Op de Amerikaanse manier: de elektrische Airstream

Jos Mark

Het concept van de elektrisch aangedreven caravan is niet nieuw; we kennen immers de e-Coco, waarmee Dethleffs begin vorig jaar op één lading over de Alpen trok. Zou het toeval zijn dat Airstream – dat van hetzelfde concern deel uitmaakt als Dethleffs – nu een dergelijk concept in Amerika voorstelt? De elektrische Airstream heet eStream.

Dethleffs e-Coco

Het is alweer een jaar of vier geleden dat Dethleffs de e-Coco presenteerde op de Caravansalon. Een caravan voorzien van twee flinke elektromotoren en een eigen accupakket. De aandrijving zou het trekgewicht en de luchtweerstand compenseren. De elektrische trekauto hoeft zo geen extra gewicht te torsen. De caravan belast de accu’s van de auto niet.

eStream: de elektrische Airstream

Al dit soort caravans zijn concepten. Men probeert en combineert net zolang tot er een concept ligt dat levensvatbaar genoeg is om daadwerkelijk te worden geproduceerd.
Bij Airstream doen ze het op z’n Amerikaans. Dit is het ‘meest vooruitstrevende concept dat ooit is geproduceerd’. Er is gebruikgemaakt van techniek en kennis uit het hele concern. Dan zouden we hier wel eens te maken kunnen hebben met een e-Coco 2.0. In Amerika krijgt men ook steeds meer te maken met elektrische trekauto’s. Zelfs de door de Amerikanen zo geliefde pick-up trucks krijgen elektrische aandrijving. Niet zo gek dat het meest iconisch caravanmerk van de wereld moet reageren. De vraag is natuurlijk of er voldoende vraag naar de elektrische Airstream zal zijn.

Groundbreaking technologie

De nieuwste accutechniek en de modernste elektromotoren. Het bolle dak van de kleine Airstream is volgeplakt met zonnepanelen. De ‘hitch’ ziet er onmiskenbaar uit als een AL-KO-koppeling. De fikse doos die je direct achter de koppeling ziet, herbergt de elektronica die de motoren signalen geeft over rijden of remmen. Het lijkt zo van de Europese e-Coco te zijn gekopieerd. In de elektrische Airstream zien we twee accupakketten in de vloer verwerkt. Daartussen de aangedreven as. Het systeem ontlast de trekauto door aandrijving te leveren zodra de kracht op de trekhaak dat aangeeft. Tijdens het afremmen zorgen de motoren voor het regenereren van de remenergie waardoor de accu’s worden geladen.

Drie standen beleven

Het elektrische pakket dat de e-Stream aandrijft heeft drie standen. Natuurlijk één om te rijden. De motoren en het accupakket worden dan ingezet voor aandrijving van de caravan en het ondersteunen van het trekkende voertuig. Daarnaast is er een ‘woonstand’ die de elektriciteit inzet om de woonfaciliteiten van de caravan van stroom te voorzien. Koken is bijvoorbeeld elektrisch en alle verlichting draait op de accu’s natuurlijk. Dan is er de manoeuvreerstand. Deze is het best te vergelijken met een mover. Iets dat ze in Amerika nog niet zo lijken te hebben omarmd als wij in Europa. Het zorgt ervoor dat je de caravan eenvoudig op zijn plek kan zetten als je ergens aan bent gekomen.

Leuk voor Europa

Ik droom natuurlijk maar een beetje. Maar stel dat caravans geen gewicht meer hebben voor de trekauto. Zou je zo’n gave Airstream dan met elke auto kunnen trekken? Zet mij dan maar vast op de lijst voor deze eStream, want het uiterlijk van die elektrische Airstream blijft toch wel ongeëvenaard.

Verder dromen kun je op de website van Airstream

Wat denk jij van een elektrische caravan? Komt die er en is het de oplossing voor de moderne auto’s met kleine motoren? Discussieer mee op onze Facebook-pagina.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Jos-Mark

Jos Mark

Eigenaar Campingtrend

Jos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper - Carthago C-Tourer 49LE - en een caravan, de Dethleffs Aero 90 500 QSK.