Caravan beladen: zo ga je veilig op weg

Martine van Kuler

Voortent, stoelen, tafel, boeken, kleding. Als je met een caravan op vakantie gaat neem je heel wat mee. Maar hoe weet je hoeveel bagage er in je caravan mag? En hoe kun je alles het beste inpakken? Je leest het in deze mini-cursus caravan beladen.

Hanteer de 75%-regel

Je caravan beladen doe je het veiligst als je de 75%-regel hanteert. Dit houdt in dat het gewicht van de beladen caravan maximaal 75% is van die van de beladen auto. Oftewel, zorg dat de auto zwaarder is dan de caravan. Sowieso mag je het toegestane maximale gewicht van de caravan niet overschrijden. Wat dit gewicht voor jouw caravan is, staat op het kentekenbewijs.

Caravan beladen: verdeel de bagage

Fijn hoor, al die bovenkastjes in een caravan. Daar past lekker veel bagage in. Je kunt ze natuurlijk helemaal volstouwen, maar dat is niet verstandig. Het gewicht is dan niet goed te verdelen, waardoor je caravan een onstabiele wegligging heeft. Plaats daarom de zware dingen zo laag mogelijk: dicht bij de as en gelijk verdeeld over de rechter- en linkerkant. De lichte spullen kun je dan prima in de handige bovenkastjes stoppen.

Zet fietsen bij voorkeur niet achterop

Veel kampeerders nemen fietsen mee op vakantie. Onderweg zien we ze vaak nog achter op de caravan staan. Dit is niet aan te raden, want door het extra gewicht aan de achterkant wordt de caravan instabiel. En slingeren? Dat wil je niet. Beter is het om fietsen op de dissel aan de voorkant van de caravan of zelfs binnen in het gangpad te zetten. Dit laatste is goed voor de balans van de caravan, maar wellicht onhandig als je tijdens een stop onderweg even in de caravan moet zijn.

Zorg voor de juiste kogeldruk

Kogeldruk, wat is dat ook alweer? Kort gezegd is dit het maximale gewicht dat op de trekhaak van de auto mag rusten. Wat de kogeldruk van jouw auto is staat op het typeplaatje van de trekhaak, maar als je met een caravan rijdt kun je ongeveer 75 kilo aanhouden. De kogeldruk mag niet veel hoger zijn, maar ook niet veel lager. Is de caravan te zwaar, dan duwt hij de achterkant van de auto naar beneden, waardoor deze minder grip heeft. Staat er te weinig druk op de trekhaak, dan tilt de caravan de auto als het ware op en kun je gaan slingeren. Je kunt de kogeldruk meten met een speciale weegstok, maar een simpele personenweegschaal werkt ook. Zet in dat geval een paaltje op de weegschaal en laat de caravan daarop steunen.

Kogeldruk meten
De kogeldruk kun je meten met een speciale stok, zoals Jos hier doet, of met een simpele weegschaal.
Kogeldruk meten
De kogeldruk kun je meten met een speciale stok, zoals Jos hier doet, of met een simpele weegschaal.

Meet de bandenspanning

Klaar met de caravan beladen? Meet dan de bandenspanning. Te weinig lucht vermindert het draagvermogen, te veel lucht rijdt niet comfortabel. De bandenspanning van een caravan varieert meestal tussen de 3 en 4,5 bar. Voor de veiligheid kan je beter een iets hogere bandenspanning hanteren dan een te lage. In dit artikel op Caravantrekker lees je meer over de bandenspanning.

Stabilisatorkoppeling

Een stabilisatorkoppeling vermindert het slingeren van een caravan en maakt het rijden comfortabeler. De meeste nieuwe caravans zijn uitgerust met een stabilisatorkoppeling van AL-KO of Knott. Een stabilisatorkoppeling is overigens geen vrijbrief om plankgas te geven. Het helpt weliswaar het slingeren te verminderen, maar als hij gaat, dan gaat hij! Mocht je de caravan niet meer in bedwang hebben dan moet je onmiddellijk het gas loslaten en op de rem trappen.

Wil je weten hoe het meten van de kogeldruk precies in zijn werk gaat? Bekijk dan de video boven dit artikel. Hierin legt Jos Mark het haarfijn uit.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van Kuler

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!