Glaravans vraagt zich af: heeft de circulaire caravan de toekomst?

Luc Schaepkens

Bij Glaravans bouwen ze oude caravans om tot moderne stijlvolle caravans. Een bedrijf met een circulaire basis dus. Glaravans gebruikt de beurs in Utrecht als het startsein voor de bouw van de meest hoogwaardige circulaire caravan. Als basis dient de Yvonne Mostard uit 1972 van de foto hierboven.

Zo ziet Glaravans de circulaire caravan

Glaravans ziet de toekomstige circulaire caravan gebruik maken van duurzame en circulaire materialen en producten. Zo kan ook het nageslacht nog kamperen in de natuur. Circulair staat voor het hergebruiken van de oude basis en daarvan of daarmee iets nieuws bouwen. Glaravans maakt al deels gebruik van duurzame materialen, maar wil dit meer gaan doen. De nog te bouwen hoogwaardige circulaire Glaravan zal hier model voor staan. Het is in feite een conceptmodel. Het project bevindt zich in een studiefase.

Zomaar nog een voorbeeld van een caravan van Glaravans.

Elektrische caravan of camper?

Het huidige kamperen gaat veranderen; de elektrische auto is in opkomst. Deze heeft op dit moment nog een gering bereik en trekkracht voor caravans. Bij uitzondering kunnen slechts enkele elektrische modellen een hoog gewicht trekken. Zoals de Volvo XC40 P8 die 1500 kilo aankan. Of de Hyundai Ioniq 5 die 1600 kilo mag trekken. Maar de actieradius van de trekkende e-auto kan in sommige gevallen – door het aanhaken van een caravan – zelfs halveren.

Er zijn al innovaties. Zo kan een ondersteunende elektrische motor met accupakket het bereik vergroten. Wel kun je dan weer vraagtekens zetten bij de duurzaamheid. De elektrische camper loopt tegen dezelfde problemen aan. Daarnaast is de infrastructuur op campings nog niet geschikt voor de elektrische auto of camper. In het kader van duurzaamheid zie je ook volledige gasloze caravans.

Ook in het blauw.

Oude caravans hergebruiken?

Bij het hergebruik van oude caravans komt regelmatig de vraag over het geringe gewicht voorbij. Oude auto’s konden nog niet zoveel trekken, dus zijn de oude caravans allemaal heel licht. En vaak ook klein. De lichte gewichten – vaak ruim onder de 1000 kilo – en compacte bouw bieden echter veel voordeel voor het bereik achter de elektrische auto, net als het benzineverbruik van de huidige auto.

Vanuit die gedachte presenteert Glaravans in Utrecht het project circulaire caravan. Te zien in Hal 12, stand E082. Er is een dagelijkse presentatie door Erik Baas, oprichter van Glaravans. Deze presentatie vindt plaats in het KampeerTheater tussen 14.00 en 14.30 uur. Het doel is: ‘De meest hoogwaardige circulaire caravan bouwen’.

Het interieur zoals het er nu nog uitziet.

De meest hoogwaardige circulaire caravan

De uitgangspunten bij het bouwen van de meest hoogwaardige circulaire caravan:

  • Zo licht mogelijk, waardoor het bereik zo groot mogelijk zal zijn.
  • Gebruik van duurzame en circulaire materialen. Zonder daarbij in te boeten op veiligheid of het lage gewicht.
  • Waar mogelijk het hergebruiken van het interieur.
  • Toepassen van veilige en duurzame techniek. Een veilig rijgedrag, comfort en modernisering. Daarbij een haalbare techniek en bouwmethode.
  • De caravan moet betaalbaar zijn en commercieel interessant.
  • De caravan moet zelfvoorzienend zijn.

Er is geen deadline aan dit project gesteld. De zoektocht naar bruikbare materialen en geschikte partners loopt nog. De bouw is te volgen via social media en de website.

Om de elektrische trekauto te helpen, zijn er ook caravans met een elektromotor. Je leest het hier.

Erik van Glaravans.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur