diesel

Moderne diesel is schoon genoeg

Nieuws

De diesel zit behoorlijk in het verdomhoekje. Maar hoe terecht is dat? Niet, als we Norbert Ligterink mogen geloven op BNR Nieuwsradio. Hij doet onderzoek naar dieselmotoren bij TNO en weet dus waar hij over praat. De moderne diesel is schoon.

Diesel is nu schoon

We luisteren naar de radio. Het gaat over de dieselmotor. Die ligt nogal onder vuur vanwege uitstoot en schone lucht. Als we iemand horen zeggen dat de diesel sinds ongeveer een jaar gewoon schoon is, zetten we het volume harder. Die iemand blijkt Norbert Ligterink te zijn, onderzoeker bij TNO. Hij doet daar onderzoek naar de dieselmotor. Zo’n tien jaar geleden vond hij waarden van zo’n 500 milligram NOx per kilometer. Voor de moderne motoren, nu ongeveer een jaar op de markt, meet het instituut echter nog slechts de door de EU verplichte maximaal toegestane 80 milligram per kilometer. Het is dus een kwestie van tijd totdat het stikstofoxide-probleem in de binnensteden is opgelost.

Controle blijft nodig

Het blijft wel nodig om de fabrikanten te controleren, aldus de onderzoeker. Ook moet het niet mogelijk zijn om systemen die de uitlaatgassen schoon houden, uit te zetten of te verwijderen. De situatie is dus niet meer zoals twee jaar geleden. Toen haalden de nodige Euro 6 diesels de verplichte waarden eenvoudigweg nog niet. Eerder werd al duidelijk dat een diesel vaak minder fijnstof uitstoot dan een benzinemotor. Ook als we kijken naar de uitstoot van CO2 scoren diesels beter dan benzinemotoren. In een test die onlangs door o.a. de Consumentenbond werd gehouden, bleek een nieuwe Mercedes diesel zelfs net zo schoon te zijn als een elektrische auto.
Uitzending terugluisteren? Dat kan hier.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant