Groot fan van kamperen in Zuid-Europa

Marije Onderwaater

In de winter fantaseer ik over een kampeerreis richting de prachtige Noorse fjorden of Zweedse meren, maar in de zomer lonkt het zuiden. “Wij hebben zon, strand, mooie dorpjes, lekkere hapjes en heerlijke zomerdrankjes”, fluistert het zwoele Zuid-Europa me steeds weer toe. En vrijwel elk jaar zwicht ik voor deze lokroep. Tijd om je eens te vertellen waarom ik – net als de rest van de Campingtrend-redactie – groot fan ben kamperen in Zuid-Europa.

Eerst even over vakantie in Nederland

In de meivakantie zoeken we meestal een camping in Nederland. Kamperen in Nederland is leuk. Onze zoons van 9 en 12 jaar maken op campings in eigen land snel vriendjes, de meeste campings zijn schoon en goed georganiseerd én in Nederland valt nog steeds heel veel te ontdekken. Zo stonden we vorig jaar met onze Campooz Fat Freddy een week op camping Zonneweelde in Nieuwvliet, Zeeuws-Vlaanderen. Hier lees je mijn verslag. We hadden het heerlijk, maar in de zomervakantie willen we echt even iets heel anders. Dus geen Albert Heijn en Nederlands weer, maar supermarché en zon.

Op camping Zonneweelde hadden we in mei ook een heerlijke vakantie.

I love warm weer

Vrijwel zonder uitzondering zijn onze Nederlandse vakanties een mix van zon en regen. In het eerste weekend dat we onze Campooz in 2020 uitprobeerden op de Veluwe, regende het non-stop en konden we vooral van de voortent genieten. Martine bracht in de eerste coronazomer haar vakantie door in Zeeland, in plaats van Frankrijk of Spanje. Ze had een heerlijke vakantie, maar naar eigen zeggen wél met echt Nederlands weer. Dus met flink wat buien tussendoor. Ik hou van veel zon, een strakblauwe lucht en een 25+-temperatuur. Dagen waarop je van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in je luchtigste jurkje kunt rondbanjeren: love it. En tja, die dagen heb je nu eenmaal vaker in Zuid-Europa dan in Nederland.

Een heel weekend regen tijdens een kampeerweekend in Nederland.

Van Frankrijk naar Spanje

Vroeger was er alleen de liefde voor Frankrijk. Inmiddels rijd ik met mijn vriend en onze twee zoons nog wat kilometers door richting Spanje of Italië. Confession: lang had ik een vooroordeel over Spanje en dat was vooral ingegeven door beelden van hoogbouw in Benidorm en mijn feestvakantie in Lloret de Mar. Toegeven, ik had me verder ook niet echt in het land verdiept. Totdat mijn vriend en ik – nog kinderloos – vanaf de Côte d’Azur eens gas gaven en terecht kwamen op camping l’Amfora aan de Costa Brava. De brede stranden, mooie dorpjes én heerlijke sangria bevallen ons goed! Daarom hebben we meerdere jaren op allerlei verschillende Spaanse campings gestaan.

Kamperen in Zuid-Europa: genieten van het buitenleven.

Kamperen in Zuid-Europa: oh heerlijk Italië

We zijn gek op Spanje, maar de liefde voor Italië is ook erg groot. Die dorpjes! Dat eten! De taal! Een paar jaar geleden stonden we met onze boys op camping Orchidea aan het Lago Maggiore, waar ik me elke avond weer verbaasde over het prachtige uitzicht. Daarna trokken we door naar camping Valle Gaia in Toscane (aanrader!). Afgelopen jaar stonden we een week op camping Fornella aan het Gardameer en daar hebben we het echt heerlijk gehad.

Kroatië vind ik trouwens ook prachtig. Daar stonden we een ruime week op camping Porto Sole. Alleen de reis er naartoe – grotendeels door Duitsland – vond ik wat minder. Net als het lange wachten bij de grensovergang. Maar we gaan zeker nog een keer terug naar Kroatië.

Geen vakantie compleet zonder lekker eten en drinken.

En waar gaat de reis dit jaar naartoe?

We weten nog niet waar we komende zomer naartoe gaan. Vorig jaar stonden we ook nog een week in Oostenrijk, op Schwimmbad Camping Mössler. Daar hebben we het ook echt superfijn gehad. Alleen hou ik nog nét wat meer van het lome campingleven dat je in de echt warme landen vindt. Dus met regelmatig een uitstapje naar een leuke plaats – waar we vaak genieten van een lekkere lunch – relaxen op het strand en dobberen in zee. Zoiets willen we dit jaar weer. We denken aan een combinatie van de Côte d’Azur met Italië (we houden namelijk van 2-in-1-vakanties), maar het kan nog alle kanten op.

En wat is jouw favoriete vakantiebestemming? Laat het ons weten op Facebook!

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…