De nieuwe Carametic crashsensor van GOK werkt anders

Luc Schaepkens

De Duitse gasspecialist GOK presenteert na twee jaar ontwikkeling een nieuwe versie van de eigen Carametic-crashsensor. Die werkt volgens een ander principe dan tot nu toe gebruikelijk. Hij is er als Carametic DriveOne en Carametic DriveTwo.

Crashsensor

Een crashsensor is nodig om tijdens het rijden een gaskachel te gebruiken. Bij een ongeluk de sensor de gastoevoer meteen af. Wel zo veilig. Voor wie de crashsensor alleen van Truma kent: ook die komt oorspronkelijk bij GOK vandaan. GOK maakte namelijk zo’n tien jaar lang – tot aan 2018 – de crashsensor voor Truma, die hem vervolgens onder eigen naam verkocht. In 2018 kwam er een eind aan de samenwerking. Truma zette namelijk een eigen productielijn op. GOK stortte zich op de verbetering en doorontwikkeling van de crashsensor. Dat is de nieuwe generatie Carametic.

De Carametic DriveTwo.
De Carametic DriveTwo.

Carametic werkt volgens ander principe

De nieuwe Carametic-crashsensor werkt met een pendel. Die sluit de gastoevoer af bij een ongeluk. Deze pendel maakt dat de sensor nauwkeuriger zijn werk doet, dat hij beter functioneert en dat de crashsensor ook goed zijn werk doet in schuine positie. Hij is er als DriveOne (foto boven artikel) voor één gasfles en als DriveTwo voor twee gasflessen (foto boven deze tekst).

“We zijn dusdanig overtuigd van het nieuwe werkprincipe dat we er patent op hebben aangevraagd”, aldus Andreas Brohm, chef techniek bij GOK. De nieuwe Carametic crashsensor wordt al sinds april verkocht in de twee genoemde uitvoeringen. GOK kan er echter – doordat er nog iets speelde met de rechten – nu pas over communiceren.

De nieuwe Carametic-crashsensor werkt met een pendel. Die sluit de gastoevoer af bij een ongeluk. Deze pendel maakt dat de sensor nauwkeuriger zijn werk doet, dat hij beter functioneert en dat de crashsensor ook goed zijn werk doet in schuine positie. Hij is er als DriveOne (foto boven artikel) voor één gasfles en als DriveTwo voor twee gasflessen (foto boven deze tekst).

“We zijn dusdanig overtuigd van het nieuwe werkprincipe dat we er patent op hebben aangevraagd”, aldus Andreas Brohm, chef techniek bij GOK. De nieuwe Carametic crashsensor wordt al sinds april verkocht in de twee genoemde uitvoeringen. GOK kan er echter – doordat er nog iets speelde met de rechten – nu pas over communiceren.

1. Aanzetten met resetknop. 2. Pendel in open positie. 3. Pendel sluit gastoevoer na ongeluk af.
1. Aanzetten met resetknop. 2. Pendel in open positie. 3. Pendel sluit gastoevoer na ongeluk af.

Nieuwe Carametic crashsensor ziet er hetzelfde uit

De nieuwe Carametic-crashsensor ziet er hetzelfde uit als de oude. Dat is een bewuste keuze van GOK. Na tien jaar is de crashsensor aan vervanging toe. De nieuwe types zijn precies hetzelfde als de oude MonoControl CS en DuoControl CS van Truma. Daardoor is het vervangen van de crashsensor appeltje-eitje. De nieuwe Carametic DriveOne kost rond de 110 euro. De Carametic DriveTwo kost ongeveer 170 euro. Hoe de nieuwe Carametic-crashsensor werkt – compleet met verhaallijn – kun je zien in onderstaande video.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur