Adria Compact Max
Adria blijft populair. Dit is de Compact Max.

Adria populairste campermerk in Nederland

Martine van der Klauw

Wie in de meivakantie de weg op ging kan het niet zijn ontgaan: campers zijn populairder dan ooit. Dat blijkt ook uit de nieuwste cijfers van brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). In april 2025 zijn er flink meer nieuwe campers op kenteken gezet dan een jaar eerder. Vooral campers van Adria waren in trek.

In april reden 507 nieuwe campers de showroom uit, tegenover 411 in april 2024. Dat is een stijging van bijna 25 procent. Binnen dat groeicijfer springt één merk eruit: Adria. Liefst 91 van de nieuwe campers die de showroom verlieten, droegen een Adria-logo. Daarmee was het Sloveense merk in april het populairst onder Nederlandse camperaars.

1 op de 6 nieuwe campers is een Adria

Het succes van Adria komt niet uit de lucht vallen. Al jaren staat het merk bekend om zijn degelijke bouwkwaliteit, slimme indelingen en moderne vormgeving. Of het nu gaat om compacte kampeerbussen, zoals de Compact Max, of de luxe integraalcamper Supersonic, Adria heeft voor iedere camperaar wel een geschikt exemplaar.

Niet alleen in april deed Adria goede zaken. In het eerste kwartaal van 2025 zijn er in totaal 1184 nieuwe campers op kenteken gezet. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 1039. Een toename van 14 procent. Van alle nieuw geregistreerde campers dit jaar is bijna één op de zes een Adria. Daarmee laat het Sloveense merk concurrenten als Hymer en Capron – het moederbedrijf achter Sunlight en Carado – achter zich.

Adria Twin Max
Adria Twin Max

Ook meer caravans verkocht

Niet alleen campers zijn populair: ook de caravanverkoop zit in de lift. In april werden er 1030 nieuwe caravans geregistreerd, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. En ook als je kijkt naar het totale aantal nieuwe caravans tot en met april – iets meer dan 2700 – zie je een lichte groei ten opzichte van 2024.

Of het nu gaat om campers of caravans: de cijfers spreken voor zich. De verkoop blijft stijgen en merken als Adria profiteren duidelijk van die groeiende belangstelling. Moraal van het verhaal: steeds meer mensen ontdekken hoe leuk kamperen is!

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van der Klauw

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!