ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Met de camper naar de kerstmarkten
Met de camper naar de kerstmarkten
Love2camp

1. 17 december 2018, 19:00
  2. 0 Reacties

Voor het eerst samen een weekendje weg en dan ook nog met een camper. Marije en Martine van Kampeerblog Love2camp deden het onlangs. Met de Sunlight T68 Bucket Edition bezochten ze de kerstmarkten in Keulen en Aken. Hier vertellen ze hoe dat is bevallen én waar je – als onervaren camperaar – op moet letten.

Normaal gesproken gaan we altijd goed voorbereid op pad. Vanwege Sinterklaasperikelen is dat er dit keer bij ingeschoten. De camper was weliswaar geregeld en kleding en wijn hadden we ook genoeg mee. Maar dat was het ook wel. De avond voor vertrek besloten we pas dat Keulen onze eerste bestemming zou worden. Een camperplaats met 60 plekken, daar zou vast wel plek zijn.

Fout nummer één. ’s Middags rond een uur of drie arriveerden we op Reisemobilhafen Köln. Het plan was de camper neer te zetten en meteen naar de kerstmarkt bij de Dom te gaan. Op naar de glühwein. Nou, die moest even wachten, want de camperplaats was vol. ‘Hadden jullie niet gereserveerd dan?’, appte het thuisfront. Nee dus. Een belletje naar de beheerder leverde in eerste instantie weinig op. De goede man was echter uiterst vriendelijk. Hij verzocht ons even te wachten en zowaar, na een klein uurtje kwam hij met het verlossende antwoord: hij had nog een klein plekje voor ons.

Martine en Marije

Kerstmarkt in Keulen

In Keulen betaal je 12 euro voor een nacht. Cash af te rekenen. En dat was meteen ons tweede probleem, want contant geld hadden we niet meegenomen. In verschillende jaszakken en tassen vonden toch nog wat briefgeld en munten. Inclusief 50 cent voor de elektrapaal.

Eenmaal geïnstalleerd konden we eindelijk naar de kerstmarkt. Fietsen hadden we niet meegenomen en vanwege de harde regen en behoorlijke afstand was lopen ook geen aantrekkelijke optie. Gelukkig stopt er vlak bij de camperplaats een metro die je binnen een minuut of tien naar het centrum van Keulen brengt.

Glühwein

Met de camper naar Aken

Na een avondje kerstmarkt en een goede nacht in de Sunlight-camper, was het de volgende ochtend tijd om verder te trekken. Alleen waarheen? Nog steeds hadden we geen vastomlijnd plan. De beheerder van de camperplaats verwachtte dat een plekje vinden in Aken ook wel een probleem zou zijn. Maar eigenwijs als we zijn besloten we het er toch op te wagen. Het lot bleek ons gunstig gezind. Toen we rond het middaguur de camperplaats in Aken opreden, was nog één plaatsje vrij. Dat alle stroompalen wél vol waren, mocht de pret niet drukken. Toen nog niet tenminste.

Het was eindelijk even droog en we besloten lopend naar het centrum – waar verschillende kerstmarkten zijn – te gaan. Dit was een wandeling van zo’n drie kwartier. Als je meteen goed loopt is dat ongetwijfeld minder. Na een paar uur shoppen, eten en drinken (en dat een paar keer) was het tijd om terug te gaan. Het was inmiddels donker en we gunden onszelf de luxe van een taxi. Voor zo’n 12 euro bracht hij ons terug naar de camper.

Daar bleek de gasfles inmiddels leeg, dus binnen was het steenkoud. Maar wij zijn niet voor een kleintje vervaard, dus in een mum van tijd hadden we een nieuwe fles aangesloten. Waarom de verwarming het daarna nog niet deed weten we tot op het moment van schrijven nog steeds niet.

Valkenburg

Fluweelengrot in Valkenburg

Na een koude nacht zat ons camperavontuur er bijna op. Vanuit Aken reden we naar Valkenburg om daar nog even de kerstmarkt in de Fluweelengrot te bezoeken én natuurlijk een lekker stuk vlaai te eten. Met een gevulde maag en lege portemonnee keerden we vervolgens weer huiswaarts.

We hebben enorm genoten van ons camperweekend en hebben ook heel wat geleerd. Onder meer dat …

1. … je van tevoren een route uit moet stippelen als je meerdere kerstmarkten wilt bezoeken.
  2. … het kerstmarktenseizoen bij onze oosterburen hoogseizoen is. Ga er dus niet zonder meer vanuit dat er altijd maar plek is op een camperplaats. Zeker de weekenden zijn drukbezocht. Reserveer en als dit niet kan, zorg dan voor een plan B.
  3. … het buiten koud is. Als je het in je camper aangenaam wilt hebben, zorg dan in ieder voor goed gevulde gasflessen.
  4. … je moeten zorgen dat je vervoer naar de kerstmarkt hebt. De camperplaatsen liggen vaak op fietsafstand of in de buurt van het openbaar vervoer. In Keulen stopt de metro bijna voor de deur, maar dit is niet overal het geval.
  5. … je moet genieten. Ook als de camperplaats vol is, de regen met bakken uit de lucht komt en je verwarming het begeeft.