Riviertje Eisenbachtal

Ongepolijst kampeerparadijsje: camping Eisenbachtal in Duitsland

Marije Onderwaater

Gaat jouw hart sneller kloppen van strak aangelegde campings? Sla dit artikel over camping Eisenbachtal in Duitsland dan misschien maar over. Hou je van een ongepolijste camping midden in de natuur waar kinderen en volwassenen de tijd van hun leven hebben? Lees dan vooral verder!

Drie weken freewheelen; dat was het plan voor deze zomervakantie. Op vijf nachten Slovenië na – waar we helaas het noodweer meemaakten – hadden we niets geboekt. En over één dingen waren we het eens: we wilden het rustig aan doen. Daarom besloten we voor het eerst niet vroeg in de ochtend te vertrekken, maar net na het middaguur. Met Slovenië als richtpunt wilden we deze eerste dag 3 à 4 uur rijden voordat we voor het eerst ergens zouden overnachten. Vooraf had ik wel enig uitzoekwerk gedaan, maar we hadden niets gereserveerd. Toen we het in de namiddag zat begonnen te worden, herinnerde ik me een enthousiaste review over camping Eisenbachtal in Girod, een plaats in Rijnland-Palts. Ik belde even of er nog plek was en een klein half uur later arriveerden we op de camping, die op 340 kilometer van Utrecht ligt.

Entree camping Eisenbachtal

Op stelten

Camping Eisenbachtal ligt midden in de natuur. Eenmaal aangekomen, is er niemand bij de receptie. Van een andere campinggast krijgen we te horen dat de eigenaar net even een rondje over het terrein maakt. Prima, wij wachten rustig af. Onze jongens vermaken zich intussen met het levensgrote schaakspel, springen de autorit eruit op de trampoline en maken een rondje op een vélocipède en op stelten.

De eigenaar, die ook wat Nederlands spreekt, blijkt net zo aardig en enthousiast als ik in eerdere reviews over de camping las. Op ons verzoek wijst hij ons een rustig plekje toe en hij vertelt over de biotopen die hij rond de camping heeft aangelegd. Ook al blijven we slechts één nachtje; die willen we graag even bekijken!

Plaats Eisenbachtal
Onze plek (de Fat Freddy half opgezet) met uitzicht op al het groen.
Sanitair camping Eisenbachtal
Het sanitair zit in het hoofdgebouw

Paradijs voor kinderen

Terwijl mijn vriend en ik de Fat Freddy opzetten, verkennen onze jongens de camping. Die is namelijk echt geweldig voor kinderen. Vlak bij de receptie is een grote werkplaats waar jonge campinggasten kunnen timmeren etc. Voor de receptie liggen zoals gezegd allerlei stepjes en andere speelvoertuigen. Achteraan de camping stroomt een riviertje. Daaroverheen is een touw gespannen waarmee je aan de overkant kunt komen (zie hoofdfoto). Wie zich daar liever niet aan waagt, kan via een bruggetje naar de overkant komen. Daar is ook nog een kleine kabelbaan te vinden.

Werkplaats Eisenbachtal
De werkplaats voor kinderen
Eisenbachtal
De quad is niet voor kids (hopen we...)

Even bijkomen in de natuur

Vanaf camping Eisenbachtal kan je allerlei wandel- en fietsroutes volgen. Wij kiezen alleen voor het rondje dat langs de camping loopt. Het is een heerlijk stukje lopen door de natuur met onderweg allerlei bankjes en geschreven uitleg van de campingeigenaar. Na de drukte van vertrekken thuis en een halve dag in de auto, is deze wandeling met z’n vieren heel fijn om de dag mee af te sluiten.

Eisenbachtal wandeling
Op ontdekkingstocht in de natuur

Vaste kampeerplaatsen

We hebben een prima nacht op camping Eisenbachtal, zeker omdat we nagenoeg niemand om ons heen hebben. In het deel waar we staan, zien we ‘s avonds ook behoorlijk wat vaste kampeerplaatsen. Het is alleen niet duidelijk of er op het moment dat wij er zijn, ook mensen overnachten.

De camping leent zich voor een verblijf van enkele dagen, bijvoorbeeld als je van wandelen of fietsen houdt. Op weg naar onze vakantiebestemming vonden wij dit een heel prettige plek, zeker omdat de kinderen zich hier zo goed konden vermaken. Het sanitair is overigens verouderd, maar wel schoon. Om te douchen moet je voor 1 euro een muntje kopen. Verse broodjes zijn er ‘s ochtends alleen in het weekend. Wél kan je voor het diner terecht bij het nabijgelegen restaurant. Daar hebben wij overigens geen gebruik van gemaakt.

Voor ons verblijf met twee volwassenen en twee kinderen (13 en 10 jaar oud) betaalden wij zo’n 30 euro, exclusief de douchemuntjes.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…