Camping Lug ins Land

Cadeautje na dramatische dag: camping Lug ins Land

Marije Onderwaater

Eten met de voeten in het zand, fantastisch uitzicht over het Rijndal en het mooiste sanitair ooit: onze overnachting op camping Lug ins Land – een klein half uur van het drielandenpunt Duitsland-Zwitserland-Frankrijk – was een succes! Al hadden we dat een kwartier voor aankomst nooit kunnen denken.

De auto volgetankt en een espresso van het typisch Italiaanse barretje dat bij de pomp hoorde; wij waren deze vakantie helemaal klaar voor de eerste dag van onze tweedaagse terugreis. Nog rijdend om het Lago Maggiore gaf de navigatie aan dat er onderweg oponthoud was. Wilden we misschien een andere route nemen? Tuurlijk joh, antwoordden wij. En dat hebben we geweten. We keken namelijk niet goed hoe de alternatieve route ons zou leiden. Die bleek over de Simplonpas te gaan: een beroemde en werkelijk prachtige pas tussen Italië en Zwitserland. Ondanks dat hij met een aanhanger goed te doen moet zijn, had onze auto het erg zwaar met de combinatie vouwwagen én klimmen. Dat zorgde voor de nodige stress. Gelukkig kreeg de stress niet de overhand en konden we genieten van het adembenemende uitzicht. Die Simplonpas, dáár gaan we zeker nog eens naartoe. Maar wat heeft dit met camping Lug ins Land te maken?

Eindelijk een camping!

Eenmaal van de pas af, wilden we – nogal opgelucht – onze reis naar een overnachtingscamping vol goede moed vervolgen. Alleen wachtte ons een nieuw pas; eentje die nog veel steiler was. Met 40 kilometer per uur klimmen en een rij auto’s achter ons zagen we niet zitten, daarom besloten we een behoorlijke omweg richting Basel te nemen. Maar waar moesten we overnachten? Inmiddels was het bijna 18.00 uur. We hadden de hele dag in de auto gezeten en waren dankzij onze omweg nauwelijks verder gekomen. Op Google Maps vond ik camping Lug ins Land, die ik telefonisch niet kon bereiken. Dan maar op de bonnefooi. Net voor het sluiten van de receptie stormde ik binnen en wat een geluk: ze hadden een plekje. Het veel goedkopere trekkersveld was met onze Fat Freddy niet zo handig. Dan maar een wat duurdere plek, het was tenslotte toch onze laatste camping van de vakantie.

Tenten camping Lug ins Land
Tentenveldje tussen de bomen

Fantastisch uitzicht en lekker zwembad

Camping Lug ins Land was een fantastische camping om onze laatste vakantienacht door te brengen. De camping is ideaal wanneer je richting of uit het zuiden reist. Je kunt hier ook gerust meerdere dagen verblijven, want in de omgeving is genoeg te doen. Lug ins Land telt iets meer dan driehonderd staanplaatsen waarvan een klein deel voor vaste gasten is. Ook is er een heel leuk veldje voor fietsers of motorrijders met kleine tentjes. Vanaf onze comfortplek, hoog op de camping, keken we op wat vaste kampeerders die van een gezamenlijke bbq genoten. Als we over hen heen keken zagen we het uitgestrekte landschap met de Rijn die daar tussendoor liep. Echt een geweldig uitzicht, zeker met ondergaande zon.

Na een lange en intensieve dag waren onze jongens vooral blij met het zwembad waar ze nog tot 20.00 uur – volwassenen zelfs tot 22.00 uur – in terechtkonden. Terwijl wij de tenttrailer snel opzetten, namen zij een duik. De camping heeft overigens ook een speeltuin waar kinderen zich prima kunnen vermaken.

Zwembad Lug ins Land
Het zwembad en het restaurant met terras

Fijne bistro en supersanitair

Onze avond was helemaal goed toen er nog plek bleek in de bistro op de camping, die direct naast het zwembad ligt. Het terrasje van deze bistro is erg leuk, je zit namelijk met de voeten in het zand. Wij hebben heerlijk gegeten en genoten van een Duits bier(tje). Naast het restaurant is een winkeltje. Hier kun je ‘s ochtends brood halen, maar dat moet je de avond ervoor wel via een website bestellen. Mij was dat niet gelukt omdat de site steeds vastliep en dus konden we hier de volgende ochtend ook geen brood kopen.

En dan het sanitair: dat heb ik nog nooit zo mooi gezien op een camping. Bij onze plek bovenaan de camping was een klein gebouwtje met toilet te vinden. Voor de echte eyecatcher van deze camping moet je onder het receptiegebouw zijn. Het sanitair hier is werkelijk geweldig: als je op de wc zit, waan je je bijna in een fancy nachtclub. Ook de douche is erg fijn, namelijk mét een wastafel ernaast. Er is zelfs een regendouche. Douze points voor het sanitair dus. Dit jaar viel de camping hierom ook in de prijzen bij de ACSI Awards. Overigens dacht ik te hebben begrepen dat het sanitair bovenaan de camping ook een update krijgt.

Sanitair Lug ins Land
Lug ins Land sanitair

Camping Lug ins Land en omgeving

In de omgeving van camping Lug ins Land is van alles te doen. Bezoek bijvoorbeeld de Zwitserse stad Basel of het Duitse Freiburg. In het Zwarte Woud kun je wandelen, fietsen en paardrijden. De camping biedt ook allerlei activiteiten, zo zijn er een wellness en een kinderclub. Ook is het mogelijk om vanaf de camping met een wijntour mee te gaan. Tijdens ons bezoek zagen we campinggasten terugkeren van zo’n tour. Mét een grote lach op hun gezicht en natuurlijk een doos wijn in hun armen.

Voor twee volwassenen en twee kinderen (11 en 13 jaar) betaalden wij 66 euro. Best flink voor een nachtje, maar we hebben behoorlijk van onze overnachting genoten. Zeker na een dramatische dag in de auto. Natuurlijk hebben we ervan geleerd dat we volgende keer iets beter de alternatieve route checken.

Informatie overCamping Lug ins Land

Adres:: Römerstraße 3, Bad Bellingen
Land:: Duitsland
Afstand vanaf Utrecht:: 686 km
Geopend:: Gehele jaar
Aantal plaatsen: 220 toeristische staanplaatsen, 340 plaatsen in totaal
Website:: www.camping-luginsland.de

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…