Nieuwe EU-richtlijn: gaat het B-rijbewijs naar 4250 kilo?

Luc Schaepkens

Tot 21 mei krijgen we van de EU in Brussel de mogelijkheid mee te praten tijdens een inspraakronde. Er wordt feedback gevraagd over de richtlijnen voor het rijbewijs. Interessant is een mogelijke verhoging van het toegestane gewicht voor het B-rijbewijs. Daardoor is er meer ruimte voordat een camper is overbeladen, waar je immers een boete voor kunt krijgen.

B-rijbewijs

Er is onder camperaars een lobby gaande om het maximaal toegestane gewicht voor het B-rijbewijs te verhogen naar 4250 of zelfs 4500 kilo. Ook de NKC roept de Europese politiek op tot een verhoging. De NKC sluit zich hiermee aan bij het voorstel van de Europese belangenorganisaties ECF (European Caravan Federation) en FICC (Federation Internationale de Camping et de Caravanning). Samen vertegenwoordigen deze organisaties meer dan twee miljoen camperaars.

Herziening EU-richtlijn rijbewijzen

Iedereen mag meepraten op een speciale EU-website. Samengevat is dit wat de EU wil: de Commissie zal de huidige – van 2006 daterende – richtlijn rijbewijzen herzien. Dit om de verkeersveiligheid te verbeteren en het vrije personenverkeer te vergemakkelijken. De herziening moet inspelen op de nieuwe mobiliteitsproblematiek. Met name op digitaal vlak, en bijdragen tot de realisatie van de EU-doelstellingen die zijn vastgelegd in de strategie voor slimme en duurzame mobiliteit van 2020.

Overbelading camper en het B-rijbewijs

De gemiddelde camperaar zal het probleem van overbelading wel herkennen. Onder de 3500 kilo blijven is moeilijk. En dat moet als je slechts een B-rijbewijs hebt. Campers zijn in de loop der jaren niet alleen groter, maar ook zwaarder geworden. Enerzijds is dat het gevolg van het toenemende comfort. Want de vloerverwarming, satellietschotel, magnetron en al die andere accessoires gaan immers van je laadvermogen af. Ook zijn er aan boord steeds meer rijhulpsystemen die hun gewichtssteentje bijdragen. En dan zijn er natuurlijk de elektrische fietsen, scooters en ‘de kilo’s aardappelen’ die mee moeten.

Enige oplossing tot nu toe is het halen van een C(1) rijbewijs. Je camper opwaarderen of een camper kopen met een hoger maximum totaal gewicht. Zo hoef je niet met samengeknepen billen naar weeglussen te speuren. En kan je ook zonder risico weer door Zwitserland rijden. Een andere oplossing zou zijn als je met een B-rijbewijs een zwaardere camper mag besturen. Veel campers die teruggekeurd zijn naar 3500 kilo zouden dat technisch aankunnen. En de camper wordt er niet groter of moeilijker bestuurbaar door. Er is dus iets voor te zeggen.

Weegschaal
Weegschaal

Uitzondering elektrisch aangedreven campers

Actueel is een voorgestelde verhoging van het toegestane maximumgewicht met het oog op elektrisch aangedreven campers. Die zouden een ontheffing krijgen waardoor het mogelijk is ze met een B-rijbewijs te besturen. De extra kilo’s van de accu’s zouden dan niet meetellen. Daardoor werd de vraag opgeworpen waarom je met een B-rijbewijs wel veilig een elektrisch aangedreven camper van 4250 kilo kunt besturen, maar niet dezelfde camper met een dieselmotor. Diverse Duitse camperclubs roepen hun leden op om juist deze schijnbare tegenstelling onder de aandacht van de Commissie te brengen. Wil je ook je zegje hierover doen? Dat kan via onderstaande link tot uiterlijk 21 mei.

Om feedback te kunnen geven moet je vooraf een account aanmaken. Hiertoe dien je je voor- en achternaam en mailadres in te vullen. Ook de gewenste taal kun je invullen. De bij je reactie getoonde naam mag je eigen naam zijn, een verzonnen naam of het kan anoniem.

Via deze link kom je op de site: herziening richtlijn rijbewijzen.

Specifieke doelen herziening rijbewijs-richtlijnen

Uiteindelijk gaat deze herziening van de EU-richtlijn rijbewijzen niet om het ophogen van het gewicht voor het B-rijbewijs. Doelstelling is het verhogen van de veiligheid op de Europese wegen. Dit wil men bereiken door het terugdringen van gevaarlijk rijgedrag. En wle door de rijvaardigheid te verbeteren en het risicobewustzijn te vergroten. Ook is er aandacht voor de medische geschiktheid van chauffeurs. Deze moet adequaat worden beoordeeld. En dat in alle landen op dezelfde manier. Ook moet het in de gehele Unie gemakkelijker worden om de rijbewijzen van de verschillende landen af te geven, te verlengen of om te wisselen. Tenslotte moet er een digitaal en overal erkend rijbewijs komen.

Er zijn de nodige studies gedaan naar hoe deze doelstellingen te bereiken. Deze komen in juni beschikbaar.

Weten of jouw camper te zwaar is? Laat hem gratis wegen op de NKC weegdagen.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur