al 125 jaar en richtte zich tot nu toe alleen op cartuning. Daar komt nu dus een eerste campingbus bij. ABT, dat is gevestigd in Kempten in de Zuid-Duitse streek Allgäu, presenteert de XNH campingbus voor het eerst op de f.re.e. Deze grootste beurs vrijetijds- en reisbeurs van Beieren is nog tot en met 26 februari te bezoeken in de Messe van München.

Explore new horizons

De naam ABT komt van de oprichter van het familiebedrijf, maar waar komt dat XNH vandaan? Hans-Jürgen Abt van het Duitse bedrijf legt het uit: “De naam ABT XNH staat voor explore new horizons. Wij richten ons tot al diegenen die hun horizon willen verbreden en voor wie maximaal comfort de ultieme vorm van vrijheid is. Zowel in het dagelijks leven als in hun vrije tijd.” Voor die ontdekkingstocht naar nieuwe horizonten ontwikkelde ABT een sportieve campingbus op de VW T6.1 met een 150 pk-motor. Aan de buitenzijde – die de kleur Ascot Grey heeft – valt de grafische striping op, evenals zwarte 18 inch XNH-wielen, die speciaal voor de campingbus zijn ontworpen. De robuuste wielen passen perfect bij de Goodyear Eagle F1-banden. Een Thule Omnistor 4200-luifel en een Thule-fietsendrager, die je op de foto’s ziet, zijn als optie verkrijgbaar.

ABT XNH campingbus
Een stoere look voor de ABT XNH, met het motto explore new horizons op de zijkant
ABT XNH campingbus
Een stoere look voor de ABT XNH, met het motto explore new horizons op de zijkant

Sfeervol interieur

Voor het ontwerp van het interieur schakelde ABT het Duitse bedrijf Vaning in, dat veel ervaring heeft met het bouwen van camperinterieurs in VW-bussen. De XNH heeft duidelijk een eigen look, met krasbestendige kasten in een lichte kleur en lambrisering van echt hout. In combinatie met de indirecte verlichting zorgt dit voor veel sfeer in de camper. Noemenswaardig is de Kookoo MoriMori led-lamp met ingebouwde luidspreker. Van de zitbank met drie gordelplaatsen is in een handomdraai een tweepersoonsbed (2,00 x 1,30 meter) te maken. De kastenwand aan de bestuurderszijde loopt door in het keukenblok. Hier is de spoelbak van geborsteld rvs afgedekt met een eikenhouten snijplank. Verder zijn hier een dubbele inductiekookplaat en een Dometic-compressorkoelkast van 45 liter te vinden. Voor kampeerders die liever buiten koken, is er de uittrekbare keuken met gasfornuis aan de achterzijde van de camper.

ABT XNH interieur dag
ABT XNH interieur dag
ABT XNH interieur nacht
ABT XNH interieur nacht
ABT XNH buitenkeuken
ABT XNH buitenkeuken

Zelfvoorzienend op reis

ABT besteedde voor de XNH veel aandacht aan duurzaamheid en aan zelfvoorzienend reizen. Zo is voor de isolatie gebruikgemaakt van schapenwol en gerecyclede materialen. Om langer van de stroompaal te kunnen blijven, heeft de campingbus een zonnepaneel op het dak. Verder heeft hij een LPS II 3012 powerstation met een 1900 Wh LiFePO4 accu en een uitgangsvermogen van 2300W. Met de MELF-box met meegeleverde oplaadkabel is de accu eenvoudig via walstroom op te laden.

ABT XNH Melf Box
ABT XNH Melf Box
XNH batterij
XNH batterij

Slapen op het dak

In de ABT XNH kunnen vijf personen reizen en is slaapplek voor vier. Naast het tweepersoonsbed, biedt het hefdak ook nog een slaapoppervlak van 2,01 x 1,06 meter. Gezien deze afmeting is dit misschien meer geschikt voor kinderen dan voor twee volwassenen.

XNH slaaphefdak
XNH slaaphefdak

Indrukwekkend prijskaartje

In mei start de productie van de ABT XNH in de fabriek van Volkswagen Group Services in Hannover. Er komen in eerste instantie 500 exemplaren op de markt. En wil je het prijskaartje weten? Die is, mede door het gebruik van hoogwaardige materialen, heel fors. In Duitsland komt de basisprijs op 138.900 euro, opties als een luifel of fietsendrager niet meegerekend. In Nederland komt daar nog bpm bij.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…