Camperroadtrip door Frankrijk en Spanje: campings en camperplaatsen

Marije Onderwaater

Het is alweer een ruime maand geleden dat we in Limburg de camper pakten voor een roadtrip naar Bilbao in Spanje. In de twee weken dat we op reis waren, verbleven we op tien verschillende locaties. Ik zet de campings en camperplaatsen voor je op een rijtje. Misschien zie je er wat leuks tussen!

Camperroadtrip

Met mijn vriend en onze twee zoons van 9 en 12 jaar vertrok ik in de meivakantie – de laatste week van april en de eerste week van mei – op een camperroadtrip met als bestemming de Spaanse stad Bilbao en het Guggenheim Museum. Ik schreef al eerder over onze heerlijke reis, die precies twee weken duurde. Dat artikel vind je hier. Veel campings en camperplaatsen vond ik via de app Campercontact, maar soms ook via de website van de ANWB.

Aire de Campingcar Arras in Arras, Frankrijk

Onze camper haalden we op in Echt, in Limburg. Vanaf daar waren we binnen een mum van tijd over de grens. De camperplaats in Arras had ik al eerder gezien en opgeslagen. Toen we eenmaal op weg waren, bleek dit toch wel een mooie locatie voor onze eerste overnachting. Rond half vier in de middag kwamen we aan en er bleek gelukkig nog plek! Aire de Campingcar Arras is vrij nieuw. Er is plek voor 46 campers. Alle faciliteiten zijn aanwezig, waaronder een toilet en een douche. Aanmelden gaat automatisch. De camperplaats ligt aan de rand van de stad, waar je zo naartoe fietst of loopt. Wij vonden het een heel fijne camperplaats! Voor een overnachting betaalden we 9,20 euro.
Camperplaats Arras op Campercontact

De camperplaats in Arras ligt naast een riviertje.

Camping La Vallée de l’Indre in Montbazon, Frankrijk

Eén ding was zeker, voor onze tweede overnachting wilden we voorbij Tours stoppen. Het zit altijd een beetje in ons hoofd om op doorreis pas te stoppen na een grote stad, en dat was tijdens onze camperroadtrip niet anders. Onze jongens waren eensgezind: dit keer wilden ze op een camping overnachten. We kwamen uit op camping La Vallée de l’Indre in Montbazon, die wordt gerund door een jong stel. Op de camping was het heel erg rustig en groen. Heerlijk! Precies naast de camping bleek zich een skatebaan te bevinden, waardoor onze jongens helemaal in de gloria waren. Ze hadden namelijk hun stuntsteps bij zich. Helaas begon het meteen na aankomst te regenen waardoor ze niet konden steppen op de gladde baan. ’s Avonds hebben we nog wel even gebasketbald in de multifunctionele sportkooi naast de skatebaan. De camping heeft een klein zwembad, dat nog was gesloten, en een winkeltje met wat hoognodige producten. Ook kan je brood bestellen. Het sanitair zag er werkelijk tiptop uit! Ondanks de regen, waardoor we vooral binnen zaten, waren we erg gecharmeerd van deze camping.
Voor vier personen betaalden we 22 euro.
Website camping La Vallée de l’Indre

Veel groen op camping La Vallee de l’Indre.

Camping Airotel Océan in Lacanau-Océan, Frankrijk

Voor onze derde overnachting weken we iets af van de route. Bij Bordeaux gingen we namelijk niet door naar beneden, maar een stukje richting de Atlantische kust. We zochten een camping waar we twee nachten konden blijven – het was immers vakantie! – en zo kwamen we terecht op camping Airotel Océan. De plaats Lacanau-Océan kende ik helemaal niet en dat terwijl hier ook de bekende camping Yelloh! Village Les Grands Pins is te vinden. Onze eigen camping was fijn! Met veel speelgelegenheid, een groot overdekt zwembad met wildwaterbaan (let op, alleen strakke zwembroeken toegestaan), goed sanitair en een redelijk prima restaurant. Nog mooier: de camping ligt op loopafstand van zee. Tijdens mijn hardlooprondje ontdekte ik – spuit elf – dat Lacanau-Océan hartstikke bruisend is. Echt een surfhotspot met leuke restaurantjes en winkels. De boys waren heel erg blij met weer een skatebaan, waar ze bij zonsondergang hebben gestept. Wij betaalden 33,50 euro per nacht.
Website camping Airotel Océan

Heerlijk plekje vlakbij zee op camping Airotel l’Ocean.

