Marco Polo ArtVenture

Marco Polo ArtVenture jubileummodel

Campers

De eerste Marco Polo verscheen in 1984. Toen nog met een Mercedes 209 D als basis. Dat is 35 jaar geleden. Het jubileummodel heet Marco Polo ArtVenture.

Marco Polo in kenerkend Bahama-beige

De Marco Polo kwam in 1984 op de markt met het 209 D busje als basis. Het busje werd in de Duitse volksmond de ‘Bremer Transporter’ genoemd. Kenmerkend was de Bahama-beige kleur. En de witte en blauwe band van voor tot achter, plus het opvallend verhoogde dak. De Marco Polo was voor zijn tijd heel modern. De OM 617 vijfcilinder motor leverde 88 pk. Goed voor een destijds razend snelle top van 120 km/uur.

Marco Polo
Marco Polo: oud en nieuw.

De eerste Marco Polo – gebouwd door Westfalia – werd gezien als uiterst compact. Hij was slechts 1,98 meter breed en had een draaicirkel van net geen 11 meter. Comfortabel was hij ook. In het hoge dak een tweepersoonsbed. En standaard – toen al! – draaibare cabinestoelen. Evenals twee gaspitten en een koelkastje op gas, 12 en 220 volt.

Marco Polo interieur

Marco Polo ArtVenture

Vanaf 2014 is de V-klasse van Mercedes (Vito, Viano) de basis van de Marco Polo. Ter gelegenheid van zijn 35e verjaardag is er nu een kleurrijke variant. De ArtVenture heeft om te beginnen een afwijkende kleur doek in het hefdak: aquamarijn. Dat valt lekker op. Optioneel kun je er nog voor kiezen om ook de zijkant van de Mercedes aan te kleden met details in deze kleur.

Marco Polo motor

De ArtVenture heeft daarnaast als extra een opening in de voorkant van het hefdak. Onder de kap de viercilinder OM 654 dieselmotor. Hij is verkrijgbaar in diverse krachtsvarianten. Zo heeft hij in de 300D uitvoering 239 pk. Ook de topsnelheid is met zijn tijd meegegaan. Die bedraagt bij de genoemde versie 215 km/uur.

Naar de website van Mercedes.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant