ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Mercedes bouwt camper op waterstof
Mercedes bouwt camper op waterstof
Nieuws

Mercedes bouwt camper op waterstof

  1. 4 juli 2018, 17:00
  2. 0 Reacties

De chef van Mercedes Benz Vans wilde eigenlijk alleen maar laten zien dat de elektrische versies van de Sprinter en Vito al prima professioneel ingezet kunnen worden.  Hij schoot echter door en nu staat er een elektrische camper op Sprinter-basis voorzien van een brandstofcel.

Concept Sprinter F-cell

Hij noemt het zelf elektromobiliteit 2.0, een blik in de toekomst. Elektrisch aangedreven met stroom uit een brandstofcel. Dit project kreeg de naam Concept Sprinter F-cell en valt onder het zogenaamde eDrive@Vans-programma van Mercedes. Verrassend, want Mercedes gaf tot nu steeds aan in waterstof niet de toekomst te zien. Het blijkt nu echter prima te combineren met accu’s. De huidige druk op de dieselmotor zal daarin zeker een rol hebben gespeeld. Hybride was als aandrijving eerder al afgevallen. In tegenstelling tot bij personenauto’s is het bij zwaardere voertuigen te duur en het kost te veel laadvermogen. Dan kun je best terug uitkomen bij waterstof.

Mercedes F-cell

Niet nieuw

De aandrijving die nu in een camper is gebouwd toonde Mercedes-Benz in 2017 al in de SUV GLC F-Cell op de IAA tentoonstelling. Achterwielaandrijving met 200 pk / 147 kW, 350 Newtonmeter. Onder in de kelder de tanks voor de waterstof van 7,7 kilo zwaar. De actieradius hiermee is rond de 500 kilometer. Lukt het onderweg de hybride-accu op te laden is die goed voor nog eens 30 kilometer. Deze cijfers kunnen nog gaan veranderen. Mercedes zal deze Sprinter gaan doorontwikkelen. Of hij ooit ook in productie gaat is nog niet bekend.

Dat Mercedes een camper gebruikt als voorbeeld is verklaarbaar. Campers worden gekocht door mensen met geld. Die zouden misschien best eens meer willen betalen voor een camper met deze aandrijving. Want dat hij hierdoor duurder zal worden staat natuurlijk vast. Ook zou het probleem van het geringe aantal waterstoftankstations voor een camperbezitter misschien een niet al te hoge belemmering vormen.

Mercedes elektrisch

Vooralsnog eVito en eSprinter

De elektrische versie van de Vito en Sprinter is geen toekomstmuziek meer. Ze hebben met hun accu’s een actieradius van zo’n 150 kilometer (in de meest ongunstigste omstandigheden blijft daar nog 100 van over) en zijn daarmee uitstekend geschikt voor stadsdistributie. Opladen duurt zes uur. Maximumsnelheid is 120 kilometer per uur, maar bij voertuigen alleen gebruikt in de stad is dat 80 kilometer per uur. Maximaal gewicht is 3200 kilo en het laadvermogen (afhankelijk van de gekozen uitvoering) is 1048 kilo. Beide genoemde modellen zullen in september worden getoond op de Nutzfahrzeug-IAA in Hannover. Later volgt er ook nog een eCitan.

www.mercedes-benz.nl

 

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEER Nieuws NIEUWS

Hoe kampeert Europa?
Nieuws

Hoe kampeert Europa?

Hymer wilde weten hoe Europeanen kamperen en deed onderzoek onder 3800 kampeerders uit negen landen. Hieruit blijkt onder meer dat er een flink verschil is tussen de Nederlandse en de Italiaanse kampeerder. Italiaan versus…

  1. 21 september 2018, 17:00
  2. 0 Reacties
Erwin Hymer Group verkocht!
Nieuws

Erwin Hymer Group verkocht!

Zojuist ontvingen wij het bericht dat Thor Industries – de grootste fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Amerika – EHG (Erwin Hymer Group) heeft overgenomen. In een persconferentie die vanmiddag plaatsvindt, wordt meer duidelijk over de details van…

  1. 18 september 2018, 15:01
  2. 0 Reacties