Camping Le Ruisseau in Bidart, Frankrijk

Voor onze volgende stop hadden we onze zinnen gezet op Biarritz, een plaats die ik altijd al eens wilde zien. Zonder reserveren of telefoontje vooraf reden we naar camping Yelloh! Village Ilbarritz die naast ruim driehonderd huuraccommodaties ook 40 staanplaatsen heeft. Maar wat bleek: geen plek! En ze namen ook alleen boekingen voor twee nachten aan. We reden een stukje verder en via Campercontact ontdekten we camping Le Ruisseau in het naastgelegen Bidart (waar Ilbarritz eigenlijk ook ligt). Kleine teleurstelling, op deze camping was werkelijk niets van het surfer’s paradise te merken. Toch hadden we het hier prima naar onze zin. Le Ruisseau heeft voornamelijk huuraccommodaties, maar ook een rijtje speciale camperplaatsen (met picknicktafel) en wat andere staanplaatsen. Vanaf onze plek keken we uit op een park dat bij de camping hoort met daarbij een gigantisch buitenzwembad met glijbanen, dat tijdens ons verblijf overigens nog was gesloten. Voor kinderen is er echt volop speelgelegenheid. Ook heeft de camping een complete kinderboerderij met alpaca’s, ezels en zwijnen. Heel fascinerend. Het sanitair op de camping was dik in orde. In het restaurant hebben we niet gegeten, maar het zag er gezellig uit. Voor één nacht betaalden we 33 euro.
Website camping Le Ruisseau

Afwashokje naast de camperplaatsen op camping Le Ruisseau.

Autocaravaning Kobetamendi in Bilbao, Spanje

En daar was dan de dag dat we in Bilbao arriveerden! Bilbao heeft een fantastische camperplaats waar we echt wilden staan. Alleen mag je er maar 48 uur verblijven en daarom luisterde het tijdstip van aankomst voor ons vrij nauw. We wilden namelijk wel op de dag van aankomst nog van de stad genieten. En we vonden het best een beetje spannend: stel dat de camperplaats vol zou zijn? We wilden er zo graag staan! Maar onze bezorgdheid bleek ongegrond: er was nog volop plek en we kregen een heerlijke plaats op de eerste rij met uitzicht op Bilbao! De camperplaats ligt naast een park waar je kunt wandelen of hardlopen. Naast de camperplaats stopt de bus die je in een half uurtje naar het centrum van Bilbao brengt. Dat ging echt hartstikke goed. Wel een beetje apart: de camperplaats heeft een toilet voor heren, eentje voor dames en een invalidentoilet, maar de toiletten sluiten van 23.00 uur tot 08.00 uur. Binnen openingstijden van het toilet moet je de sleutel bij de receptie halen. En omdat er in totaal dus maar drie toiletten zijn, moet je soms even wachten. Een afwasgelegenheid is er niet, maar wij wasten af in de camper met uitzicht op de lichtjes van Bilbao. Mooier kan niet! Verder heeft de camperplaats ’s ochtends afgebakken stokbrood, een bekertje koffie en de benodigde campervoorzieningen. Een overnachting kost 15 euro. Verderop vind je trouwens nog een camperplaats, daar kan je gebruikmaken van de faciliteiten van het nabijgelegen hostel.
Website Autocaravaning Kobetamendi

Ons uitzicht op Bilbao vanaf de camperplaats Autocaravaning Kobetamendi.

Camping Igueldo in San Sebastián, Spanje

Na Bilbao stond de kustplaats San Sebastián op de agenda. Wat is dit een heerlijke plek om te verblijven! We kozen voor camping Igueldo, gelegen op de Monte Igueldo. Er is een aparte parkeerplaats voor campers, maar die was tijdens ons verblijf gesloten. Daarom kregen we een plekje in het camperstraatje op de camping toegewezen en dat was ook onze wens. Voor de jongens leek het ons namelijk leuker om echt op de camping te staan. Ons plekje was lekker groen en rustig. Het schone sanitair was hartstikke dichtbij. De camping heeft een kleine speeltuin en een zwembad, dat overigens was gesloten toen wij er waren. Verder is er een restaurant met een terras, waar we redelijk hebben gegeten. Ook hier loop je vanaf de camping in een minuut naar de bushalte. De bus brengt je in ongeveer twintig minuten naar hartje San Sebastián. Fijn! Om deze beroemde kustplaats te ontdekken is camping Igueldo een prima uitvalsbasis. Wij betaalden 38 euro per nacht.
Website camping Igueldo

camping Igueldo
Camping Igueldo in San Sebastián.

Camping Yelloh! Village La Roche Posay, Frankrijk

Na San Sebastián was het tijd om weer richting huis te rijden. Na onze langste rit van deze vakantie – 540 kilometer – kwamen we aan in La Roche Posay in Frankrijk. Gelukkig had camping Yelloh! Village La Roche Posay voldoende plek. Voor onze jongens was dit weer een erg fijne camping met een zwembad – ook een overdekt deel – en heel veel speelruimte. De camping is groen en mooi opgezet. Het sanitair was erg schoon. Op de camping kun je sups en kajaks huren. Dat hebben wij niet gedaan. Wél ging ik een ochtend hardlopen richting La Roche Posay en gingen we later die middag lunchen in het dorpje, dat op 2 kilometer lopen ligt. Het dorp is bekend van het kuuroord en erg mooi, maar ook een beetje saai. We verbleven twee nachten op deze camping en betaalden 32,50 euro per nacht. Een goede prijs voor zo’n mooie camping.
Website camping Yelloh! Village La Roche Posay

kamperen prijzen

Camping de Sorel in Orvillers Sorel, Frankrijk

De eerste weken van onze vakantie stonden we op campings en camperplaatsen vrijwel alleen tussen de Fransen en Spanjaarden, met in Bilbao enkele Nederlanders. Dat veranderde toen we op camping de Sorel arriveerden, waar vrijwel alleen gele kentekens waren te zien. De camping heeft een echt trekkersveld en is perfect voor een doorreis. Vooraf hadden we veel gelezen over het goede restaurant van deze camping. Dat moesten we natuurlijk proberen! Gelukkig bleek er niets aan gelogen, we hebben heerlijk gegeten. Voor de boys was er weinig te doen en ook het sanitair is enigszins gedateerd. Dat neemt niet weg dat dit een prima camping is voor een overnachting richting het zuiden of terug naar huis. We betaalden 33 euro voor één nacht.
Website camping de Sorel

Schattig – maar enigszins gedateerd – sanitair op camping de Sorel.

Camping EuroParcs Poort van Maastricht in Berg en Terblijt, Nederland

Onze laatste twee nachten wilden we in Limburg blijven, vlakbij Echt waar we onze geleende camper – die Rutten Ridderbeks normaal gesproken verhuurt – op zaterdagochtend moesten terugbrengen. We kozen voor Valkenburg. Graag hadden we stadscamping Den Driesch uitgeprobeerd, maar die is onlangs overgenomen door Peter Gillis en inmiddels tijdelijk (?) gesloten. Geen optie dus. Dat wisten we allang en daarom hadden we onze zinnen gezet op camping De Cauberg, die we ook eens wilden proberen. Alleen kwamen we daar op Bevrijdingsdag zonder reservering aan, en dat was niet handig. De camping stond vol en dus reserveerden we voor de volgende dag en weken we uit naar camping EuroParcs De Poort van Maastricht, voorheen camping Oriëntal, in Berg en Terblijt. Hier hebben we heel vaak gestaan, alleen nog niet onder de nieuwe EuroParcs-vlag. Op de camping is sinds de overname begin 2021 wel het een en ander veranderd. Zo zijn er heel veel huuraccommodaties bijgekomen. Daarentegen is er nu wel een mooi terras waar we lekker koffie hebben gedronken. Het fijne sanitair, het overdekte zwembad en het supergrote speelveld zijn gelukkig gebleven! We betaalden voor één nacht 52,50 euro, waarmee dit de duurste overnachting van deze vakantie was.
Website camping EuroParcs De Poort van Maastricht

De speeltuin is gebleven op EuroParcs Poort van Maastricht, voorheen camping Oriental.

Camping De Cauberg in Valkenburg, Nederland

Zo vaak zijn we al langs camping De Cauberg gereden en nu stonden we er eindelijk zelf een keer! De camping is heel overzichtelijk, met plaatsen voor alle kampeermiddelen. Ook is het mogelijk om in een wijnvat te overnachten. Wij stonden tussen de campers. Deze camping is een goede uitvalsbasis voor als je Zuid-Limburg per (race)fiets wilt verkennen. Wij kwamen vooral voor Valkenburg. Vanaf de camping loop je zo de Cauberg af en Valkenburg in. En natuurlijk moet je op de terug flink klimmen. Camping De Cauberg heeft vriendelijke eigenaren, schoon sanitair, een klein speeltuintje en een terras. Je kunt brood bestellen voor de volgende dag, maar ook… vlaai! Dat laatste deden wij om mee naar huis te nemen. Lekker hoor! Voor één nacht betaalden wij 48,50 euro. In vergelijking met onze overnachtingen op campings in Frankrijk en Spanje hebben we in Nederland het meest betaald per nacht. Wel was het hier nog meivakantie.
Website camping De Cauberg

Camping de Cauberg ligt op loopafstand van Valkenburg.

Campings en camperplaatsen tijdens onze roadtrip

Dat waren ze! De campings en camperplaatsen die we hebben bezocht tijdens onze roadtrip door Frankrijk, Spanje en Zuid-Limburg. Camping De Cauberg was onze tiende en laatste overnachting.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…