ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Nieuwe generatie lichtgewicht Exsis bij Hymer
Nieuwe generatie lichtgewicht Exsis bij Hymer
Campers

Nieuwe generatie lichtgewicht Exsis bij Hymer

  1. 13 mei 2017, 11:00
  2. 0 Reacties

Sportief, dynamisch, ruim onder de 3500 kilo: Hymer showde afgelopen week in Bad Waldsee de nieuwe generatie Exsis integraal- en halfintegraalmodellen.

Exsis: B-rijbewijs volstaat

Een consequent doorgevoerde “Leichtbauweise” zorgt ervoor dat de Exsis modellen, zelfs met vier personen aan boord, voldoende laadvermogen over hebben. Zodat alles wat mee moet ook gewoon mee kan en mag. En nee, mocht je je dat afvragen, dat is lang niet altijd zo. Alle modellen blijven daarbij ruimschoots onder de 3500 kilo. Een C of C1 rijbewijs is dus niet nodig. Daarmee doet Hymer veel camperaars een plezier en laat het zien, ook in het 60e jaar van zijn bestaan, prima te kunnen inspelen op wat de moderne camperaar vraagt.

Ter ere van de 60e verjaardag kwam Hymer in het begin van dit jaar met “60 Edition” uitvoeringen van de ML-T en de ML-I 570. Nu is het succesmodel Exsis aan de beurt. Sinds 2008 neemt dit model een belangrijke plek in in de zogenaamde 3 Tonnen-Klasse, de campers tot 3500 kilo. Sinds 2008 staat de Exsis op de hoogste plaatsen bij de jaarlijkse publieksprijzen van alle vakbladen. Afgelopen jaar stonden de integraal, de Exsis-i en de halfintegraal, de Exsis-t, beiden op de eerste plaats. Ook de nieuwe modellen vallen, behalve door hun design, vooral op door hun lage eigen gewicht.

exsis 588 2017 interieur

Exsis 588 en de trend naar compact

De eerste indeling die te koop zal zijn, zowel als integraal als halfintegraal, is de Exsis 588. Hij is net geen zeven meter lang en heeft een rijklaar gewicht van 2840 kilo. Hij combineert sportief rijgedrag met het hoogste laadvermogen in de branche. Iets wat voor veel camperaars een steeds belangrijkere eigenschap is.  “Het gewicht is al jaren het belangrijkste onderwerp als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe modellen. Dat heeft te maken met het B-rijbewijs, waarmee jonge kopers tot aan 3500 kilo mogen besturen. Echter ook bij de oudere camperaar, die in Duitsland nog een zogenaamd Klasse 3- rijbewijs hebben, is de lichtere camper steeds populairder” aldus Bernhard Kibler, bedrijfsleider bij Hymer. Al in 2015 was 84% van de nieuw verkochte campers onder de 3500 kilo. Zaken als snelheidslimieten, inhaalverboden en tol in het buitenland spelen mee. Tenslotte speelt het steeds meer voorkomende delen van een camper door zowel de ouders als de kinderen een rol. Deze optelsom maakt de klasse tot 3,5 ton populair.

De opgedane ervaring die Hymer heeft met het lichtgewicht bouwen komt in de nieuwe generatie Exsis helemaal tot zijn recht. De Exsis 588 is standaard voorzien van de 2,3 liter diesel met 150 pk alsmede een luifel, tv met sat-antenne en een multimediapakket. Tel daar het gewicht van twee personen, een volle watertank en twee volle gasflessen bij en je hebt nog steeds 300 kilo laadvermogen. Dus campingstoelen, bbq, e-bikes, het kan er allemaal nog bij zonder dat er sprake hoeft te zijn van overbelading. Zelfs bij het toekomstige grootste model van de nieuwe Exsis generatie, de 7,5 meter lange 678, blijft bij gelijke uitrusting nog 200 kilo aan laadvermogen over. Ongekende cijfers in de klasse tot 3,5 ton.

