iTBS veiliger rijden met een caravan

Caravans

Gemak dient de mens, dus een hillholder, of ABS, of parkeersensoren om maar wat te noemen helpen ons dagelijks bij het autorijden. Voor mensen die met een caravan onderweg gaan is er iets nieuws op dit gebied. Het heet iTBS. En die afkorting staat voor intergrated Trailer Brake System. Nu kan er best nog een afkorting bij in de lange lijst, maar wat is het en wat doet het?

Wat is iTBS?

Wij zagen het voor het eerst op de Open Dagen bij Meerkerk Caravan Centrum. Wat is iTBS? Eigenlijk zijn het drie systemen in één. Want iTBS  is een anti-slingerkoppeling, helpt bij het afdalen en helpt ook nog eens bij het achteruitrijden. Het systeem grijpt automatisch in als de caravan gaat slingeren. Het voorkomt bij berg afrijden dat de caravan voortdurend “op de rem staat”. Daardoor geen heet wordende remmen meer en hiermee bespaar je reparatiekosten. Het rijden met een combinatie zal door dit systeem rustiger aanvoelen en daarmee comfortabeler zijn. Dat heeft ermee te maken dat bij de meeste caravans de oploopdemper, die moet voorkomen dat de oplooprem gaat remmen op momenten dat dat niet de bedoeling is, meestal niet kan voorkomen dat de oplooprem toch af en toe remt, zodat er tijdens het rijden sprake is van lichte schokken of stoten. iTBS is een hi-tech aanpassing voor de relatief ouderwetse caravanremmen. Het systeem is relatief eenvoudig over te zetten op een eventuele volgende caravan.
Wie vaker met een caravan onderweg is zal er wel eens bij stilgestaan hebben. Het ongecontroleerd pendelen of slingeren van de combinatie wil je niet meemaken. Oorzaken kunnen een hoge snelheid of een verkeerde belading zijn, maar hoe dan ook, het overkomt je onverwachts en het kan heel vervelende gevolgen hebben. Een caravan is mechanisch geremd. Het gebruikte systeem van de oplooprem is betrouwbaar, maar kent ook een aantal zwakke punten. Als je bijvoorbeeld een helling af gaat en op de motor afremt zal de caravan voortdurend aan het remmen zijn. De remmen worden daardoor te heet. Dit kan schade aan remmen en lagers opleveren. Afkoelen lukt alleen als je onderweg langs de kant van de weg stopt. Tijdens het achteruitrijden moet je eveneens voorzichtig zijn om de remmen van de caravan en de koppelingsplaten van de auto te sparen. Dit omdat de achteruitrijautomaat van de caravan weerstand zal blijven bieden.
 

Wat doet iTBS?

Maar, wat doet iTBS dan precies? Op onderstaande site staan drie filmpjes waarin men het duidelijk laat zien. Het systeem zorgt ervoor dat de oplooprem in alle gevallen dat men niet remt gestrekt blijft. Dus je hebt nooit last van aanlopende remmen als je tijdens het afdalen afremt op de motor van je auto. Tijdens het achteruitrijden heb je ook geen last meer van een caravan die deels op de rem gaat staan. Wanneer remt de iTBS wel? Natuurlijk als we zelf remmen, maar ook als de caravan gaat slingeren. Dan gaat het remmechanisme automatisch in werking. Hierdoor komt de combinatie uit het slingeren en is weer stabiel. En over veilig gesproken, in zo’n geval gaan ook de remlichten werken. De iTBS schakelt dus eigenlijk de werking van de oplooprem uit op momenten dat hij niet moet werken. Is dat wel veilig horen we u al vragen, want wat als er iets mis gaat en de oplooprem het niet doet als het wel moet? Volgens fabrikant Triorep uit Scherpenzeel (iTBS is een Nederlands product) is het absoluut veilig omdat bij een uitgeschakelde iTBS of bij een storing, de oorspronkelijke werking van de oplooprem gegarandeerd is. Het originele systeem blijft namelijk volledig intact en zal zonder iTBS gewoon zijn werk blijven doen.
Het systeem is middels een draadloze RemoteControlPlug in de auto in en uit te schakelen. Ook geeft deze door middel van LED lampjes de toestand en de acties van het systeem aan. Alle uitgevoerde actie worden opgeslagen en kunnen indien nodig door de leverancier worden uitgelezen bij een storingsanalyse of verbeteringen. Vooral als je met je caravan regelmatig in de bergen komt lijkt het ons de moeite waard om dit systeem eens nader te gaan bekijken. Het unieke van het systeem lijkt ons, dat bij niet remmen de combinatie zich strekt. Het systeem weegt 15,7 kilo, het is pneumatisch dus je hebt ergens plek nodig voor een compressor. Het zou ergens tussen de 1500 en 2000 euro gaan kosten.
www.triorep.nl

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant

Meest gelezen