Een meivakantie op camping Zonneweelde in Zeeuws-Vlaanderen

Marije Onderwaater

De meivakantie is voor ons altijd een soort generale repetitie voor de zomervakantie. Vorig jaar viel hij door de lockdown in het water, maar dit jaar was het weer zover. Onze keus viel op een camping in Zeeuws-Vlaanderen, zo dicht bij het buitenland als we maar konden komen. Camping Zonneweelde in Nieuwvliet, waar we de meivakantie doorbrachten, bleek een aangename verrassing.

Perfecte camping

Voor eindeloos zoeken naar de perfecte camping – waar ik me nog wel eens in wil verliezen – had ik dit jaar geen tijd. Na een voor mijn doen kort rondje googelen en Zoover’en, kwam ik opeens uit bij camping Zonneweelde in Zeeuws-Vlaanderen. Een modern ingerichte camping op loopafstand op het strand. Ik wist niet hoe snel ik een plaatsje moest boeken en haalde opgelucht adem toen ik de dag erna een reserveringsbevestiging kreeg.

Meteen maar beginnen met een van mijn favoriete foto’s van deze meivakantie!

Veldjes of straatje

Na een donderdag waarop het alleen maar regende, haakten wij op vrijdagochtend onze Campooz Fat Freddy aan de auto en reden naar de camping in Zeeuws-Vlaanderen. Tot ons grote geluk scheen hier de zon! Ons gereserveerde plaatsje (130 m2) bleek perfect. Zonneweelde heeft veel veldjes met in het midden een speeltoestel. Superleuk, maar wij wilden iets anoniemer in een straatje staan. Zo kwamen we terecht in ongeveer het enige straatje van de camping met als uitzicht een groene heg. Wij waren blij! Camping Zonneweelde heeft ook veel vaste plaatsen. Daar ben ik normaal niet zo weg van, maar hier hadden we het eigenlijk bijna niet door. Daarnaast zijn er mooie huuraccommodaties.

Camping Zonneweelde bestaat al lang, maar onderging in 2019 een metamorfose en dat is goed te zien. Het begint bij het hart van de camping: de receptie met winkel en een fantastische indoorspeeltuin. Kinderen krijgen een polsbandje dat ze kunnen scannen en waarmee ze naar binnen kunnen. Onze jongens (11 en 8 jaar) hebben zich hier echt enorm vermaakt. Ook waren ze heel veel op de buitentrampoline te vinden, waar ze binnen no time vrienden hadden gemaakt. Het enige nadeel: onze boys wilden eigenlijk alleen nog maar op deze kindvriendelijke camping blijven. Er is ook een zwembad, maar dat was tijdens ons bezoek gesloten. Kinderen kunnen zich verder onder meer vermaken op het sportveld of in de voetbalkooi.

Een fijne staanplaats!
Onze boys hebben hier heel wat tijd doorgebracht.

Restaurant en terras camping Zonneweelde

Het restaurant heet Piazza Nieuwvliet en is ook voor mensen buiten de camping toegankelijk. Een paar dagen voor we op vakantie gingen, mochten de terrassen weer open. Ons eerste terrasje pakten we op de camping en dat was zo heerlijk! Vooraf had ik een plekje voor ons gereserveerd. In de zon genoten we van een uitgebreide lunch, terwijl de jongens zich na het eten voor onze neus vermaakten op de trampoline. Het eten was echt heerlijk! Later in de week hebben we nog een keer een drankje gedronken op het terras.

Bij het restaurant kan je ook pizza’s bestellen. Natuurlijk hebben we dat gedaan. We hebben best wel wat ‘pizza-ervaring’ en deze exemplaren smaakten echt erg goed. Het winkeltje is trouwens behoorlijk uitgebreid. Via de website bestelden we hier dagelijks broodjes en verse jus d’orange voor de volgende dag. Ideaal, want zo wisten we zeker dat we brood hadden en hoefden we alleen nog maar ons tasje op te pikken en te betalen.

Lekkere lunch op het terras van de camping.
De kinderen kunnen vanaf het terras zo de speeltuin in rennen.
Biertjes drinken met zicht op de speeltuin.
Het (hier gesloten) terras van Zonneweelde.

Vaatwasser op camping Zonneweelde

Het sanitair op camping Zonneweelde is erg schoon. Wij maakten vooral gebruik van het kleinere gebouw midden op de camping, maar er is ook nog een groter gebouw bij de hoofdingang. Voor het warme water krijg je een pasje, waar vijf minuten ‘warm water-tegoed’ per persoon per dag op staat. Wij kwamen daar net mee uit. Gelukkig kun je ook minuten bij kopen. Ik vind een pasjessysteem niet ideaal. Meerdere keren moest ik terug naar de tent omdat ik het pasje was vergeten. Toch begrijp ik wel dat een camping hiervoor kiest. Ook leuk: iedere campinggast krijgt een zakje muntjes voor de vaatwasser. Volgens de camping is dat milieuvriendelijker dan afwassen. Ik was een beetje sceptisch, maar de vaatwasser beviel prima! Wel moet je van tevoren even goed je vaat afspoelen.

Het strand van Nieuwvliet

Volgens de website van de camping ligt het strand op 800 meter afstand. Vanaf onze staanplaats was het iets verder, maar we liepen er alsnog binnen een kwartiertje naartoe. De weg loopt via een fietspad en is prima te doen. Het strand is in één woord fantastisch! Meteen bij de strandopgang is een grote strandtent: de Boekanier. Door het beperkte aantal zitplaatsen vanwege de coronamaatregelen konden wij er helaas geen plekje vinden zonder reserveren.

In het duin is een glijbaan gemaakt. Je glijdt dus zo het strand op. Echt leuk! Ook heb je zicht op Vlissingen en op de vele schepen die voorbijkomen. We hebben genoten van het strand. Zonneweelde verhuurt trouwens ook jaloersmakend mooie strandhuisjes. Die gaan op ons verlanglijstje.

Wij gaan zeker nog eens terug naar camping Zonneweelde, maar dan buiten coronatijd. Er is namelijk nog zoveel moois in de buurt dat we nu niet hebben bezocht: Knokke, Sluis en meer leuke plaatsen. Ook wilden we graag met de boot naar Vlissingen. Door het stormachtige weer en tijdgebrek – ja, ook op vakantie komen we tijd tekort – is dat er nog niet van gekomen. En in deze tijd met allerlei maatregelen vinden we dorpjes en steden bezoeken ook nog niet heel relaxed. Al met al hebben we een ontzettend fijne vakantie gehad op camping Zonneweelde in Zeeuws-Vlaanderen.

Voor twee volwassenen en twee kinderen van acht en elf jaar betaalden we 310 euro voor zes nachten.
Ben je trouwens op zoek naar tips voor een vakantie in Zeeland? Check dan dit artikel.

Even poseren op het strand
Je glijdt zo het strand op!
Fat Freddy by night

Informatie over de camping

Campingpark Zonneweelde
Adres: Baanstpoldersedijk 1, Nieuwvliet
Land: Nederland
Afstand vanaf Utrecht: 211 km
Geopend: hele jaar
Aantal plaatsen: ca. 80 toeristische staanplaatsen + verhuuraccommodaties en vaste plaatsen
Website: Camping Zonneweelde

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…