De Hyundai Ioniq 5 is een prima elektrische caravantrekker

Luc Schaepkens

De elektrische Hyundai Ioniq 5 is een prima caravantrekker. De auto is ruim, heeft binnen 18 minuten een volle accu én kan tot 1600 kilo trekken. Deze zomer al te koop.

Hyundai Ioniq 5 is ideale elektrische vakantieauto

We keken al eerder naar de elektrische auto als caravantrekker, zoals naar de Tesla Model Y, die geschikt bleek. In 2019 schreven we dat het aanbod van honderd procent elektrische caravantrekkers nog behoorlijk karig was. Lees het artikel hier. Maar nu staat opeens de Hyundai Ioniq 5 in de showroom. Niet alleen een prima elektrische caravantrekker, maar ook gewoon een goede elektrische vakantieauto. Hij heeft namelijk meer voordelen dan alleen het feit dat hij een caravan van tot aan 1600 kilo kan trekken. Deze auto is namelijk ook nog eens heel erg ruim. De vakantiebagage van een gemiddeld gezin is – met 531 liter aan bagageruimte – geen probleem. En zeker niet onbelangrijk: de accu laadt in 18 minuten op van 10% naar 80%. Dat is wel zo prettig. Want we kennen inmiddels de verhalen van de laadstroomfiles richting wintersport.

Nieuwe generatie caravantrekker

De Hyundai Ioniq 5 is duidelijk een stap vooruit op het gebied van elektrische auto’s. Dat begint al met zijn looks. Fabrikanten grijpen voor hun elektrische modellen graag terug op het verleden. Zo kun je in de nieuwe Ioniq met een beetje moeite de oude Hyundai Pony terugzien. Het ontwerp van die auto kwam uit de koker van de Italiaanse ontwerper Giorgetto Guigiaro. En daarmee zit er een stuk emotie en retro in. Iets wat tot nu toe vaak ontbrak bij de wat fantasieloze ontwerpen.

Ergens tussen SUV en MPV in

De Ioniq 5 lijkt een beetje tussen een SUV en een MPV in te zitten. Opvallend is de behoorlijke wielbasis van 3,10 meter. Dat zorgt mede voor de flinke afmetingen in het interieur. Want dat is 20 centimeter langer dan bij de toch ook niet klein uitgevallen Hyundai Santa Fe. Je hebt met het gezin daardoor lekker de ruimte. Leuk detail is de verschuifbare middenconsole. Die kan naar voren of naar achteren schuiven, waardoor ruimte ontstaat waar je die nodig hebt. De vloer is helemaal vlak, daaronder ligt het accupakket. De voorruit doet dienst als projectiescherm. Want deze Hyundai Ioniq 5 is uitgerust met een head-up display. Maar dan wel met zogenaamde augmented reality. Oftewel: net echt.

Caravantrekker met veel bagageruimte

Gooi de achterbank plat en je hebt een 1591 liter grote bagageruimte. Daar komt de inhoud van de kleine bagageruimte onder de motorkap nog bij. Dat is geen trunk – zoals de bagageruimte aan de achterkant heet – maar een zogenaamde frunk. Een samentrekking van trunk en front. In de achterwielaangedreven versie is die 57 liter groot. Bij de vierwielaangedreven versie blijft er 24 liter over. De stoelen in deze elektrische vakantieauto zijn uiteraard elektrisch verstelbaar. In alle richtingen. Er zit zelfs – afgekeken van BMW – een ligstand op.

Keus uit twee accupakketten

Naast een tweewiel- of vierwielaangedreven versie – met één of twee elektromotoren – valt er nog meer te kiezen. Er zijn namelijk twee accupakketten: van 58 en 73 kWh. Bij alle versies is de topsnelheid 185 kilometer per uur. De oplaadsnelheid is in deze klasse nog nooit eerder vertoond. Daarvoor moest je tot nu toe op zijn minst kiezen voor een Porsche. Opladen kan via een 400 of 800 volt laadinstallatie. Met een snellader van 350 kW kom je aan de genoemde 18 minuten. De accu gaat in deze tijd van 10% naar 80%. Met elke vijf minuten laden kom je 100 kilometer ver. En dat is – naast het aanwezige glazen schuifdak – wel een prettig gegeven voor een elektrische vakantieauto.

Ook te gebruiken als oplader voor de e-bike

Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn heeft de Hyundai Ioniq 5 geen problemen met een caravan tot aan 1600 kilo. Op de camping kun je deze elektrische vakantieauto meteen ook gebruiken als oplader. Voor het opladen van de accu van je e-bike bijvoorbeeld. Maar elk ander elektrisch apparaat kan ook. Kwestie van je elektrische barbecue insteken en gaan. Je hoeft ook nooit meer bang te zijn voor een leeg mobieltje. Hij heeft daar speciale aansluitingen voor aan de achterkant van de auto en bij de achterbank.

Speciale introductieversie voor ons land

De instapversie heeft één elektromotor op de achteras. Daarmee heeft de Ioniq 5 de beschikking over 170 pk en 350 Nm. Je zoemt in 8,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De sterkste vierwielaangedreven versie heeft 235 pk en doet daar 5,2 seconden over. Vergeet dan je caravan niet. De actieradius zal naar verwachting uitkomen rond de 480 kilometer. Hyundai zegt dat deze zomer al de eerste exemplaren worden uitgeleverd. Hij kan bij je volgende vakantie dus al dienst doen als caravantrekker. Ons land valt – met enkele andere landen – de eer te beurt van een speciaal introductiemodel. Deze draagt de toevoeging Project 45. Er worden er slechts drieduizend van gemaakt.

Het speciale introductiemodel staat voor 58.995 euro in de lijst. Speciaal zijn de zonnecellen in het dak. Die werken hetzelfde als zonnepanelen en zorgen voor extra energie. Ook heeft hij het uitgebreide head-up display. Hij staat op speciale 20 inch lichtmetalen wielen. Wat de reguliere modellen van de Ioniq 5 gaan kosten, wordt later bekendgemaakt.

Naar de site van Hyundai.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur