Kamperen met een daktent én een elektrische auto

Jos Mark

Kamperen met een daktent is voor mij helemaal nieuw. Inmiddels kampeer ik al jaren met een camper. Af en toe met de caravan. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik nog nooit met een tent op pad ben geweest. Tot twee weken geleden, toen bonden Dick William en ik twee daktenten op twee elektrische auto's en reden ermee naar de persconferentie van Frankia in het Duitse Bayreuth, 700 kilometer van de thuisbasis.

Waarom kamperen met een daktent?

Maar waarom ga ik kamperen met een daktent? De camper is helaas ingeleverd en ik ben in afwachting van de nieuwe. De persconferentie van Frankia is typisch zo’n gelegenheid waar ik met de camper naartoe zou reizen. Lekker de ruimte voor alle spullen en onderweg mijn eigen bed bij me. Heen en weer rijden met de auto is eigenlijk net te ver, want 700 kilometer enkele reis is een dikke dag sturen en dat is pittig.
Toen bedacht ik om dat met een daktent te gaan doen. Daktenten zijn ontzettend populair en niet voor niets. Je reist lekker licht en op plaats van bestemming tover je het pakket op je dak in een handomdraai om in een comfortabele slaapplek. Een extra uitdaging was dat we de reis met elektrische auto’s maakten.

kamperen daktent tenten dicht
Hyundai Ioniq 5 daktent
DW voor de Hyundai Ioniq 5 met daktent
kamperen daktent kamp

Dare to be Different 140 S en L

De daktent van onze keuze vonden we bij Dare to be Different. Roland van der Waard was gelijk enthousiast toen ik belde. Op mijn voorstel om de reis te maken met een Landrover 110 was hij iets minder te spreken. Die 4×4 wagens zien er stoer uit, maar je kunt met een daktent op iedere auto reizen, was zijn opmerking. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Toen bedacht ik dat een elektrische auto wel een leuke uitdaging zou kunnen zijn. Zo geschiedde, ik regelde een Volkswagen ID.4 en een Hyundai Ioniq 5. Op dinsdag trokken we naar Apeldoorn waar we op beide auto’s een daktent bonden. Dick William met de Hyundai slaapt in de 140S en ikzelf reis met de ID.4 en overnacht i

kamperen met een daktent opentent

Leren rijden met elektrische auto's

Daktenten hebben waarschijnlijk de minste invloed op het gebruik van een auto. Toch is het een aanzienlijk pakket op het dak dat de stroomlijn behoorlijk beïnvloedt. Normaal gesproken niet zo’n probleem, maar bij een EV (Elektrisch Voertuig) telt iedere gram en is de stroomlijn van invloed op het rijbereik. Geheel zonder enige voorkennis, maar bepakt en bezakt vertrokken wij naar Bayreuth.

Rijden met een elektrische auto vergt enige gewenning. Natuurlijk kun je er net zo mee rijden als met een ‘gewone’ auto. Maar door je aan te passen en de energie goed in te zetten, kom je een stuk verder. Rijden met je gaspedaal en afremmen op de motor. Anticiperen, ver vooruit kijken, levert energie op. Het lijkt ingewikkeld, maar ik zag het als een spelletje, het spelletje om op een acculading zo ver mogelijk te komen.

kamperen met een daktent laadpaal

Kamperen met een daktent en elektrische auto: fout op fout kost tijd

Tijdens de eerste kilometers houd ik mijn ogen op de energiemeter gericht. We gaan lunchen en laten we dan gelijk even helemaal volladen. Bij Van der Valk Zevenaar heb je een bos Tesla snelladers staan, daar hangen we de auto’s aan. Dat kost 0,77 cent per kilowatt. Het is gelijk de eerste app die we moeten downloaden en instellen voor we überhaupt kunnen laden. Na de lunch vertrekken we en met een gangetje van 100 km/u rijd ik richting de camping die we binnen 250 kilometer moeten bereiken. Makkelijk binnen het bereik van de auto. Ik kan niet laden aan de stroompaal op de camping, want daar is geen kabel voor meegeleverd. Dat moeten we dus plannen: laden we vóór aankomst op de camping of de volgende ochtend bij vertrek? We kiezen ervoor om de volgende ochtend bij een snellader van Aral te gaan ontbijten en gelijk de wagens te laden. Later op de dag kiezen we voor bijladen terwijl de auto nog niet onder de 20% lading zit én we kiezen onwetend een laadstation dat ‘maar’ 50kw kan leveren. Door te vroeg te laden, laadt de auto minder snel. Daarnaast is laden op 50 kw natuurlijk veel trager dan bij een echte snellader. Dat kost ons op de heenweg onnodig veel tijd.

De eerste nacht in een daktent

Eenmaal op de camping is de tent in ongeveer een minuut of tien voor de eerste keer gebruiksklaar. Dat is werkelijk een eitje. We bereiden een gerecht dat we al lange tijd in de camper hadden liggen: ingeblikte varkenswangetjes van chef confit. Even opwarmen, gebakken aardappeltjes en een bosje groene asperges. We eten er heerlijk van en het is zo klaar. Voor het eerst in jaren voel ik weer dat ik echt aan het kamperen ben en ik geniet van ieder moment. Als het tijd is om naar bed te gaan, kruipen DW en ik ieder in onze eigen daktentje. We zijn beide grote gasten, maar de slaapplaats in die tentjes is 2,30 lang en 1,40 breed. Ruimte zat dus. Het was een enerverende dag en ik slaap al snel als een roos. De volgende ochtend worden we gewekt door de een kakofonie aan vogelgeluiden. Daar hadden we even niet op gerekend. Die gasten zijn om 05.00 uur al wakker, wij dus ook. Om 07.00 uur ga ik douchen en daarna maken we ons op voor vertrek. De daktenten gaan in omgekeerde richting weer onder de hoes en we vertrekken naar het laadstation voor het ontbijt.

Volg de hele reis in onze vlogserie

Zowel het rijden met de elektrische auto’s als de daktenten zijn ons uitstekend bevallen. Zo goed zelfs dat we zelfs overwegen zelf over te stappen op elektrisch. Onze conclusie en wat we nog meer hebben meegemaakt kun je bekijken op ons YouTube kanaal.
Wil je de hele reis en al onze belevenissen van uur tot uur volgen? Bekijk dan de vlogserie op ons YouTube-kanaal.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Jos-Mark

Jos Mark

Eigenaar Campingtrend

Jos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper - Carthago C-Tourer 49LE - en een caravan, de Dethleffs Aero 90 500 QSK.