ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Nieuwe generatie lichtgewicht Exsis bij Hymer
Nieuwe generatie lichtgewicht Exsis bij Hymer
Campers

Nieuwe generatie lichtgewicht Exsis bij Hymer

  1. 13 mei 2017, 11:00
  2. 0 Reacties

Sportief, dynamisch, ruim onder de 3500 kilo: Hymer showde afgelopen week in Bad Waldsee de nieuwe generatie Exsis integraal- en halfintegraalmodellen.

Exsis: B-rijbewijs volstaat

Een consequent doorgevoerde “Leichtbauweise” zorgt ervoor dat de Exsis modellen, zelfs met vier personen aan boord, voldoende laadvermogen over hebben. Zodat alles wat mee moet ook gewoon mee kan en mag. En nee, mocht je je dat afvragen, dat is lang niet altijd zo. Alle modellen blijven daarbij ruimschoots onder de 3500 kilo. Een C of C1 rijbewijs is dus niet nodig. Daarmee doet Hymer veel camperaars een plezier en laat het zien, ook in het 60e jaar van zijn bestaan, prima te kunnen inspelen op wat de moderne camperaar vraagt.

Ter ere van de 60e verjaardag kwam Hymer in het begin van dit jaar met “60 Edition” uitvoeringen van de ML-T en de ML-I 570. Nu is het succesmodel Exsis aan de beurt. Sinds 2008 neemt dit model een belangrijke plek in in de zogenaamde 3 Tonnen-Klasse, de campers tot 3500 kilo. Sinds 2008 staat de Exsis op de hoogste plaatsen bij de jaarlijkse publieksprijzen van alle vakbladen. Afgelopen jaar stonden de integraal, de Exsis-i en de halfintegraal, de Exsis-t, beiden op de eerste plaats. Ook de nieuwe modellen vallen, behalve door hun design, vooral op door hun lage eigen gewicht.

exsis 588 2017 interieur

Exsis 588 en de trend naar compact

De eerste indeling die te koop zal zijn, zowel als integraal als halfintegraal, is de Exsis 588. Hij is net geen zeven meter lang en heeft een rijklaar gewicht van 2840 kilo. Hij combineert sportief rijgedrag met het hoogste laadvermogen in de branche. Iets wat voor veel camperaars een steeds belangrijkere eigenschap is.  “Het gewicht is al jaren het belangrijkste onderwerp als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe modellen. Dat heeft te maken met het B-rijbewijs, waarmee jonge kopers tot aan 3500 kilo mogen besturen. Echter ook bij de oudere camperaar, die in Duitsland nog een zogenaamd Klasse 3- rijbewijs hebben, is de lichtere camper steeds populairder” aldus Bernhard Kibler, bedrijfsleider bij Hymer. Al in 2015 was 84% van de nieuw verkochte campers onder de 3500 kilo. Zaken als snelheidslimieten, inhaalverboden en tol in het buitenland spelen mee. Tenslotte speelt het steeds meer voorkomende delen van een camper door zowel de ouders als de kinderen een rol. Deze optelsom maakt de klasse tot 3,5 ton populair.

De opgedane ervaring die Hymer heeft met het lichtgewicht bouwen komt in de nieuwe generatie Exsis helemaal tot zijn recht. De Exsis 588 is standaard voorzien van de 2,3 liter diesel met 150 pk alsmede een luifel, tv met sat-antenne en een multimediapakket. Tel daar het gewicht van twee personen, een volle watertank en twee volle gasflessen bij en je hebt nog steeds 300 kilo laadvermogen. Dus campingstoelen, bbq, e-bikes, het kan er allemaal nog bij zonder dat er sprake hoeft te zijn van overbelading. Zelfs bij het toekomstige grootste model van de nieuwe Exsis generatie, de 7,5 meter lange 678, blijft bij gelijke uitrusting nog 200 kilo aan laadvermogen over. Ongekende cijfers in de klasse tot 3,5 ton.

Sportief van buiten, elegant van binnen

Sportief en modern, was de bedoeling. Dat is gelukt, de nieuwe Exsis is gewoon mooi geworden. De buitenkant heeft markante lijnen die hier en daar het licht doen breken. Dat geeft, aldus Hymer, diepgang en dynamiek, het zorgt ervoor dat er iets staat. Mistlampen in de spoiler voor, nieuwe Hybrid verlichting achter waarin het logo terug te zien is. Optionele Hymer Performance-Light LED lampen, dat alles maakt de look compleet. Een laag zwaartepunt en een aerodynamische vormgeving verhogen de rij-eigenschappen en zorgen voor een lager brandstofverbruik en minder rij-geluiden. De PUAL bouwtechniek en extra isolatie van de voorkant zorgen sowieso voor een laag geluidsniveau. De meubels in de nieuwe Exsis zijn zelfdragend. Het zit allemaal aan elkaar vast middels de gepatenteerde Woodwelding-methode. Lichte houttinten, antracietkleurige oppervlakten met anti-vingerafdruklaag zorgen voor harmonie en elegantie in het interieur. De kleppen van de kasten hebben geen handgrepen en de bovenste zijn in wit hoogglans uitgevoerd.

