ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Hymer kijkt naar de toekomst
Hymer kijkt naar de toekomst
Nieuws

Hymer kijkt naar de toekomst

  1. 6 oktober 2017, 17:00
  2. 0 Reacties

In de auto-industrie heel normaal. Je bouwt één platform en gebruikt dat voor verschillende auto’s. Niet vreemd dat net Hymer, met zijn vele merken, ook die kant op wil met zijn campers en caravans.

Buiten Europa

Helemaal nieuw is dat idee niet. Hymer gebruikt al langer één platform voor drie verschillende caravans. Maar dat moet veel meer gaan gebeuren. Zeker als je ook buiten Europa een rol wilt gaan spelen. En dat wil Hymer. Dat zal nog een kluif worden, want de verschillen zijn groot. Kijken we richting USA dan zijn de aantallen waarmee de fabrikanten werken vele male groter. Kijken we naar China dan staat daar alles nog in de kinderschoenen en gaat de verkoop nog mondjesmaat. Ondanks de nodige hobbels ziet Hymer echter zeker potentieel.

Ander speelveld

Eerste stap was de overname vorig jaar van de Canadese firma Road Trek. Bij CamperVans de nummer 1 van Noord-Amerika. Gedurende het eerste jaar heeft het bedrijf zijn omzet weten te verdubbelen. Dat was Hymer vanuit Duitsland nooit gelukt. Ook de Amerikaanse buscampers hebben als basis de Sprinter van Mercedes en de Ducato van Fiat, die daar Dodge Ram Promaster heet. Toch is het een hele andere tak van sport, want de 3500 kilo gewichtsgrens kennen de Amerikanen niet. Daarbij willen de Amerikanen meer onafhankelijkheid als ze onderweg zijn. Dus extra watertanks en liefst een dieselgenerator moeten mee.

roadttrek merkstrategie hymer

 

Eriba Touring naar de USA

Verkopen doen ze goed aan de Oost- en Westkust. Ze zijn daar niet vies van Europees design. Een beetje nostalgie erbij, denk aan de Beetle van VW en het verkoopt. Precies daar gaat Hymer onder zijn eigen naam de eerste caravan in de showroom zetten. En jawel, dat is de klassieker bij uitstek, de Eriba Touring. In China is het een stuk moeilijker. Er is groei, maar het begint allemaal pas. China is bezig met het opzetten van 2000 campings. Op die campings gaat Hymer 1000 stuks caravans plaatsen. Die staan er vervolgens vast en kunnen gehuurd worden.

Hoe dan ook wil Hymer meer gaan profiteren van synergie. Zo wil men voor de nieuw aan te boren markten in Amerika en China inzetten op een stuk of 10 platformen. Dat scheelt veel geld bij de inkoop en de opbouw. Voor de caravans zouden vijf eigenlijk al genoeg moeten zijn zo is de overtuiging. Het zal een hele omwenteling teweeg brengen. Zeker als je bedenkt dat er nu bij alle Hymer-merken nog zo’n 50 verschillende series zijn voor campers en zo’n 30 voor caravans. De delen die ze straks gemeenschappelijk hebben, zijn die delen die je niet ziet. Dat is bij de auto-industrie ook zo. De bodemplaat is hetzelfde, toch ziet de auto er heel anders uit. Zo krijg je in campers van verschillende merken een zelfde keukenblok maar andere oppervlakten. Het eigen gezicht en uitstraling van een merk blijft zo bestaan.

Merk-strategie

Een eigen gezicht houden binnen het geheel zal voor de merken belangrijk zijn. Hymer wil daarbij drie horizontale lijnen uitzetten. dat zijn de instap, mainstream en premium lijnen. Per lijn denkt Hymer aan drie verschillende merken. Klanten hebben dan voldoende keus. Kijken we naar de instaplijn dan kun je stellen dat we daar Carado aantreffen. Het merk voor de klassieke en traditionele klant. Dan is er zustermerk Sunlight die het wat meer zoekt bij de jeugd en sportiviteit en flexibiliteit. En het nieuwe Etrusco, uit de Italiaanse Laika-fabriek voor de meer design georiënteerde klanten.

Trekken we de lijn door naar mainstream dan is daar LMC als traditioneel, Dethleffs als vriend van de familie en Bürstner voor de actieve vrije tijd genieters. In de premiumlijn zin we tenslotte het Italiaanse Laika met design, Hymer zelf als zelfstandige nummer één van Europa. Voor zowel de traditionele als de actieve koper. En dan is daar natuurlijk nog Niesmann+Bischoff, de Liner specialist met een bijzondere plek binnen het geheel.

www.hymer.nl

 

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

Hymer E-bike
Accessoires

Hymer E-bike

Hymer is de eerste camperfabrikant die met een eigen elektrische fiets , de Hymer E-bike, op de markt komt. Natuurlijk...

  1. 18 april 2014, 0:00
  2. 0 Reacties
Hymer achteruitrijcamera
Accessoires

Hymer achteruitrijcamera

Wil je wel een achteruitrijcamera op je Hymer, maar wil je een onopvallend model? Dan heeft Hymer een derde remlicht...

  1. 14 juni 2015, 0:00
  2. 2 Reacties

MEER Nieuws NIEUWS

Fattore Amico gestopt
Nieuws

Fattore Amico gestopt

Fattore Amico is de Italiaanse variant van het bekendere France Passion. In het Campingtrend Magazine nummer 10 van 2016 schreven we nog over onze eigen ervaringen. De formule is per direct gestopt. Deze maand…

  1. 25 februari 2018, 14:00
  2. 0 Reacties
PanAmericana: de VW bus als SUV
Nieuws

PanAmericana: de VW bus als SUV

De VW bus vierde onlangs zijn zeventigste verjaardag. Hij is nog steeds populair, mede vanwege de vele uitvoeringen waarin hij te krijgen is. Behalve als pick-up, California, dubbele cabine, koelwagen, bestelbus en kantoorruimte is…

  1. 23 februari 2018, 17:00
  2. 0 Reacties
NKC workshop app Campercontact
Nieuws

NKC workshop app Campercontact

De app van Campercontact is voor kampeerders bijna onmisbaar. Voor gebruikers die nog niet feilloos weten hoe de app werkt, organiseert de NKC op 17 maart een workshop. Hierna ben je helemaal thuis in…

  1. 20 februari 2018, 17:00
  2. 2 Reacties
Sky Lodge: avontuurlijke kampeerervaring
Nieuws

Sky Lodge: avontuurlijke kampeerervaring

Eens iets anders? Het idee: zet een daktent op een paar palen en noem het Sky Lodge. Het resultaat? Een glamping kampeerervaring op twee verdiepingen. Binnenkort te huur op bijvoorbeeld camping De Drenthse Roos….

  1. 16 februari 2018, 11:00
  2. 0 Reacties