Ontdek Bretagne vanaf Camping Yelloh! Village Le P’tit Bois

Marije Onderwaater

Bretagne is werkelijk prachtig! In de zomer van 2020 stond ik met mijn vriend en onze twee zoons een week op camping Yelloh Village Le P’tit Bois in Saint-Jouan-des-Guérets. Het was de perfecte locatie om (een deel van) Bretagne te ontdekken. In dit artikel vertel ik je meer over de camping.

Yelloh Village Le P’tit Bois

Afgelopen zomer vierden we vakantie in Frankrijk. Onze eerste Franse stop was op camping Le Phare in Honfleur en daarna stonden we een week op camping La Côte de Nacre in Normandië. Omdat we ook op een camping in Bretagne wilden staan, boekten we vier nachten op camping Yelloh Village Le P’tit Bois. Vooral de ligging ten opzichte van Saint-Malo, waar het ongeveer naast ligt, sprak ons aan. De camping beviel zo goed, dat we uiteindelijk nog een paar dagen bij boekten. Gelukkig konden we op onze fijne plaats blijven staan.

Onze grote staanplaats op camping Le P’tit Bois.

Grote staanplaats op Yelloh Village Le P’tit Bois

De aankomst op Yelloh Village Le P’tit Bois is goed geregeld. Terwijl ik ons aanmeldde bij de receptie, werden mijn mannen met hun auto alvast naar een parkeerplaats geleid. De receptie geeft een doorkijkje naar het daarachter gelegen zwembad. We konden dan ook niet wachten om onze Fat Freddy op te zetten en een duik in het zwembad te nemen. Maar eerst even naar onze staanplaats, die héél ruim was. We stonden op een hoekje naast een heg en hadden echte alle ruimte voor de Fat Freddy, het bijzettentje Ugly Betty én de auto. Ook stonden we dicht (maar niet té dicht) bij het sanitairgebouw. De plek was zo ruim dat we onze tenttrailer op allerlei manieren konden neerzetten. Uiteindelijk kozen we ervoor om hem met de zijkant naar het straatje te zetten en dus met de ingang richting de heg. Dat bleek een prima keuze. Op deze video over de Fat Freddy zie je onze staanplaats in al zijn glorie.

Het (gemengde) sanitair was dus vlakbij. De douches en wastafels waren echt heel goed en daar waren er ook veel van. Des te vreemder dat er zo weinig toiletten waren. Er was echt een klein rijtje van zo’n zes of zeven toiletten met daar tegenover twee urinoirs. Als je je handen stond te wassen, keek je zo naar het zaakje van de heren die daar hun ding stonden te doen. Hier was weinig privacy. Daarnaast is het niet fijn als je moet wachten tot er eentje vrij is en direct na een ander een hokje in moet duiken. Het sanitair was gelukkig wel redelijk schoon.

In het sanitairgebouw zijn iets te weinig toiletten.

Leuke camping in Bretagne voor kinderen

Camping Le P’tit Bois is gemoedelijk en overzichtelijk. Onze jongens hadden al snel vrienden gemaakt en stepten met de andere boys lekker de camping over. Deze camping in Bretagne is dan ook heel kindvriendelijk. De speeltuin is erg leuk, met een grote klimkooi, een multifunctionele sportkooi, springkussens, speeltoestellen voor kleintjes en een paar tafeltennistafels (yeah!). Elke avond gingen we hier even een potje tafeltennis spelen. Om stipt 22.00 uur ging de speeltuin dicht en soms was dat nét even te vroeg (het is tenslotte vakantie…).

Verder is er een nog een ruimte met pooltafels en een recreatiezaal waar de kinderdisco en andere activiteiten plaatsvinden. Op een avond hadden we onze jongens al een tijdje niet gezien. Toen we ze gingen zoeken, vonden we ze in die zaal, waar ze heel braaf de origineel Franse versie van de film Intouchables zaten te kijken. Boys die op vakantie een filmhuis-film in het Frans kijken: opvoeding geslaagd.

De jongens vermaakten zich prima in de grote speeltuin.

Camping Le P’tit Bois met geweldig zwembad

Het zwembad van camping Yelloh Village Le P’tit Bois is echt geweldig! Voor de kleintjes is er een peuterbad, daarnaast zijn er drie glijbanen plus nog een losse glijbaan, en een ‘gewoon’ zwembad met in de hoek een stroomversnelling. Dan is er binnen nog een (kinder)bad en een echt fantastisch spraypark. Vooral onze jongste zoon, die een week later 8 jaar werd, vermaakte zich hier uitstekend. Onder meer vanwege de twee glijbanen, die binnen ook nog te vinden zijn.

Rondom het zwembad staat genoeg bedjes en wij vonden dan ook altijd wel een plekje. Het was heerlijk om lekker een boek te lezen en af en toe een duik te nemen, terwijl de jongens zich vermaakten in het zwembad en het spraypark. Het zwembad van deze camping is dus echt een dikke plus!

Lekker lezen bij het zwembad!
Glijbanen: check!
Heerlijk zemmen! foto: camping Le P’tit Bois

Fijn restaurant en winkeltje

Het restaurant van camping Yelloh! Village Le P’tit Bois ligt naast het zwembad. Wij hebben er twee of drie keer gegeten en konden steeds lekker op het terras zitten. Reserveren was niet mogelijk, maar gelukkig konden we elke keer een plekje krijgen. Het eten was erg lekker. Ik had een goede vegaburger en uit ervaring weet ik dat die niet altijd zo goed smaken. Daarnaast kun je hier pizza’s afhalen en ook die waren lekker.

Het winkeltje is niet groot, maar heeft een aardig assortiment. Wij haalden hier elke ochtend verse broodjes. Verder deden we al onze boodschappen bij de Cora, een gigantische supermarché die op ongeveer twee minuten rijden van de camping ligt.

Wij vonden dit een heel fijne camping. Niet te groot, kindvriendelijk maar niet een échte kindercamping, een goed restaurant, fijn zwembad en een prachtige omgeving. Voor twee volwassenen en twee kinderen van destijds 7 en 10 jaar betaalden wij 82 euro per nacht.

Bretagne is het ontdekken waard

We kozen natuurlijk voor camping Le P’tit Bois vanwege de omgeving. Op ons ‘to visit’-lijstje stonden onder meer Le Mont-Saint-Michel en Saint-Malo. Beide plaatsen hebben we bezocht. Omdat het coronatijd was, waren de bezoeken iets minder ongedwongen dan normaal gesproken. Toch hebben we er wel van genoten. Daarnaast hebben we het prachtige kustplaatsje Dinard bezocht en zijn we in het mooie Dinan geweest. Verder ben ik een paar keer gaan hardlopen vanaf de camping. Tijdens een van die tochtjes kwam ik onder meer hier terecht. Een cadeautje op de vroege ochtend!

Wij bezochten onder meer St. Malo. Spot je mij met de boys?

Informatie over de camping

Camping Yelloh! Village Le P’tit Bois
Adres: La Chalandouse, 35430 Saint-Jouan-des-Guérets
Land: Frankrijk
Afstand vanaf Utrecht: 799 km
Geopend: april-september
Aantal plaatsen: 58 toeristische plaatsen en 192 huuraccommodaties
Website: Yelloh Village Le P’tit Bois

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…