Fiat Ducato onder het mes, minder modellen en varianten

Jos Mark

Fiat heeft recent – per direct – een aantal motoren uit het gamma voor de Fiat Ducato gehaald. Twee motoren zijn voor de meeste campers niet meer verkrijgbaar. Het betreft de 120 en 160 pk Multijet-modellen. Verder vervalt de kortste carrosserievariant L1H1. Ook zijn alle bussen met ramen uit het assortiment gehaald.

Euro 6d-Final

De nieuwe Euro 6d-Final is nog maar net leverbaar, een logisch moment om een aanpassing in de modellen te maken. Toch kiest Fiat er nu na minder dan een jaar voor het assortiment aan te passen.

Van vier naar twee motoren

Fiat noemt het een noodzakelijke aanpassing om minder varianten te bouwen. De 120 pk-versie van de 2.2 liter Multijet is alleen nog voor de kleinere buscampers beschikbaar. Maar ook de populaire 160 pk-variant van de 2.2 Multijet Euro 6d-Final is niet langer verkrijgbaar. De getroffen kopers hebben al bericht gehad. Ook wagens die al waren besteld zijn afgezegd. Daardoor waren kopers onverwacht genoodzaakt om hun de keuze van hun motor aan te passen. De opties waren: 20 pk inleveren en 20 pk bijkopen. Het stroomlijnen van de productie leidt tot minder keuze bij de Fiat Ducato.

Fiat Ducato met ramen uit productie
Fiat Ducato met ramen uit productie

Ook een carrosserie minder

Niet alleen bij de motoren is geschrapt, ook het aantal carrosserievarianten zorgt voor minder keuze bij de Fiat Ducato. Zo zijn alle bussen met glas uit de productie. Maar ook de kortste bus – de 4,99 meter lange L1 met het laagste dak H1 – wordt niet langer geproduceerd. Deze modellen hebben niet erg veel invloed op de kampeermarkt. Alleen Pössl en Hymer hebben er een product mee in de prijslijst staan.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

jos-mark

Jos Mark

Eigenaar Campingtrend

Jos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.