Ervaring: als gezin op roadtrip met een camper

Marije Onderwaater

Wat hebben wij een geweldige meivakantie achter de rug! Mijn vriend, onze twee zoons van 9 en 12 jaar en ik maakten roadtrip met een camper richting Spanje. Het was een ervaring om nooit te vergeten. Ik vertel je er alles over!

Roadtrip

Een paar jaar geleden zag ik een foto van Bilbao, en van het Guggenheim Museum, en dat heeft me niet meer losgelaten. Ik moest en zou met mijn vriend en onze zoons een bezoekje aan deze stad in Spaans Baskenland brengen. Maar hoe? We zouden natuurlijk met onze eigen vouwwagen, een Campooz Fat Freddy, kunnen gaan. Maar dan was er nog die andere wens: een roadtrip met een camper. En hoera, het lukte om die twee wensen te combineren!

Een dag nadat onze zoons van 9 en 12 jaar meivakantie kregen, stonden we zaterdagochtend vroeg bij Rutten Ridderbeks in Echt. Hier stond een Carado T 448 voor ons klaar. Een supercomplete halfintegraal om mee te gaan roadtrippen. We hadden er zó veel zin in! Later in dit artikel vertel ik meer over deze camper.

Dit zijn wij met de camper!

Voornemen: relaxed op reis

In Echt laadden we onze bagage, inclusief fietsen, van onze auto over in de camper. Na een uitleg over de Carado stelden we de navigatie in op Bilbao en begon onze reis. In totaal hadden we 1340 kilometer voor de boeg en we waren van plan vooral relaxed te reizen. Voor de eerste overnachting hadden we nog geen plan gemaakt, al had ik een camperplaats op het oog in Arras, iets linksboven Parijs. Onderweg besloten we daar voor te gaan. Zelf heb ik al eens op camperplaatsen gestaan, tijdens een tripje naar de kerstmarkten met mijn Love2camp-vriendin Martine, maar mijn vriend en de kinderen waren er nog niet eerder geweest. Op de camperplaatsen en campings die we hebben bezocht, kom ik in een later artikel nog terug. Wel kan ik alvast vertellen dat Arras een succes was: een vrij nieuwe camperplaats waar onze jongens lekker met hun stuntstep konden steppen.

Campings en camperplaatsen

Na Arras volgde een camping in Montbazon, onder Tours. Daarna stonden we twee nachten op een camping aan de Atlantische Oceaan, in Lacanau-Océan. Hier genoten we onder meer van de ondergaande zon bij het strand. En dat is precies wat zo leuk was aan onze reis: de ene keer stonden we op een camperplaats bij een stad en de andere keer op een camping met zwembad en speeltuin. Zo hadden we een hele mooie mix van bestemmingen.

Na Lacanau-Océan was het even puzzelen wat onze volgende stop zou zijn. De camperplaats in Bilbao heeft namelijk een maximum verblijfsduur van 48 uur en dat betekende dat we vroeg wilden arriveren, zodat we de volle twee dagen in de stad konden doorbrengen. Daarom kozen we voor een camping in Biarritz, waar vandaan het nog maar anderhalf uur rijden was naar Bilbao. Alleen bleek deze camping vol en dus zochten we een andere camping. Via Campercontact – waar we vaak op keken – vonden we een plaatsje op een camping in het naastgelegen Bidart. Een bijzondere camping met ontzettend veel dieren, ik zal er in mijn volgende artikel meer over vertellen. Dat zoeken naar een andere plek was trouwens helemaal niet stressvol. We hebben ervaren dat er genoeg campers en camperplaatsen zijn waar je terechtkunt en dat de lat van een goede plek want minder hoog ligt omdat je met een camper alles al bij je hebt, van gevulde koelkast tot douche.

Een fijn plekje in Lacanau-Océan aan de Atlantische Oceaan.

Uitzicht op Bilbao

Op donderdagochtend was het zover: we verlieten Bidart en reden een ontzettend regenachtig Spanje binnen. Gelukkig bleek het in Bilbao weliswaar bewolkt, maar droog te zijn. Ook was er nog volop plek op de camperplaats, Autocaravaning Kobetamendi. De dame achter de receptie wees ons een fantastische plaats aan: op de eerste rij met zicht over Bilbao. Vanaf hier zagen we zelfs het Guggenheim Museum!

Vanaf de halte naast de camperplaats pakten we vrijwel meteen de bus om voor 1,50 euro p.p. naar de stad te rijden. Daar pakten we twee keer een terras op de indrukwekkende Plaza Nueva en genoten daar van een drankje, natuurlijk met pintxos. Bilbao bleek alles wat we ervan hadden verwacht: mooie gevels, leuke straatjes en heel veel barretjes waar mensen bijpraten onder het genot van een drankje met hapje. De volgende dag bezochten we Bilbao en het Guggenheim Museum, dat echt een aanrader is! Daarna wandelden we opnieuw lekker door de stad. Na een dagje stad was onze camper met uitzicht over Bilbao een heerlijk rustige plek om naar terug te keren. Het is grappig, maar een mooie herinnering van onze vakantie is het afwassen in Bilbao. De camperplaats heeft geen afwasgelegenheid, dus stonden wij af te wassen in de camper met zicht op de lichtjes van Bilbao. Bekijk vooral even deze timelapse, die laat zien hoe het langzaam donker wordt en de lichten aangaan.

First row op de camperplaats: kijk dat uitzicht!
Marije kocht haar tickets van het Guggenheim Museum online. Slim, want dat is goedkoper dan aan de kassa.

Compleet ingerichte camper

Het was fijn om echt alles bij ons te hebben. De campers die Rutten Ridderbeks verhuurt, zijn helemaal compleet ingericht. Aan alles is gedacht: een grote lichtgewicht tafel van Isabella, vier comfortabele standenstoelen van Trigano, een compleet (en mooi) servies, potten & pannen, glazen, bestek én een Nespresso-koffieapparaat. In Echt hoefden wij alleen nog maar onze eigen tassen met kleding en andere spullen in de ruime garage te zetten, en de koelkast met wat boodschappen te vullen. Het echte ‘inrichten’ deden we op onze eerste stop.

De compleet ingerichte Carado T 448, zelfs met een Nespresso-apparaat. Bovenin zie je het hefbed waar de jongens sliepen.

Verliefd op San Sebastián

Na 48 uur zat onze tijd in Bilbao erop en reden we een stukje omhoog naar San Sebastián. Nog zo’n geweldige plaats met een heerlijk strand. Echt om verliefd op te worden! Ook hier zijn we twee nachten gebleven. Vanaf onze camping Igueldo waren we binnen 20 minuten met de bus in de stad. San Sébastian stond ook al een tijd op ons verlanglijstje. Zo leuk om deze stad nu eens echt te zien. En we willen zeker ooit terug. De sfeer van Baskenland is ons erg goed bevallen!

San Sebastián is zo mooi, hier maakten we een wandeling richting het Christusbeeld boven de stad.

Van Frankrijk naar Valkenburg

Op de terugweg richting Nederland reden we onze langste afstand van deze vakantie: 540 kilometer van San Sebastián naar het Franse La Roche Posay, bekend van het kuuroord. We verbleven twee nachten op camping Yelloh Village La Roche Posay. De jongens hebben hier heerlijk gezwommen en we hebben genoten van een dagje rust. En daarna maakten we vaart. Orvillers-Sorel was onze laatste stop in la douce France. Omdat we onze camper op zaterdagochtend moesten inleveren in Echt, wilden we eindigen in Zuid-Limburg. Camping de Cauberg in Valkenburg – die we op het oog hadden – bleek vol, maar had de volgende dag wél plek. Daarom weken we voor een nachtje uit naar een voor ons bekende camping: Oriental in Berg en Terblijt, sinds vorig jaar overgenomen door EuroParcs. Hier hebben de jongens nog lekker gespeeld en gezwommen. Onze laatste overnachting was op De Cauberg. Vanaf de camping liepen we zo Valkenburg in, waar we een heerlijke vakantieafsluiting hadden. De dag erna leverden we onze camper weer helemaal schoon en opgeruimd in.

Het reizen met de camper is ons heel goed bevallen. We konden ons met z’n vieren prima in de camper bewegen. Natuurlijk stonden we elkaar wel eens in de weg en moest een van ons een stapje terug of opzij doen om de ander er langs te laten, maar dat was helemaal niet vervelend. Ook het slapen ging goed: wij hadden de enkele bedden (waar we elke avond één groot bed van maakten) en de jongens sliepen in het hefbed. ’s Avonds speelden we voor het slapengaan vaak een spelletje Uno, Dobble of Rummikub in de zithoek. Verder vonden we het erg fijn dat we een eigen toilet en douche aan boord hadden. Het toilet gebruikten we bijna alleen onderweg en bijvoorbeeld ’s nachts. En de douche was vooral handig in Bilbao, toen er geen douche op de camperplaats aanwezig was.

De laatste overnachting van onze roadtrip met de camper is op camping De Cauberg in Valkenburg.

Zelf rijden tijdens roadtrip met camper

Tijdens deze roadtrip met de camper hebben mijn vriend en ik om en om gereden. Met 7,36 meter is deze halfintegraal bepaald geen kleintje en elke keer als ik hem zag staan, dacht ik: lukt het me echt om daar steeds in te rijden? Het antwoord is ja, want eenmaal op weg merk je er weinig van. De Carado heeft een krachtige motor waarmee je lekker kan doorrijden en de buitenspiegels zorgden voor veel overzicht. Zelf heb ik op de heen- en de terugweg over de drukke Périphérique van Parijs gereden (bekijk hier een filmpje) en zelfs dat ging hartstikke goed. Eerlijk is eerlijk, ik was best trots op mezelf.

Deze camper mochten wij lenen van Rutten Ridderbeks uit Echt, maar in de toekomst zullen wij zeker eens overwegen om er zelf eentje te huren. We genieten erg van kamperen met onze vouwwagen en een eigen camper zit er de komende jaren niet in. Maar een campertripje is af en toe erg leuk. Dan is huren van een compleet ingerichte camper (zodat je zelf nergens mee hoeft te sjouwen) een mooie mogelijkheid. Wil je dat ook? Kijk dan op www.ridderbeks.com.

Binnenkort vertel ik meer over onze campings en camperplaatsen in Frankrijk en Spanje!

Blij achter het stuur

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…