Kia Niro een hybride met trekhaak

Nieuws

We waren afgelopen dinsdag te gast bij Kia in Breukelen. In het middelpunt van de belangstelling het nieuwe model Niro. Een hybride, al ziet hij er zo absoluut niet uit. Wij zouden het een stoere bak willen noemen, maar leerden dat het een sportieve cross-over in het C-SUV segment betreft. De Kia Niro Hybrid crossover had zijn Europese primeur begin maart op de Autosalon in Genéve. Het design mag je rustig on-hybride noemen. Denk aan een hybride auto zoals je ze tot nu toe kende en begin dan helemaal opnieuw. Dat is wat Kia eigenijk ook heeft gedaan.Wat hem voor ons en jou extra interessant maakt? Er komt een uitvoering met een verhoogd trekgewicht waar je een caravan van 1300 kilo achter kunt hangen. Uniek in de hybride wereld.

Niro achterkant

Niro heeft ‘on-hybride’ design

Stoer, we zeiden het al. Breed, krachtig en lage afmetingen. Korte overhangen en een lage daklijn. En natuurlijk de Tigernose, hét kenmerk van alle Kia-modellen, geflankeerd door koplampunits die agressief heten te zijn. De wielkasten en dorpels zijn fors, de sportieve looks worden verder benadrukt door de bodemplaatbescherming aan de achterkant en de dakrails. Desondanks noteert de Kia Niro een relatief gunstige luchtweerstandswaarde van 0,29. De wielbasis meet 2,7 meter en dat zie je terug in het ruime interieur. Ook is de auto hoog en breed, met volop been-, schouder- en hoofdruimte als gevolg. De verhoogde zitpositie zorgt voor een goed overzicht en een eenvoudige in- en uitstap. Het batterijpakket zit verstopt onder de achterstoelen en neemt geen bagageruimte in beslag.

Tot 1300 kilo aan de trekhaak

De benzine-elektrische hybride aandrijflijn is speciaal voor de Niro ontwikkeld. De benzinemotor binnen die unit is een nieuwe versie van de 1.6-liter GDI viercilinder met 105 pk, die specifiek voor hybridetoepassingen is ontworpen. Hij is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor die binnenin het transmissiehuis is gemonteerd (type TMED). De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 264 Nm. Die krachten worden via een nieuw ontwikkelde, tweede-generatie 6-traps DCT-transmissie met dubbele koppeling overgebracht. Onder de achterbank bevindt zich tot slot een compact en lichtgewicht 1,56 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket. Dankzij de combinatie van bewezen GDI-technologie, de lichtgewicht TMED elektromotor en de DCT-transmissie onderscheidt de Niro zich door sportieve rijprestaties en een verwacht gecombineerd brandstofverbruik van 1 op 18. De Niro zal ook leverbaar zijn met een verhoogd trekgewicht – uniek in de hybrideklasse. Daarmee mag de Niro maximaal 1.300 kg trekken.

Mocht je nu denken, hoezo uniek? Dat mag de Mitsubishi Outlander PHEV toch ook, dan maak je dezelfde denkfout als wij (zijn we gelukkig niet de enige). Iets met appels en peren. De Outlander is namelijk een plug-in hybride. Hij moet aan de stekker of stroompaal om energie te tanken. Een plug-in hybride heeft een veel groter batterijenpakket. Dat betekent meer beschikbare elektrische energie en daardoor ook een hoger beschikbaar koppel en een hoger trekgewicht. De Niro is echter geen plug-in en hoeft dus niet aan de stroompaal om te laden.  Het is een hybride met naast een verbrandingsmotor ook een elektromotor en batterijenpakket. Dat wordt altijd opgeladen via de verbrandingsmotor, op momenten dat de motor energie over heeft die anders verloren zou gaan. Het batterijenpakket is veel kleiner dan bij een plug-in hybride auto, omdat het niet wordt opgeladen via het elektriciteitsnet, maar via de verbrandingsmotor. Je hoeft dus nooit op zoek naar de dichtstbijzijnde stroompaal en het prijsverschil tussen een plug-in met duurdere techniek en een hybride is aanzienlijk. De hybride is een stuk aangenamer in prijs. Bij hybride auto’s is een trekkracht van 1300 kg tot op heden een unieke prestatie.

Kia Niro

• Europese verkoop start 3e kwartaal 2016
• Nieuw hybridesysteem met naar verwachting 89 g/km CO2-emissie
• Ook verkrijgbaar met 1.300 kg trekgewicht
• Aantrekkelijk ‘on-hybride’ design gecombineerd met zuinige prestaties

Dynamisch mét rijassistentiesystemen

Het hybridesysteem van de Kia Niro schakelt naadloos in de vermogensoverdracht naar de voorwielen, wat leidt tot een erg on-hybride-achtige rijervaring. Net als de overige Kia-modellen wordt de Niro leverbaar met uitgebreide rijassistentiesystemen en comforttechnologieën. Bekende opties worden bijvoorbeeld dodehoekdetectie met kruisend verkeersdetectie achter, actieve rijbaanassistentie, adaptieve cruise control en intelligente remassistentie (AEB). De Kia Niro is het eerste model waarin Kia het nieuwe Eco-DAS (Driver Assistance System) toepast, die zuinig rijden verder bevordert. Dit systeem beschikt onder andere over een Coasting Guide en Predictive Energy Control. De eerste adviseert de bestuurder wanneer hij het gas moet loslaten en moet afremmen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen. Andere opvallende technologieën zijn de Smart Air Intake, dat de luchtweerstand beperkt door de toevoer van buitenlucht voor het HVAC-systeem zorgvuldig te reguleren, en het Auto ontwasemingssysteem dat condensvorming op de ramen voorkomt.

Eco-car platform

De markt voor crossovers blijft wereldwijd één van de snelst groeiende segmenten en in die klasse wordt de Kia Niro een aantrekkelijk en tegelijkertijd praktisch aanbod voor consumenten. De Niro is de eerste Kia die gebruikmaakt van een compleet nieuw, speciaal eco-car platform en vormt een belangrijke stap voorwaarts op weg richting bijna een verdrievoudiging van het wereldwijde aanbod aan ‘groene’ auto’s van Kia.

Blijven nog twee vragen open waar we het antwoord nu schuldig op moeten blijven. Wat is de actieradius van de Niro (met caravan) en wat gaat hij kosten? Als  we de antwoorden hebben hoor je er meer van.

Niro interieur

Technische specificaties

Carrosserie en chassis
Vijfdeurs, vijfpersoons hybide crossover met zelfdragende staal-aluminium carrosserie. Viercilinder benzinemotor en parallel hybridesysteem met voorwielaandrijving via een zestraps automaat met dubbele koppeling.

Motoren
1.6-liter / 105 pk GDI
Type DOHC, viercilinder lijnmotor
Inhoud 1.6-liter
Max. vermogen 105 pk (77 kW)
Max. koppel 147 Nm
Kleppen 16 (vier per cilinder)
Brandstofsysteem Directe benzine-inspuiting
Emissieklasse Euro Stage 6b

Batterij en elektromotor
Batterijtype Lithium-ion polymeer
Voltage 240 V
Energie 1,56 kWh
Max. vermogen 44 pk (32 kW)
Max. koppel 170 Nm

Gecombineerd hybridesysteem
Systeemvermogen 141 pk (104 kW)

Transmissie
Zestraps automaat met dubbele koppeling (DCT)

Ophanging en demping
Voor Volledig onafhankelijk met op subframe gemonteerde MacPherson veerpoten, schroefveren en gasgevulde schokdempers, met anti-roll stabilisatorstang
Achter Volledig onafhankelijk, met op subframe gemonteerde dubbele wishbones, schroefveren en gasgevulde schokdempers, met anti-roll stabilisatorstang

Besturing
Type Elektrische tandheugel en rondsel besturing

Remmen
Voor 15 inch schijven
Achter 14 inch schijven
Velgen en banden
Standaard 16 inch lichtmetaal
Optioneel 18 inch lichtmetaal

Afmetingen (mm)
Exterieur
Lengte 4.355 Breedte* 1.800
Hoogte 1.535 Wielbasis 2.700
Overhang voor 870 Overhang achter 785
*exclusief buitenspiegels

Interieur
1e rij 2e rij
Hoofdruimte 1.049 993
Beenruimte 1.117 950
Schouderruimte 1.423 1.402

Inhouden
Brandstoftank 45 liter
Bagage (VDA) 421 liter

Prestaties
Topsnelheid (km/u) TBC
0-100 km/u (sec) TBC

Verbruik (liter / 100 km)
Gecombineerd TBC
CO2 (g/km) 89*
*ontwikkelingsdoel

www.kia.com

https://www.youtube.com/watch?v=LU6eKjTWRO4

ia

Niro

Hybride

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant