Maatje kleiner, de VW Caddy als camper

Luc Schaepkens

Als het een maatje kleiner mag zijn, kun je uitkomen bij een VW Caddy. Het past een bedrijfje dat natuurlijk, biologisch en individueel hoog in het vaandel heeft staan. Maatwerk, dat mag je bij Natürliche Reisemobile verwachten.

Maatje kleiner heeft zijn voordelen

Niet iedereen wil met een bus onderweg zijn. Een maatje kleiner en ook onopvallender heeft zijn voordelen. Je hebt er daarbij ook nog eens een prima auto aan voor dagelijks gebruik. Parkeervakken en -garages zijn geen probleem. Slapen kun je overal want het bed heb je zo gemaakt. Dat meer mensen de voordelen van een maatje kleiner zien merken ze in het Duitse Ottensoos. Daar is inmiddels de VW Caddy de meest gebouwde camper. Hoewel ze er met bijna alle modellen die voor ombouw in aanmerking komen wel ervaring hebben. Na een goed gesprek krijgt de klant hier maatwerk. En dat mag steeds vaker een maatje kleiner.

VW Caddy als Maxi

De VW Caddy is in de Maxi-versie net geen vijf meter lang. De ideale maat voor een camper die je overal voor wilt gebruiken. De inrichting, in overleg en naar wens van de klant, maken ze bij Natürliche Reisemobile met de hand helemaal zelf. Niet moeilijk voor een ex-meubelmaker met een voorliefde voor hout. Vanaf 3500 euro heb je een complete inrichting.  Wil je echt behandeld eikenhout kost dat 550 euro meer. De standaardinrichting lijkt op die van de VW-bus. Waarom zou je een goed doordacht concept aanpassen? Kast en keuken achter de chauffeursstoel, aan de andere kant een zitbank met zes centimeter dikke kussens. Deze klap je uit tot een bed met een bedmaat van 195 bij 125 /92centimeter. Ruimte genoeg voor één en ook prima voor een koppel dat met knus geen probleem heeft. De complete inrichting kan er redelijk eenvoudig ook weer uit. Zo hou je de mogeljkheid om de Caddy als vijfpersoons auto in te zetten. Enige wat je nodig hebt is dan een plek om de inrichting goed op te kunnen slaan.

Verder aankleden

Stromend water, met 12 liter jerrycans en een kraan die tot buiten de Caddy gebruikt kan worden. Kan handig zijn, zo’n buitendouche. Een kastklep doet ook dienst als tafel, het gasstel is optioneel. Je kunt daarmee ook buiten koken. Optioneel is ook de uittreklade aan het keukenblok, om de jerrycans gemakkelijker te vullen. Hiervoor betaal je 800 euro extra. Voor nog eens 500 euro zijn er passende bagagekisten te krijgen die ook als bank gebruikt kunnen worden. Voor 149 euro koop je zelfs een toilet en voor 590 euro een koelbox op 12 en 230 volt. Een lader kost 120 euro en een buitenstopcontact met zekering 280 euro. Je kunt je Caddy dus precies zo aankleden als je zelf wilt.
De VW Caddy is er met 125 pk benzinemotor als Comfort-Line voor € 27.679,- Met de compleet genoemde inrichting zit je op € 33.228,-. Dat is ruim 10.000 euro goedkoper dan de voordeligste VW California. Deze prijzen zijn exclusief onze bpm. Om aan de vereiste binnenhoogte te komen voor het kwarttarief zul je in ons land een hefdak moeten plaatsen. Op kwarttarief scheelt je per maand 44 euro aan mrb. Uitgaande van gewicht 1387 kilo, provincie N-Holland, brandstof benzine. Een universeel hefdak is er vanaf 1350 euro exclusief inbouw (Reimo).

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur