Dit is ‘m dan helemaal: de gloednieuwe Frankia NEO-i

Marije Onderwaater

Een paar dagen geleden onthulde Frankia in Duitsland de nieuwe modellen voor 2023. Enorme blikvanger was de Frankia NEO-i, een luxe integraalcamper op de Mercedes Sprinter. USP van deze integraal: het maximaal totaalgewicht blijft onder de 3500 kilo en dat betekent dat een B-rijbewijs volstaat. De integraalcamper is een aanvulling op de NEO-serie, die tot nu toe alleen uit halfintegralen bestond.

Frankia NEO-i

Natuurlijk, de nieuwe Frankia NEO-i – we gaven je hier al een sneak peek – is niet de eerste integraalcamper van de Duitse camperbouwer. In het wagenpark staan al de series Platin, Titan en F-line. Dick William heeft een integraalcamper uit de laatstgenoemde serie, die zie je op het YouTube-kanaal van Campingtrend regelmatig voorbijkomen. Maar al deze integralen van Frankia gaan over de 3500 kilo-grens heen en dat betekent dat bestuurders een C-rijbewijs nodig hebben. Om met de Frankia NEO-i te mogen rijden, is dat niet nodig. De wagen heeft een maximaal totaalgewicht van 3.070 kilo. Daarmee blijft er een laadvermogen van 430 kilo over.

De Frankia NEO-i tijdens de perspresentatie.

Twee indelingen Frankia NEO-i

Net als de NEO-halfintegraal van Frankia, staat ook de Frankia NEO-i op een Mercedes Sprinter met een AL-KO chassis. In vergelijking met de andere integralen van het merk is deze nieuwkomer iets smaller; 2,24 meter in plaats van 2,35 meter. Deze integraal komt, net als de halfintegraal uit de NEO-serie, in twee indelingen, die verschillen qua lengte en bed. De MI 7 GDK is 7,03 meter lang en heeft enkele bedden. De 6,88 meter lange MI 7 BD is uitgerust met een dwarsbed.

Het front van de Frankia NEO-i is het bekijken waard. De grill heeft een X-vorm met in het midden de kenmerkende Mercedes-ster. De X sluit mooi aan op de slanke led-koplampen die volgens de camperbouwer een verbeterd nachtzicht hebben. Aan de achterzijde een grote klep met de dynamische achterlichten daarin verwerkt. Om gewicht te besparen heeft de camper standaard geen cabinedeur. Uiteraard is deze tegen meerprijs verkrijgbaar, maar wees gewaarschuwd: in dat geval komt de 3500 kilo-grens wel erg dichtbij.

De zithoek in de Frankia NEO-i.

Lichte kleuren in ruim opgezet interieur

Bewegingsruimte volop in de Frankia NEO-i. De camperbouwer koos in het interieur voor een ruime opzet, in combinatie met een lichte kleurstelling. In de indeling met de enkele bedden bestaat het zitgedeelte uit een halve dinette in combinatie met de draaibare cabinestoelen, die in hoogte en helling verstelbaar zijn. De BD-indeling heeft een hoekbank en nog een extra stoel aan de zijkant.

In de keuken twee gaspitten en een riant werkoppervlak, zeker wanneer je ervoor kiest om de afdekplaat voor de spoelbak te gebruiken. De combi-badkamer – met spiegelkastje – heeft een toilet dat kan wegschuiven waardoor een zeer ruime douche ontstaat.

Het interieur van de GDK met enkele bedden.

Hefbed en meer opties

Wil je een camper met meer slaapplaatsen? Kies dan in de optielijst voor een handmatig verstelbaar hefbed. Maar let ook hier op, want het hefbed ontbreekt niet voor niets in de standaarduitrusting. Mét een hefbed gaat ook het gewicht omhoog. Op de optielijst zien we verder nog zaken als luxe stoelen, extra assist-systemen, een elektrisch bedienbaar verduisterend rolgordijn en een verwarmde voorruit.

Naar verwachting gaat de Frankia NEO-i tussen de 120.000 en 125.000 euro kosten. Binnenkort zie je hem helemaal in een van onze Campingtrend Liveshows. Benieuwd wanneer die beginnen? Houd dan onze Facebook-pagina in de gaten!

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 9 en 12 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…