exsis 588

Techniek en comfort naar wens

Onderzoek door het vakblad Promobil wijst uit dat naast een laag eigen gewicht een moderne bouwtechniek hoog op het verlanglijstje van de klant staat. Met de PUAL opbouwtechniek heeft de nieuweling op dit vlak het neusje van de zalm in huis. Afkomstig uit de luchtvaart en 100% houtvrij. De afzonderlijke delen, als dak, zijwanden en achterkant, worden met door Hymer zelf ontwikkelde lijmtechnologie aan elkaar gelijmd. Nergens stijve verbindingen, nergens schroeven. Dat maakt het geheel elastisch en zorgt ervoor dat het enorm sterk is. Hymer test het regelmatig door campers 300.000 kilometer lang over de meest slechte testbanen te jagen. Bijkomend voordeel is het ontbreken van koudebruggen. Naar wens kan het dak voorzien worden van een extra laag GFK. Daarmee is de camper absoluut hagelbestendig. Duurzaamheid, optimale isolatie en stabiliteit.

588 bedden

De nieuwe Exsis-i en Exsis-t 588 zal vanaf mei/juni 2017 verkrijgbaar zijn. De modellen 678, 474 en 594 en de Exsis-i 504 volgen rond februari 2018. Basisprijzen exclusief bpm voor de Exsis-t 588 vanaf € 60.990,- en voor de Exsis-i 588 vanaf € 73.390.-. Tel daar voor ons land nog eens zo’n € 12.000,- bij en hij staat voor de deur.

www.hymer.com

 

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

Morelo komt met Home
Campers

Morelo komt met Home

Het campermerk Morelo had eigenlijk niet moeten bestaan. Want dan zouden bijna al die mensen die er werken een contractverlenging...

  1. 25 september 2013, 0:00
  2. 0 Reacties
Actiedagen bij Carthago
Campers

Actiedagen bij Carthago

Ze doen het bij Carthago al ongeveer een jaar. Elke maand kunt u er terecht op een zogenaamde Aktionstag. Een...

  1. 29 oktober 2014, 0:00
  2. 0 Reacties
Concorde Centurion Liner
Campers

Concorde Centurion Liner

De Concorde Centurion is in alle opzichten bijzonder. Concorde werkt voor de bouw samen met Niesmann Caravaning uit Polch. Samen...

  1. 12 oktober 2013, 0:00
  2. 0 Reacties

MEER Camper Hymer, Campers NIEUWS

Speciale Cargo-Line van de VanTourer
Campers

Speciale Cargo-Line van de VanTourer

In januari op de CMT voor het eerst te zien: de Cargo-Line van de buscamper VanTourer. EC (Eurocaravaning) zet hem meteen als 540, 600 en 600L in de schijnwerpers. Oranje lijnen aan de buitenkant…

  1. 13 december 2017, 11:00
  2. 0 Reacties
DFSK C35 als basis voor minicamper
Campers

DFSK C35 als basis voor minicamper

Bij CustomCamp in Hengelo bouwen ze momenteel een mini-camper met de DFSK C35 als basis. De wat? Te koop als besteller en met dubbele cabine, een heel laag eigen gewicht en als je wilt…

  1. 10 december 2017, 11:00
  2. 0 Reacties
Womondo Wave op Opel Vivaro
Campers

Womondo Wave op Opel Vivaro

Womondo kenden we al van de modellen als de Momento en Primo. Basis is dan de Opel Movano. Nieuw is de Wave, hij heeft de kleinere Opel Vivaro als basis. Hefdak, verkrijgbaar in twee…

  1. 6 december 2017, 11:00
  2. 0 Reacties
1e Hymer Camper Fandag 2018
Campers Campers

1e Hymer Camper Fandag 2018

De allereerste Hymer Camper Fandag gaat plaatsvinden op zaterdag 14 april 2018. Place to be is Camperpark N205 in het Noordhollandse Vijfhuizen. Er zijn al ruim 80 aanmeldingen, dus bijna vol.  Fandag: 100 Hymers…

  1. 4 december 2017, 17:00
  2. 0 Reacties
All Inclusive actiemodellen bij Chausson
Campers

All Inclusive actiemodellen bij Chausson

Behalve een nieuwe indeling voor de buscamper Twist 584 bij Chausson zes actiemodellen bij de halfintegralen. Zowel de Flash als de Welcome hebben als All Inclusive aan de buiten- en binnenkant een afwijkend kleurtje….

  1. 2 december 2017, 17:00
  2. 0 Reacties