Unvolt Caravan

Kamperen met een elektrische auto? De Unvolt Caravan voorkomt actieradiusstress

Martine van der Klauw

Elektrisch rijden is de toekomst, maar menig caravanbezitter bekijkt deze ontwikkeling met argusogen. De actieradius zakt namelijk flink in als er een caravan achter de auto hangt. Precies dát probleem moet de Unvolt Caravan oplossen. Deze innovatieve vouwcaravan maakt kans op een Duurzame KampeerAward. Reden voor Campingtrend om de man achter de Unvolt, Ivo van Rooy, eens te benaderen.

Elektrische auto’s zijn krachtige en stabiele trekauto’s. Maar zet er een caravan achter, en de actieradius kan zomaar halveren. Dat komt niet zozeer door het gewicht, maar door de vorm: het frontale oppervlak wordt groter, waardoor de aerodynamica verslechtert. “Daar wilde ik een oplossing voor vinden,” zegt bedenker Ivo van Rooy. “Het idee ontstond zo’n anderhalf jaar geleden. Ik wilde met mijn elektrische auto en mijn gezin kamperen. Maar een caravan waarmee je meer dan 300 kilometer kon rijden én die groot genoeg is voor een gezin, bestond niet. Daar is de ontwikkeling begonnen.”

50 procent meer actieradius

De Unvolt Caravan is onderweg slechts 1,5 meter hoog en 2 meter breed. Daardoor is de luchtweerstand veel lager dan bij een reguliere caravan. In de praktijk is het verbruik, gemeten over 3000 kilometer, slechts 210-250 Wh/km. Dit betekent dat je met een Tesla Model Y Long Range ongeveer 300 tot 360 kilometer kunt rijden. Met een gewone caravan achter diezelfde auto kom je niet verder dan 200-230 kilometer. Met de Unvolt heb je dus 50 procent meer actieradius.

Unvolt Caravan
Uitgeklapt is de Unvolt een volwaardige caravan.
Unvolt Caravan
Uitgeklapt is de Unvolt een volwaardige caravan.

In één minuut uitgeklapt

Op de camping transformeert de Unvolt in een minuut tot een volwaardige caravan van 2,5 meter hoog en 6,8 meter lang. Het prototype biedt een groot (ombouw)bed (200×170 cm), een stapelbed en een aparte zithoek. Voor stellen is er een variant met V-bed. Standaard vind je er een 75-liter compressiekoelkast, inductiekookplaat, vaste spoelbak met kraan, een 50-liter watertank.

Unvolt Caravan interieur
Binnenin zal het je aan niets ontbreken.
Unvolt Caravan interieur
Binnenin zal het je aan niets ontbreken.

Degelijke bouw

De Unvolt staat op een Knott-chassis met stabilisatorkoppeling, oplooprem en schokdempers. De opbouw bestaat uit GFK-sandwichpanelen met XPS-isolatie in een aluminium draagstructuur. Led-verlichting, bagageluiken en een extra brede toegangsdeur maken het geheel af. Binnen zorgen dimbare led’s, usb-leeslampjes en een Mestic-boordaccu van 2,6 kWh voor comfort.

Met opties maak je de Unvolt zo luxe als je wilt: zonnepanelen, vloerverwarming, airco, mover, luifel of zelfs een full color wrap, het is allemaal mogelijk.

Unvolt Caravan
De Unvolt Caravan op de camping.
Unvolt Caravan
De Unvolt Caravan op de camping.

Te zien op de KCJ 2025

Met het prototype staat er al een overtuigende caravan. Nu wil Ivo door. “Ik zoek enthousiaste kampeerders die hun interesse laten zien. Met die steun kan ik hopelijk investeerders aantrekken om de volgende stap te kunnen zetten.”

Wil jij de Unvolt Caravan graag in het echt bewonderen? Dat kan tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, van 1 t/m 5 oktober in Utrecht. Nu alvast meer weten? Klik dan op onderstaande button.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van der Klauw

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!