Sportief van buiten, elegant van binnen

Sportief en modern, was de bedoeling. Dat is gelukt, de nieuwe Exsis is gewoon mooi geworden. De buitenkant heeft markante lijnen die hier en daar het licht doen breken. Dat geeft, aldus Hymer, diepgang en dynamiek, het zorgt ervoor dat er iets staat. Mistlampen in de spoiler voor, nieuwe Hybrid verlichting achter waarin het logo terug te zien is. Optionele Hymer Performance-Light LED lampen, dat alles maakt de look compleet. Een laag zwaartepunt en een aerodynamische vormgeving verhogen de rij-eigenschappen en zorgen voor een lager brandstofverbruik en minder rij-geluiden. De PUAL bouwtechniek en extra isolatie van de voorkant zorgen sowieso voor een laag geluidsniveau. De meubels in de nieuwe Exsis zijn zelfdragend. Het zit allemaal aan elkaar vast middels de gepatenteerde Woodwelding-methode. Lichte houttinten, antracietkleurige oppervlakten met anti-vingerafdruklaag zorgen voor harmonie en elegantie in het interieur. De kleppen van de kasten hebben geen handgrepen en de bovenste zijn in wit hoogglans uitgevoerd.

exsis 588

Techniek en comfort naar wens

Onderzoek door het vakblad Promobil wijst uit dat naast een laag eigen gewicht een moderne bouwtechniek hoog op het verlanglijstje van de klant staat. Met de PUAL opbouwtechniek heeft de nieuweling op dit vlak het neusje van de zalm in huis. Afkomstig uit de luchtvaart en 100% houtvrij. De afzonderlijke delen, als dak, zijwanden en achterkant, worden met door Hymer zelf ontwikkelde lijmtechnologie aan elkaar gelijmd. Nergens stijve verbindingen, nergens schroeven. Dat maakt het geheel elastisch en zorgt ervoor dat het enorm sterk is. Hymer test het regelmatig door campers 300.000 kilometer lang over de meest slechte testbanen te jagen. Bijkomend voordeel is het ontbreken van koudebruggen. Naar wens kan het dak voorzien worden van een extra laag GFK. Daarmee is de camper absoluut hagelbestendig. Duurzaamheid, optimale isolatie en stabiliteit.

588 bedden

De nieuwe Exsis-i en Exsis-t 588 zal vanaf mei/juni 2017 verkrijgbaar zijn. De modellen 678, 474 en 594 en de Exsis-i 504 volgen rond februari 2018. Basisprijzen exclusief bpm voor de Exsis-t 588 vanaf € 60.990,- en voor de Exsis-i 588 vanaf € 73.390.-. Tel daar voor ons land nog eens zo’n € 12.000,- bij en hij staat voor de deur.

www.hymer.com

 

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

Dethleffs Grand Alpa A 7820-2
Campers

Dethleffs Grand Alpa A 7820-2

Een vakantiehuis op zes wielen. De Dethleffs Grand Alpa A 7820-2. Meteen ook de grootste camper voor koppels die het...

  1. 19 augustus 2016, 11:00
  2. 0 Reacties
Knaus Sky i plus
Campers

Knaus Sky i plus

Knaus introduceert voor het modeljaar 2014 het vervolg op de Sky serie, de Knaus Sky i plus. Met het inmiddels...

  1. 27 juli 2013, 0:00
  2. 0 Reacties
Red Dot Award 2015 voor Flair
Campers

Red Dot Award 2015 voor Flair

De luxe Flair van Niesmann+Bischoff wint de prestigieuze Red Dot Award 2015 voor design. Flair wint prijs met aanzien Een...

  1. 25 april 2015, 0:00
  2. 0 Reacties

MEER Camper Hymer, Campers NIEUWS

Advantage Edition op Citroën chassis
Campers Campers

Advantage Edition op Citroën chassis

De nieuwe Advantage Edition van Dethleffs. Citroën chassis, drie indelingen, als halfintegraal en integraal. Met een omvangrijke standaarduitrusting en een compleet nieuwe look. Alle indelingen blijven onder de 3500 kilo. Voordelige Advantage Edition In…

  1. 28 juni 2017, 11:15
  2. 0 Reacties