Chassisproductie nu in eigen hand: Hymer opent SLC-productiehal

Marije Onderwaater

Onafhankelijkheid is een groot goed in deze tijd waarin levertijden soms onder druk staan. De opening van een SLC-productiehal, in de eigen fabriek in het Duitse Bad Waldsee, komt dan ook geen moment te vroeg voor Hymer. Hier gaat de productie van het eigen Super Light Chassis (SLC) plaatsvinden.

SLC-hal

Bijna twee jaar is gewerkt aan de hal en nu was het eindelijk tijd voor de feestelijke opening. Met het openen van de SLC-hal is Hymer de eerste fabrikant die zijn eigen chassis in massaproductie laat gaan en daar helemaal zelf de hand in heeft. Het Super Light Chassis ontwikkelde Hymer samen met AL-KO. Het chassis is erg licht – wat het laadvermogen ten goede komt – en draagt bij aan een comfortabele rij-ervaring.

Hymer gebruikt het Super Light Chassis onder meer voor de B-ML serie

Afstemmen op carrosserie

De Hymer SLC productie in de eigen fabriek kondigde het merk al in 2020 aan. De planning was om de hal aan het eind van het jaar te openen. Na enige vertraging is het dan nu toch zover. “We hebben ervoor gekozen om onze eigen SLC-productiehal te bouwen op onze locatie in Bad Waldsee om ons minder afhankelijk te maken van leveranciers en ons in staat te stellen flexibeler te reageren op opkomende technologische trends in de toekomst”, vertelt Hans-Georg Rauh, technisch directeur van Hymer GmbH & Co. KG. “Productie in eigen huis geeft ons ook de mogelijkheid om het chassis af te stemmen op de carrosserie en beide verder te ontwikkelen als één geheel.” Bijna de gehele camperproductie – behalve de aandrijfeenheid – komt nu uit eigen huis.

Volgens Hymer heeft de eigen SLC productie veel voordelen. Zo zegt het merk dat klanten nu een camper van nog hogere kwaliteit krijgen omdat het mogelijk is het chassis sneller af te stellen, te optimaliseren en verder te ontwikkelen. Hymer maakt gebruik van de nieuwste en meest veilige assemblagetechnologieën en heeft nog meer geïnvesteerd in kwaliteitscontrole.

De Hymer SLC productie gebeurt in een hal van 3.100 vierkante meter groot. De hal wordt in eerste instantie gebruikt voor de ontwikkeling van vijf verschillende wielbases van het Super Light Chassis. Bij Hymer heeft onder meer de B-ML serie dit superlichte chassis en ook de BMC-T 600 waar Jos de afgelopen jaren mee reed, heeft dit chassis.

De officiële opening van de Hymer SLC productiehal in Bad Waldsee

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 9 en 12 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…